برنامه اقدام مشترک ترور

نادر انتصار و شیرین هانتر، اساتید علوم سیاسی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با جام‌جم

برنامه اقدام مشترک ترور

شهادت مظلومانه دانشمند هسته‌ای کشورمان، دکتر محسن فخری‌زاده توسط تروریست‌های وابسته به سازمان‌های امنیتی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا، مورد توجه و تحلیل بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل قرار گرفته‌است. در این خصوص روزنامه جام‌جم گفت‌وگویی با پروفسور نادر انتصار، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما و پروفسور شیرین هانتر، استاد دانشگاه جورج تاون صورت داده‌است:

هماهنگی نتانیاهو با پمپئو در ترور شهید فخری‌زاده
پروفسور نادر انتصار، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما درخصوص ترور شهید فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای برجسته کشورمان به جام‌جم می‌گوید: اسرائیلی‌ها و همچنین دولت‌های مختلف آمریکا مدت‌ها بود که برنامه ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران را برنامه‌ریزی کرده بودند و منتظر زمان مناسب برای انجام این ترور بودند. به‌طور کلی ترور دانشمندان هسته‌ای و دفاعی و تخریب در صنایع هسته‌ای ایران را می‌توان دو قطب اصلی برنامه اسرائیل و آمریکا در مورد ایران حساب کرد که سال‌ها دنبال شده‌اند. آنها عقیده دارند که با ترور دانشمندان هسته‌ای و دفاعی ایران که گنجینه‌های ملی کشور هستند، می‌توانند ایران را تسلیم خواسته‌های خود کنند.
این استاد ایرانی برجسته علوم سیاسی در ادامه می‌گوید: زمان‌بندی انجام این ترور با برنامه اسرائیل و همپیمانان منطقه‌ای او که برنامه‌ای برای نابود کردن بهبود احتمالی روابط ایران با دولت آینده آمریکا دارند، تنظیم شده‌است. از سوی دیگر، احتمال ارتباط مسافرت نتانیاهو به عربستان و پمپئو به منطقه را با ترور دانشمند هسته‌ای ایران نمی‌توان نادیده گرفت. شکی نیست این مسافرت‌ها در تقویت محور عبری - عربی- آمریکا در جهت هماهنگی برنامه‌ها و عملیات ضدایران صورت گرفته بود. آنچه ما در حال حاضر نمی‌دانیم این است که تا چه اندازه برنامه ترور کنونی در سفرهای نتانیاهو و پمپئو تنظیم شده بود یا این‌که عربستان نیز از ترور دانشمند ایرانی خبر داشت یا این‌که فقط اسرائیل و برخی در دولت ترامپ در اجرای این ترور نقش داشته‌اند.
پروفسور انتصار در پایان تصریح کرد: با انجام این ترور، تل‌آویو و شخص نتانیاهو پیغام مهمی را برای جو بایدن و تیم سیاست خارجی او فرستاد و از این طریق بایدن را به چالش کشید که خیال نکند اسرائیل از انجام عملیات تروریستی در ایران دست خواهد کشید و دست دولت آینده آمریکا را در سیاستش در مورد ایران باز خواهد گذاشت. معتقدم احتمال دخالت و همکاری پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و اسرائیل در این مورد وجود دارد و سفرهای اخیر پمپئو به منطقه شاید برای همکاری اسرائیل و آمریکا در انجام این ترور انجام شده بود.
طرفداران اسرائیل در کابینه بایدن می‌خواهند امتیازات بیشتری از ایران بگیرند
پروفسور شیرین هانتر درخصوص ترور شهید فخری‌زاده به جام‌جم می‌گوید: ترور آقای فخری‌زاده مسلما به‌منظور ایجاد شرایطی است که جلوی بازگشت به مسیر دیپلماسی و تعامل بین ایران و آمریکا را بگیرد. افرادی که مسؤول این عمل هستند چه بسا امیدوارند که ایران دست به یک نوع مقابله به مثل بزند و شرایطی به‌وجود آورد که انجام اقدامات نظامی علیه آن را آسان‌تر کند. زمان‌بندی این کار در بحبوحه انتقال قدرت از ترامپ به بایدن صورت گرفته‌است. تندروها در اسرائیل و آمریکا سعی دارند کار بایدن را برای آغاز دیپلماسی با ایران مشکل کنند.
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه تاکید کرده‌است: من ارتباط نزدیکی بین ترور آقای فخری‌زاده و ملاقات اخیر بن‌سلمان و نتانیاهو نمی‌بینم. اما ممکن است چون اسرائیل از این‌که آمریکا را وادار به حمله نظامی به ایران کند ناامید شد به این کار دست زد. نکته دیگر اینکه مسلما اسرائیل و طرفدارانش در کابینه بایدن، از جمله تونی بلینکن سعی خواهند کرد که از رسیدن به توافق با ایران بدون گرفتن امتیازات بیشتر جلوگیری کنند. اسرائیل نیز همواره بابت اقدامات خود (ترورها و جنایاتی که صورت می‌دهد) ، دغدغه‌ای بابت آمریکا و مواضع آن ندارد. اسرائیل می‌داند که بهایی بابت اقدامات خود که حتی ممکن است واشنگتن را به دردسر بیندازد، به آمریکا نیز نخواهد پرداخت.

گفت‌وگو با فرانک فن هیپل، دانشمند هسته‌ای آمریکا:
زمان‌بندی ترور دانشمند ایرانی معنادار است
ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بار دیگر پرده از هم‌پیمانی واشنگتن و تل‌آویو در مواجهه مطلق با نظام و ملت ایران برداشته‌است. در خصوص این ترور، روزنامه جام‌جم گفت‌وگویی با پروفسور «فرانک فن هیپل» معاون پیشین کاخ‌سفید و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا انجام داده که در ادامه آمده‌است. حوزه تحقیقاتی «فن‌هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست‌گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.
حتما اخبار مربوط به ترور شهید  «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای کشورمان را شنیده‌اید. این دانشمند تنها دانشمند ایرانی است که «بنیامین نتانیاهو» در یک سخنرانی از آن نام برده‌است. همچنین سازمان مجاهدین خلق نیز در نشست اخیر خود از این دانشمند نام برده بود. ارزیابی شما از دلایل این ترور و عوامل آن چیست؟
اعتقاد بر این است که (شهید) فخری‌زاده نقش به‌سزایی در شکل‌گیری برنامه هسته‌ای ایران و توسعه آن داشته‌است. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروژه‌هایی که ایشان و همکارانشان بر روی آنها کار می‌کردند ، خواستار مصاحبه با آنها بود. در خصوص زمانی که ترور در آن صورت گرفته‌است نیز نکاتی وجود دارد که نمی‌توان به سادگی از کنار آنها گذشت. ممکن است زمان آن رسیده باشد تا کار برای دولت بایدن برای بازگرداندن ایالات‌متحده به برجام و بازگشت مجدد ایران به تعهداتش دشوارتر شود، اما احتمال هم دارد این زمان‌بندی اتفاقی باشد.
اخیرا نتانیاهو از عربستان دیدار داشت و پمپئو هم به منطقه سفر داشته‌است. این اتفاقات چه ارتباطی با این ترور می‌تواند داشته باشد؟
این احتمال وجود دارد که پمپئو با نتانیاهو گفت‌وگو کرده باشد که چه کاری می‌تواند برای حمله به برنامه هسته‌ای ایران انجام شود. گزارش شده‌است که رئیس‌جمهور ترامپ قبل از ترک دفتر خود می‌خواست به برنامه هسته‌ای ایران حمله کند و متقاعد شد که کارخانه غنی‌سازی اورانیوم نطنز ایران را از ترس ایجاد جنگ بمباران نکند.
نتانیاهو در اظهاراتی مبهم و البته معنادار اعلام کرد که در این هفته اقدامات مهمی انجام داده‌است که از ذکر همه آنها معذور است. به نظر می‌رسد اگر اسرائیل پشت عامل این ترور باشد این پیام را به دولت بایدن می‌دهد که اسرائیل صرف‌نظر از رویکرد دولت آمریکا به برنامه هسته‌ای ایران، راه خود را خواهد رفت. ارزیابی شما چیست؟
فکر می‌کنم نتانیاهو با پیوستن مجدد ایالات‌متحده به برجام مخالفت خواهد کرد. این مساله باید مدنظر قرار گیرد. اگر نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر در نتیجه دادرسی فساد که قرار است در ماه فوریه آغاز شود، تغییر کند، کاملا ممکن است دیدگاه منفی دولت اسرائیل در مورد برجام تغییر کند. روسای بازنشسته آژانس اطلاعاتی اسرائیل از برجام حمایت کرده‌اند.
ترامپ با بازنشر توییت یک خبرنگار اسرائیلی که گفته بود «محسن فخری‌زاده» سال‌ها در رصد موساد برای ترور بوده، واکنش نشان داد. به نظر می‌رسد این توییت همکاری تل‌آویو و واشنگتن را در انجام این ترور نشان می‌دهد. ارزیابی شما چیست؟
ترامپ چیزهایی را که دوست دارد بازتوییت می‌کند! غالبا آنها نظریه‌های توهم توطئه هستند. بنابراین من اهمیت زیادی به آن توییت نمی‌دهم! اما من روزشماری می‌کنم که ترامپ کاخ‌سفید را ترک کند. او صدمات زیادی به آمریکا و جهان وارد کرده‌است. متأسفانه او هنوز در ایالات‌متحده آمریکا طرفداران زیادی دارد. این کار بازیابی آمریکا را دشوارتر می‌کند.