از ماجرای یک غافلگیری روی آنتن تا داوری آقا ابراهیم

از ماجرای یک غافلگیری روی آنتن تا داوری آقا ابراهیم

امروز در «این چند نفر» سراغ مجید افشاری، ابراهیم حاتمی‌کیا و کیمیا گیلانی رفته‌ایم. افشاری در مورد شوخی‌هایش در «شما و آی‌فیلم» گفته، حاتمی‌کیا داور یک جشنواره شده و گیلانی هم ماجرای یک اشتباه ناخواسته را تعریف کرده است.

با همه شوخی می‌کنیم
مجید افشاری که او را از اجراهایش در مسابقه «خنداننده شو» خندوانه شناختیم با مهر گفت‌وگو کرده و در مورد برنامه شما و آی‌فیلم، گفته است: ما یک تیم هستیم که جلساتی را برگزار و با توجه به اتفاقات روز و نیازهای جامعه، موضوعات برنامه را انتخاب می‌کنیم. در یک سال و نیم گذشته هم تقریباً همه مسائل طرح‌شده در برنامه، موضوعات روز بوده و این موضوعات هم از دل جامعه آمده است.
افشاری که با استندآپ کمدی دیده و شناخته شد درباره تمایز اجرا و استندآپ توضیح داد: برنامه‌هایی هم که اجرا کرده‌ام معمولاً تم طنز داشته است. اصولاً یکی از دلایل دعوت شدنم برای اجرای برنامه‌ها همین وجه کمدی‌ای است که در کار من وجود دارد. حتی نقش‌هایم در چند فیلم سینمایی که بازی کرده‌ام هم کمدی بوده است. خودم را در وهله اول کمدین و استندآپ کمدین می‌دانم، اما اجرا را هم با همان نگاه طنز انجام می‌دهم.
وی درباره تفاوت‌های اجرا در فصل‌های مختلف این برنامه عنوان کرد:اجرای هر برنامه‌ای با توجه به آیتم‌هایی که دارد، مختصات و الزامات خودش را می‌طلبد. به‌عنوان‌مثال، ما در شما و آی‌فیلم حتی با پیام‌های رسیده از طرف مردم هم شوخی می‌کنیم. در اینجا باید خیلی مراقب باشیم که هم جنبه کمدی به کار بدهیم و هم خدای‌ناکرده به کسی برنخورد.کمدی‌مان هم نباید لوس شود. از سوی دیگر، چون با مخاطبانی در شبکه آی‌فیلم مواجهیم که اهل تماشای فیلم و سریال هستند، بسیاری از مسائل مطرح‌شده در برنامه به همین حوزه‌ها برمی‌گردد.گاهی به فضاهای علمی نزدیک می‌شویم، گاهی سیاسی و گاهی هم فرهنگی و همین تفاوت‌ها اجراهای متنوعی را هم می‌طلبد.

ماجرای یک گاف ناخواسته
 کیمیا گیلانی، مجری برنامه نما به‌نما با خبرگزاری فارس مصاحبه کرده و در مورد این مسابقه و ماجرای اتفاق ناخواسته‌ای که در آن افتاد، گفته است.
ماجرا ازاین‌قرار است که در مسابقه نما به‌نما، واریز جوایز شرکت‌کنندگان در لحظه است و پیش از آن‌که تماس شرکت‌کننده قطع شود، جایزه به شماره کارت او واریز می‌شود اما دریکی از برنامه‌ها، هرقدر مجری از شرکت‌کننده پرسید آیا جایزه به کارتتان واریز شد یا خیر؟ او جواب منفی می‌داد و می‌گفت پولی به حسابم نیامده است! حالا ماجرا چه بود؟ گیلانی می‌گوید: زمانی که در همان ابتدا از خانمی که در مسابقه شرکت کرده بودند، پرسیدم چه کسی به شما کمک می‌کند؟ گفتند خواهرزاده(یا برادرزاده‌ام) قرار است کمکم کند، منتها در کنارم نیست و تلفنی این کار را انجام می‌دهد. گویا برادرزاده ایشان کار ثبت‌نام را انجام داده و خودشان چندان در جریان امور نبودند. معمولاً صبح اجرای مسابقه، شرکت‌کنندگان مشخص و اطلاعات کامل از آنها گرفته می‌شود، ازجمله شماره کارت‌بانکی تا در حدفاصل برنده شدن و تبریک گفتن من، جایزه به‌حساب آنها واریز شود. بعد من از شرکت‌کننده استعلام می‌کنم که آیا مبلغ جایزه به‌حساب تان واریزشده یا نه؟ حتی صبح مسابقه حتماً از شرکت‌کننده سوال می‌شود که پیامک حسابشان فعال است یا خیر؟ از این خانم هم سوال شده و ایشان تأکید کرده بودند فعال است، اما برادرزاده‌شان کار ثبت‌نام را انجام داده و شماره کارت خودش را داده بود. اشتباه این خانم آنجا بود که وقتی از ایشان پرسیده شده بود پیامک حسابتان فعال است گفته بود بله، بدون آن‌که برایش سوال شود اصلاً شماره کارتی از من گرفته نشده است. همین ناهماهنگی، باعث ایجاد آن سوءتفاهم روی آنتن زنده شد.
او از ادامه این غافلگیری گفته است: اول که خانم شرکت‌کننده این حرف را زدند، احساس کردم شاید شرکت‌کننده به‌درستی متوجه منظورم نشده است و به همین دلیل دوباره از ایشان پرسیدم که آیا شماره کارت‌بانکی داده‌اند یا نه؟ وقتی ایشان گفتند نه، متوجه شدم اصلاً در جریان شیوه حضور در مسابقه نیستند و بااین‌حال،روی آنتن تأکید کردم که قبلاً شماره کارت از ایشان گرفته‌شده است. به‌هرحال، یک مجری باید در چنین لحظاتی بر خود مسلط باشد. قبلاً هم موردی داشتیم که شرکت‌کننده خانم بود اما صدایش به شکل عجیب‌وغریبی مردانه به نظر می‌رسید. من در تمام طول مسابقه ایشان را آقا خطاب می‌کردم و ایشان هم جواب می‌داد اما در آخر مسابقه گفت من خانم فلانی هستم نه آقا. 

ابراهیم خان داور شد
ابراهیم حاتمی‌کیا که همه او را به‌عنوان یک کارگردان سینما می‌شناسیم، این بار پا در حوزه مستند کرده و داوری جشنواره تلویزیونی مستند را پذیرفته است. 
با اعلام دبیرخانه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند، ابراهیم حاتمی‌کیا، مصطفی رزاق کریمی، لقمان خالدی، وحید فرجی و محدثه گلچین عارفی به‌عنوان داوران چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند.
ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان و فیلمنامه‌نویسی است که سابقه کارگردانی 20 اثر سینمایی را در کارنامه دارد و در زمره مهم‌ترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران به شمار می‌رود. حاتمی‌کیا ازجمله فیلمسازانی است که کارش را با ساخت آثار مستند آغاز کرده و حضور او به‌عنوان داور این جشنواره در شرایطی به وقوع پیوسته که معمولاً حاتمی‌کیا از پذیرفتن داوری جشنواره‌های فیلم و مستند پرهیز می‌کند، اما این بار وارد این عرصه شده و داوری جشنواره تخصصی حوزه مستند را قبول کرده است.
مصطفی رزاق کریمی نیز ازجمله مستندسازان ایرانی است که در عرصه بین‌المللی شناخته‌شده است. یکی از برجسته‌ترین فعالیت‌های او در عرصه مستندسازی، ساخت فیلم‌های آموزشی درباره ایدز و به سفارش آموزش‌وپرورش اتریش بوده که جزو مواد درسی آن کشور شد. «بانوی قدس ایران» عنوان آخرین ساخته اوست که برنده جایزه بهترین فیلم یازدهمین جشنواره سینما حقیقت شد.
لقمان خالدی کارگردان، مستندساز و تدوینگر ایرانی است و از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به مستند و من مسافرم، مستند خصوصی، مستند مشترک موردنظر، مستند کمی بالاتر، مستند نسا و ... اشاره کرد. «فصل هرس» ساخته خالدی است که بهترین مستند نهمین دوره سینما حقیقت شد. وحید فرجی کارگردان، تدوینگر، فیلمبردار و عکاس اهل تهران است. وی فارغ‌التحصیل رشته عکاسی است و درده‌ها پروژه فیلم مستند به‌عنوان تهیه‌کننده، کارگردان، تصویربردار و تدوینگر فعالیت داشته. غزال ایرانی، خاطرات نارنجی وزندگی در خط ازجمله آثار اوست.
محدثه گلچین عارفی ،تدوینگر سینما و تلویزیون ایران است و از مهم‌ترین آثار او می‌توان به فعالیت در مستند «بزم رزم» و مستند سینمایی «تالان» اشاره کرد.