به‌وقت المپیک

به‌وقت المپیک



25 جولای 1992
تیر آتشین

افتتاحیه رویدادهای مهم ورزشی یکی از خاص‌ترین مناسبت‌ها در ورزش است و شهر بارسلون به واسطه افتتاحیه‌ای که برای المپیک‌1992 برگزار کرد، تا سال‌ها می‌تواند به خود ببالد. مهم‌ترین صحنه افتتاحیه آن بازی‌ها، زمان روشن کردن مشعل المپیک بود. آنتونیو ربولو، تیرانداز پارالمپیکی اسپانیا با پرتاپ تیر آتشین خود مشعل المپیک را روشن کرد که اتفاق در تاریخ ادوار المپیک‌ها بی‌سابقه باقی ماند. نکته جالب اینجاست که 200‌تیرانداز برای این این کار سخت انتخاب شدند و در نهایت ربولو بود که در این رقابت پیروز شد.
المپیک‌1992 بارسلون، اولین المپیکی بود که پس از فروپاشی شوروی انجام می‌شد و ورزشکاران 12‌جمهوری تازه استقلال یافته شوروی با پرچم « تیم متحد »  در این مسابقات شرکت کردند. کاروان ورزشی کشورمان که با پرچم‌داری مرحوم علیرضا سلیمانی  وارد این بازی‌ها شد، با کسب یک مدال نقره و دو برنز در رده چهل و چهارم جهان ایستاد.

25 جولای 2012
افتخارآفرینی در لندن

ورزش ایران که نخستین حضور خود در رقابت‌های المپیک را سال‌1948 تجربه کرده بود، پس از 64‌سال بار دیگر چمدان‌هایش را به مقصد لندن بست تا برای دومین‌بار المپیک را در پایتخت انگلیس تجربه کند؛ تجربه‌ای شیرین که بهترین المپیک را برای ایران رقم زد.
کاروان ورزشی کشورمان با 53‌ورزشکار در قالب 12‌رشته ورزشی در این المپیک شرکت کرد. پرچمدار کاروان ایران، علی مظاهری بوکسور سرشناس تیم‌ملی بود.