مسمومیت مرموز 24 کودک روستا

مسمومیت مرموز 24 کودک روستا

 مسمومیت 120 روستایی اهل شیخ صله ثلاث باباجانی استان كرمانشاه آن هم در یك روز؛ خبری بود كه خیلی زود در شبكه‌های اجتماعی منتشر شد و آمار آن هر لحظه بیشتر می‌شد. اما ماجرا چه بود؟ بر اساس اظهارات اهالی روستا، ساعت 8 و 30 دقیقه دوشنبه 17 شهریورماه، تعدادی از اهالی به علت مسمومیت به بیمارستان صحرایی ثلاث باباجانی مراجعه كردند و با نزدیك شدن به زمان عصر، لحظه به لحظه به تعداد بیماران اضافه می‌شد.
یكی از اهالی روستا كه فرزند خودش و برادرزاده‌اش، دچار مسمومیت شده و در بیمارستان دكتر محمد كرمانشاهی كرمانشاه، بستری هستند به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: «من دیروز بعدازظهر سركار بودم كه یكی دو نفر از اهالی با من تماس گرفتند و گفتند از آب روستا استفاده نكن كه آلوده شده است. ساعاتی بعد همسرم زنگ زد و گفت كه حال پسرمان خوب نیست و دچار مسمومیت شده است. پسرم دچار تهوع، استفراغ و تب شده بود. او را به بیمارستان صحرایی ثلاث باباجانی بردیم و بعد به بیمارستان دكتر محمد كرمانشاهی كرمانشاه منتقل كردیم و حالا همین‌جا بستری است. دكترها هیچ جواب مشخصی در مورد مسمومیت به ما نمی‌دهند و می‌گویند این آلودگی و مسمومیت ناشی از ویروس است كه دو سه روز طول می‌كشد و بعد از بین می‌رود. ولی این چطور آلودگی است كه فقط روی بچه‌ها اثر داشته و آنها را راهی بیمارستان کرده و  هیچ فرد بزرگسالی در بیمارستان بستری  نشده است؟ همه ما از این آب استفاده می‌كنیم، ولی حالمان بد نشده است. بچه‌ها بی‌حالند و نمی‌توانند چیزی بخورند. پسرم روزی كه مسموم شد تا حدودی حالش بهتر بود، اما امروز كه در بیمارستان بستری است، حال عمومی‌اش هیچ تغییری نكرده است.» یكی دیگر از اهالی در تكمیل صحبت‌های هم‌ولایتی‌اش ادامه می‌دهد: «یكی از اهالی گفته است مردار یك سگ در محفظه آب تامینی روستا پیدا شده است. از بعضی دوستانم پرسیدم اگر آلودگی به خاطر لاشه سگ باشد، در چند روز چند نفر مسموم می‌شوند، اما چطور است كه ناگهان در یك روز 120 نفر مسموم می‌شوند؟ تا جایی كه خبر دارم آمار فقط 120 نفر نیست و بیشتر هم می‌شود. چون از هم‌ولایتی‌هایم شنیدم كه حال بچه‌های آنان هم بد شده و دارند آنها را به بیمارستان كرمانشاه می‌آورند. از دیروز كه حال بچه‌ها بد شده است، محوطه حیاط یكی از مدارس را آماده و بچه‌ها را روی میز و نیمكت بستری كرده‌اند و دو پرستار هم به آنان رسیدگی می‌كنند. از روستای شیخ صله تا بیمارستان دكتر كرمانشاهی، حدود 300 كیلومتر است. روستای ما هم 700 خانوار جمعیت دارد. به‌جای این‌كه خانوارهای زیادی را مجبور كنند تا از این روستا به كرمانشاه بروند، مسؤولان نمی‌توانستند یك فوق‌تخصص كودكان را به روستا اعزام كنند؟»
اقدامات درمانی و حمایتی از مسمومان
به گفته یدا... شكری، فرماندار ثلاث باباجانی، پس از اعلام وضعیت، دو تیم پزشكی به روستا اعزام و جلسه شورای بهداشت و مدیریت بحران شهرستان نیز تشكیل شد. تا ساعت 16 دوشنبه، از آمار مراجعان كاسته شد، اما از ساعت 17، دوباره روند صعودی پیدا كرد. 20 نفر از 120 مسموم روستای شیخ صله، با یك اتوبوس آمبولانس به مراكز درمانی مركز استان اعزام شدند. 11 نفر از اهالی روستا هم در بیمارستان صحرایی ثلاث باباجانی بستری هستند و 89 نفر هم به‌صورت سرپایی مداوا و مرخص شده‌اند.  او می‌گوید: «چهار دستگاه آمبولانس با دو تیم پزشكی كه مربوط به شهرستان هستند در روستای شیخ صله مستقر و هفت دستگاه آمبولانس نیز كه از شهرستان‌های اطراف اعزام شده‌اند در بیمارستان صحرایی هستند، چون احتمال می‌دهیم مسمومیت اهالی این روستا به دلیل آب شرب باشد، برای همین4000 بطری آب معدنی و دو تانكر آبرسان را در روستای شیخ صله مستقر كرده‌ایم و توصیه‌های بهداشتی لازم هم به مردم شده است. ضمن این‌كه از منبع آب روستا نمونه‌گیری‌ شده و مشغول آزمایش آن‌هستند.»
 در حال حاضر تنها 24 کودک در بیمارستان بستری هستند و بزرگسالان به‌صورت سرپایی درمان شدند.