ریزش اشک‌های حرا درپاییز1400

شبکه هرمزگان در حال ساخت یک سریال پلیسی جدید است

ریزش اشک‌های حرا درپاییز1400

جنوبی‌ترین استان کشور که از آن به پایتخت اقتصادی ایران و دروازه طلایی ورود و خروج کالا یاد می‌شود در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و... دارای ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است. استانی که به‌رغم کمبودها در توسعه ایران نقشی بی‌بدیل دارد. شغل ابتدایی مردم این استان از زمان‌های قدیم به‌دلیل همجواری با دریا، صیادی و ملوانی بوده که برای داد وستد به دور دست‌ها دریانوردی می‌کردند. هنوزهم در گوشه و کنار استان هرمزگان ملوانان بسیاری برای جابه‌جایی کالا فعالیت می‌کنند. ارتباط هرمزگان با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از طریق دریا، همیشه محلی برای فعالیت باندهای قاچاق کالا بوده است. قاچاقچیانی که با ورود کالا از مبادی رسمی و غیررسمی به اقتصادکشور آسیب وارد می‌کنند. تاکنون فیلم و سریال‌های متعددی در این زمینه تولید شده ، اما اشک‌های حرا با نگاهی متفاوت به این موضوع می‌پردازد. آرش راد، نخبه برنامه‌نویسی متولد بندرعباس که نرم‌افزاری در زمینه مبارزه با قاچاق و شمارش اتوماسیونی کانتینرها از مبدا تا مقصد را طراحی کرده است، شب پیش از برگزاری مراسم عروسی خود با غزل پرتو و پس از پنهان کردن نرم‌افزار به دلیل شک به سوءاستفاده‌های احتمالی برخی افراد مفقود می‌شود. اتفاقی که با حضور امیرعلی، افسر مبارزه با موادمخدر که در گروه‌های قاچاق نفوذ کرده است شکل پیچیده‌تری به خود می‌گیرد. این خلاصه داستان اشک‌های حراست؛ فیلمی که به سفارش امور استان‌های صداوسیما در مرکز خلیج‌فارس ساخته می‌شود.

 سریالی با رویکرد حمایت از نخبگان کشوری
مدیرکل صداوسیمای مرکز خلیج‌فارس دراین باره به جام‌جم می‌گوید: این سریال در ژانر معمایی- پلیسی در حال نگارش نهایی به تهیه‌کنندگی علی یاور و نویسندگی زامیاد سعدوندیان است که به سفارش معاونت امور استان‌ها و با همکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در مرکز خلیج‌فارس ساخته می‌شود. مهران جلایی ادامه می‌دهد: سریالی با رویکرد حمایت از نخبگان کشوری و توجه به آسیب‌های اجتماعی در جامعه و تقبیح ورود کالا از مبادی غیرقانونی به کشور است. شروع تهیه این سریال از سال98 بوده که هم اکنون در مرحله نگارش فیلمنامه است و به‌زودی پیش تولید آن آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود پاییز 1400 کار تهیه و ساخت این سریال فاخر تلویزیونی به پایان برسد.
این سریال برای پخش از شبکه استانی و سراسری سازمان صداوسیما در نظر گرفته شده است. مساله فرار مغزها، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و افراد نخبه و توانمند در عرصه‌های علمی واقتصادی و رفع مشکلات و تنگناهای علمی و اقتصادی کشور از اهداف این سریال تلویزیونی است. وی تاکید می‌کند: گروه تولید این سریال از افراد باتجربه، کاردان و با سابقه هستند که فعالیت‌های مختلف در کارهای نمایشی صداوسیما داشته‌اند. البته در این کار سعی براین است از بازیگران و هنرمندان بومی در کنار بازیگران ملی استفاده شود. مدیرکل صداوسیمای مرکز خلیج‌فارس از هرمزگان به عنوان استانی با پتانسیل‌های منحصربه فرد یاد می‌کند و معتقد است: استان هرمزگان با برخورداری از پتانسیل‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آداب و رسوم بسیار غنی و همچنین قرار گرفتن در کنار آبراه حیاتی تنگه هرمز از موقعیت های بسیار ارزشمندی برای تولید آثار مستند و حتی سریال و فیلم سینمایی برخوردار است که تاکنون آثار بسیار فاخری در این زمینه تولید شده و تولید آثار متعدد دیگری نیز در دست بررسی و اقدام است. جلایی با اشاره به تولیدات این مرکز می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون سیمای مرکز خلیج فارس سه‌تله فیلم را تولید و برای پخش از آنتن شبکه‌های سراسری آماده کرده است که نمونه آخرآن تله‌فیلم خالو کریم بود که در روز ولادت پیامبر اکرم(ص) از شبکه سراسری شما پخش شد.


یک سریال پرتعلیق معمایی- پلیسی
علی یاور، تهیه‌کننده اشک‌های حرا در باره شکل گیری ایده این فیلم به جام‌جم می‌گوید: مدتی قبل که برای نگارش و ساخت یک فیلم سینمایی در حال مطالعه چند پرونده واقعی بودم، ساخت یک فیلم پلیسی- معمایی در ذهنم شکل گرفت و پلات اولیه این سریال نگارش شد که بعدها با آقای زامیاد سعدوندیان نویسنده سریال، این پلات بازنویسی و طرح اصلی سریال توسط ایشان نگارش شد. وی ادامه می‌دهد: این سریال صرفا به موضوع قاچاق نمی‌پردازد. شاید بخشی از قصه‌های داستان از قاچاق و اتفاقاتش بهره بگیرند. اشک‌های حرا یک سریال پرتعلیق معمایی- پلیسی است. یاور اضافه می‌کند:پیش‌تولید سریال پس از بازنویسی کامل متن آغاز خواهدشد. برنامه اصلی ما از دی با انتخاب بازیگران و پیش‌تولید کلید خواهد خورد. تهیه‌کننده این سریال با بیان این‌که هنوز ترکیب بازیگران مشخص نشده خاطرنشان می‌کند: دراین سریال بازیگران بومی استان هرمزگان در کنار بازیگران کشوری ایفای نقش خواهندکرد. یاور می‌گوید: بخش زیادی از سریال اشک‌های حرا در شهر بندرعباس و جزایر قشم و هرمز و تنها 20درصدکار در تهران تصویربرداری می‌شود. این سریال پس از پایان فیلمبرداری در پاییز1400 در شبکه‌های سراسری روی آنتن برود. یاور در ادامه ویژگی‌های منحصربه‌فرد استان هرمزگان را مورد اشاره قرار می‌دهد و اضافه می‌کند: با توجه به این‌که تاکنون چهارفیلم دراستان هرمزگان ساختم، پتانسیل‌ها و ویژگی‌های خاص این استان را خوب می‌شناسم و در این سریال ازتمام پتانسیل‌ها و جاذبه‌های توریستی استان هرمزگان استفاده خواهم کرد. با توجه به زیبایی‌ها و بکربودن این استان بعضی از لوکیشن‌ها جذابیت زیادی برای یک فیلمساز دارد. یک فیلمساز باهوش می‌تواند از این جذابیت‌ها در زیبایی‌های بصری فیلمش استفاده کند. اومعتقد است: هنرمندان هرمزگانی در زمینه موسیقی، تئاتر و سینما خیلی مستعد هستند. دراکثر فیلم‌های خود که در هرمزگان یا تهران ساختم از این هنرمندان استفاده کردم. واقعا جوانان با استعدادی در این استان وجود دارند و دارای پتانسیل بالایی هستند. این تهیه‌کننده تلویزیون در پاسخ به این پرسش که در این سریال به چه ویژگی‌ها وظرفیت‌های استان هرمزگان پرداخته می‌شود، اضافه می‌کند: این سریال به کلیت آداب و سنن مردم هرمزگان و نوع زندگی، پوشش و حتی به موسیقی بومی نیز می‌پردازد. در سریال اشک‌های حرا، اقتصاد و نوع درآمدزایی و اماکن گردشگری استان دیده خواهد شد. یاور می‌گوید: اشک‌های حرا سریال پلیسی -معمایی است. چون در حال حاضر ببینده این نوع ساختار رو دوست دارد و جای چنین سریالی در تلویزیون خالی بود، ساخت چنین فیلمی در ذهنم شکل گرفت. وی ادامه می‌دهد: پیام اصلی سریال در یک جمله پیروزی خیر بر شر است. نویسندگان سریال، تجربه نگارش پروژه متعددی در هرمزگان را دارند. این سریال نیزمثل تمام سریال‌هایی که فرهنگ بومی یک منطقه را به تصویر می‌کشد، پیش از نگارش درباره استان هرمزگان تحقیق و پژوهش کامل انجام شده و بعد نگارش شروع شده و از مشاور بومی و محلی کمک گرفته شده است.