حکم تخلیه برای مستاجر کاخ سفید

نتایج بازشماری آرا در چند ایالت همچنان از پیروزی بایدن حکایت دارد

حکم تخلیه برای مستاجر کاخ سفید

رئیس‌جمهوری آمریکا روزهای پر فراز و نشیبی را سپری می کند. به نظر می‌رسد اعلام شکست در انتخابات به اصلی‌ترین خط قرمز ترامپ در این برهه تبدیل شده است. بازشماری دستی آرا در ایالت جورجیا ادامه دارد. مقام‌های ایالت جورجیا پس از بازشماری آرای متوجه شدند بیش از ۲۶۰۰ رأی در بخش «فلوید» این ایالت شمرده نشده است. به حساب آوردن این ۲۶۰۰ رأی می‌توانست ۸۰۰ برگه رأی از اختلاف ترامپ را با بایدن کم کند. ۱۶۴۳ رأی متعلق به ترامپ و ۸۶۵ رأی متعلق به جو بایدن بوده است. علت بروز این اشتباه این بوده که مقامات بخش فلوید، آرای موجود در یک کارت حافظه را وارد دستگاه شمارش آرا نکرده‌اند. در هر حال، این تنها موردی بود که منجر به تغییر فاحش در نتایج انتخابات ایالتی در جورجیا شده است. این 800 رای، در نهایت به اندازه‌ای نیست که بتواند 16 رای الکترال بایدن در جورجیا را به سود ترامپ به گردش در آورد.

 جا‌به‌جایی هزار رای ترامپ در جورجیا
مقامات ایالتی جورجیا، که اتفاقا اکثرا جمهوریخواه هستند تاکید دارند که بایدن در این ایالت توانسته است در بازشماری دستی آرا نیز بر ترامپ پیروز شود، هر چند که در مجموع گویا حدود 1000 رای به سود رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا جا به جا شده است. مطابق آرای اعلام شده، ترامپ با اختلاف حدود 15 هزار رای در جورجیا از بایدن شکست خورده است. ترامپ با یک خبر خوب و یک خبر بد مواجه شده است: خبر خوب این‌که وی بالاخره توانست اثبات کند که ساختار شمارش آرا در آمریکا خدشه‌ناپذیر نیست .قطعا ترامپ با استناد به آنچه در کانتی(بخش) فلوید رخ داده است، در آینده‌ای نزدیک مدعی خواهد شد که بسیاری از مقامات ایالتی در آریزونا، جورجیا، ویسکانسین، پنسیلوانیا، میشیگان و نوادا چنین اقدام مشابهی را ( به ضرر ترامپ و به سود بایدن) صورت داده اند. به عبارت بهتر، ترامپ اکنون یک بهانه پیدا کرده است. اما خبر بد اینکه با توجه به ناامیدی جمهوریخواهان از تغییر نتایج در ایالات جورجیا و آریزونا، ترامپ دیگر باید خود را برای ترک کاخ سفید آماده کند. به عبارت بهتر، ترامپ دیگر به وضوح می‌داند که احتمال پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (پس از بررسی شکایات) تقریبا صفر درصد خواهد بود!
 آب پاکی مشاور امنیت ملی آمریکا بر دستان طرفداران ترامپ
رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که در صورت تایید پیروزی بایدن، به انتقال رسمی و آرام قدرت متعهد است. اوبراین همچنین تیم جو بایدن را تیمی حرفه‌ای خواند که پیش از این نیز در کاخ سفید فعالیت داشته‌اند.
به گزارش دویچه وله، به‌رغم گذشت دو هفته از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ همچنان از پذیرش شکست خود در این انتخابات اجتناب می‌ورزد. این در حالی است که شماری از نزدیکان و همکاران او بر این باورند که ترامپ ناگزیر به پذیرش نتایج این انتخابات خواهد شد.رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در همایش دیجیتال امنیت جهانی از انتقال رسمی و برنامه‌ریزی شده قدرت به دولت جدید سخن گفته است.
گفته شده است که حتی در صورت عدم پذیرش شکست از سوی ترامپ، انتقال قدرت به شکل آرام به تیم بایدن در کاخ سفید صورت خواهد گرفت. اوبراین در سخنرانی خود تاکید کرده است که انتقال رسمی قدرت به تیم بایدن منوط به اعلام رسمی نتایج این انتخابات خواهد بود. او هنوز پیروزی بایدن در این انتخابات را قطعی نمی‌داند اما صراحتا آن را محتمل خوانده است. مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده است که هرگاه شکایات تیم وکلای ترامپ نتیجه‌ای نداشته باشد، انتقال قدرت به شکل رسمی تضمین می‌شود.
 جولیانی هنوز دست بردار نیست.
مشاور و وکیل ترامپ تاکید دارد که هنوز احتمال تغییر نتایج انتخابات به سود رئیس‌جمهوری آمریکا وجود دارد. گرچه رودی جولیانی مشاور و وکیل ترامپ مدعی شده است که نتیجه انتخابات ( اگر به شکایات رسیدگی شود.) در برخی ایالات محل مناقشه به سود ترامپ تغییر خواهد کرد اما حداقل در جورجیا و آریزونا این گونه نیست. در چنین شرایطی ترامپ باید نتایج انتخاباتی ایالات باقیمانده ( میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا و نوادا) را به سود خود تغییر دهد تا بتواند خود را از یک بازنده به برنده انتخابات تبدیل کند. موضوعی که تقریبا ناممکن است. ضمن آن‌که در ایالات میشیگان و پنیسلوانیا، با توجه به اختلاف آرای بایدن و ترامپ ، حتی در صورت اثبات ده‌ها مورد تقلب یا تخلف  انتخاباتی در حوزه‌های مختلف( مشابه آنچه در بخش فلوید در جورجیا رخ داد)، نامزد جمهوریخواهان قادر به برگرداندن نتایج آرا نخواهد بود.
 هشدار کرونایی بایدن به ترامپ
«عدم همکاری منجر به مرگ بیشتر انسان‌ها می‌شود» دونالد ترامپ نه تنها همچنان از پذیرش شکست خود در انتخابات اجتناب می‌ورزد، بلکه حتی حاضر به همکاری با بایدن نیز نشده است. بایدن با اشاره به افزایش شمار قربانیان کرونا به ترامپ هشدار داده و گفته موضوع جان مردم در میان است. عدم همکاری کاخ سفید با تیم جو بایدن باعث افزایش نگرانی‌ها در آمریکا شده است. نگرانی‌هایی که فقط به مسائل امنیتی آمریکا محدود نمی‌شود. یکی از محورهای اصلی نگرانی‌های عمومی مربوط به افزایش شمار قربانیان کرونا در آمریکاست. در همین رابطه، جو بایدن با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا از دونالد ترامپ درخواست کرده است تا در عرصه مقابله با شیوع این بیماری با تیم او همکاری کند .بایدن گفته است که در صورت عدم همکاری ممکن است شمار بیشتری از مردم آمریکا در اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست بدهند.
بایدن تاکید کرده است که چنانچه تیم او ناچار شود که برای مقابله با کرونا تا روز ۲۰ ژانویه و انتقال انتقال رسمی قدرت به دولت جدید صبر کند، فرصتی مهم در مقابله با این ویروس از دست خواهد رفت. او گفته است: «به این ترتیب، یک ماه تا یک ماه و نیم زمان از دست می‌رود.»
بایدن از ترامپ خواسته است فوری و در اسرع وقت زمینه همکاری با تیم او را فراهم سازد. او تاکید کرده است که برای توزیع واکسن کرونا نیز باید طرح و برنامه‌ای دقیق تنظیم شود و چنین امری باید بدون فوت وقت صورت گیرد.از سوی دیگر، باراک اوباما نیز در مصاحبه با فرستنده سی‌بی‌اس آمریکا از ترامپ درخواست کرده است که شکست خود را در انتخابات سوم نوامبر بپذیرد. اوباما گفته است: «آن‌گاه که دوره زمامداری شما به پایان می‌رسد، این وظیفه شماست که منافع و مصالح کشور را بر شخص و منافع خود ارجح شمرده و فراتر از دلسردی خود بیاندیشید و عمل کنید.»
شمار موارد ثبت شده کرونا در آمریکا از مرز
۱۱ میلیون نفر گذشته است. تا کنون نزدیک به 250  هزار نفر در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. از منظر شمار قربانیان کرونا، آمریکا در قیاس با دیگر کشورها، بیشترین رقم فوتی کرونایی را در کارنامه خود دارد.


فکر تسخیر کاخ سفید ترامپ را رها نمی کند
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که  ترامپ قصد دارد تا حد ممکن، شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 را نپذیرد. او قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری آتی ، به عنوان یک قربانی زد و بند سیاسی وارد عمل شود نه یک بازنده!
بنابراین، ترامپ احتمالا بدون آنکه در نهایت به پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اذعان کند، کاخ سفید را ترک خواهد کرد. وی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی، به عنوان فردی که قصد دارد حق از دست رفته خود را پس بگیرد و با حمایت طرفدارانش شرکت خواهد کرد. همچنین برخی منابع خبری تاکید کرده اند که امکان دارد ترامپ به جای حضور دوباره خود در انتخابات، از یکی از اعضای خانواده اش ( مانند ایوانکا ترامپ) یا یکی از نزدیکانش( مانند مایک پمپئو) حمایت کند. در هر حال، ترامپ اعلام شکست در انتخابات 2020 را خط قرمز خود می داند. او نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا حدود 70 میلیون را در سبد رای خود تا چهار سال دیگر حفظ کند.