ساخت شهر مورچه‌ها در اردبیل

مجموعه عروسکی با بن‌مایه‌های فرهنگی آذربایجان در اردبیل تولید می‌شود

ساخت شهر مورچه‌ها در اردبیل

 تولید آثار برای رده سنی کودکان این روزها در شرایط بمباران فرهنگی بیش از پیش اهمیت دارد و نهادهای متولی مانند صدا و سیما وظیفه خطیری در این زمینه به عهده دارند تا ضمن اشاعه آموزه‌های فرهنگی و اجتماعی در بین کودکان خالق لحظات شیرین برای آنها باشند.
تولید مجموعه عروسکی «شهر مورچه‌ها» از تازه‌ترین فعالیت‌های مرکز اردبیل برای رده سنی کودک و نوجوان است که این روزها مراحل پایانی فیلمبرداری را طی می‌کند.
علی ملااحمدی، مدیر کل صدا و سیمای مرکز اردبیل با تاکید بر اهمیت این سریال عروسکی با نگاه ویژه به رفتارها و آموزه‌های کودکان می‌گوید: تولید اثرهایی با بن مایه‌های بومی و محلی از اولویت شبکه سبلان است و در این مجموعه 26 قسمتی سعی شده رفتارها و هنجارهای اجتماعی به مخاطب کودک آموزش داده شود تا ضمن ایجاد لحظاتی شاد برای کودکان، زمینه فرهنگ سازی و همدلی در جامعه و شکوفایی استعدادهای نهفته این قشر آینده ساز فراهم شود.
وی اظهار می‌کند: مجموعه عروسکی سرزمین مورچه‌ها در فضایی فانتزی الهام گرفته از دامنه‌های سرسبز کوه سبلان در اردبیل تولید می‌شود، جایی که تعدادی مورچه بامزه با کمک همدیگر در کار و تلاش و همبستگی مثال زدنی مشغول جمع‌آوری غذا و آذوقه هستند.
وی با بیان این‌که این مجموعه به سفارش معاونت استان‌ها و به زبان فارسی تولید می‌شود، می‌افزاید: در این اثر استفاده از آرایه بومی محلی، موسیقی اصیل آذربایجان، ظرفیت‌های فرهنگی و اسامی ترکی مورد توجه بوده است.
 عروسک گردانی فراتر از کلیشه‌ها
شاهد مجتهدزاده، کارگردان این مجموعه در گفت و گو با خبرنگار جام جم تصریح می‌کند: شهر مورچه‌ها، فقط یک شهر ساده و معمولی نیست که شهروندان آن به خوبی و خوشی و البته گاهی با دلخوری در کنار هم زندگی می‌کنند، بلکه سرزمینی پرماجرا و جالب است که کودکان با تماشای آن نه تنها شاد می‌شوند و اوقات خوشی را سپری می‌کنند، بلکه از ساکنان این سرزمین درس‌ها می‌آموزند و با مهارت‌های مختلف زندگی بیشتر‌ آشنا می‌شوند.
وی عنوان می‌کند: این سریال عروسکی در 26 قسمت 20 دقیقه‌ای تهیه و تولید می‌شود و در هر قسمت هم موضوعی خاص را دستمایه ماجراهای آن قرار می‌دهد. در واقع این سریال عروسکی به منظور آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان در قالب قصه‌های همدلی، همکاری و کمک به همنوع و وطن پرستی، کمک به زندگی بهتر و در کنار خانواده بودن تولید می‌شود.
مجتهدزاده با اشاره به این‌که 98 درصد فیلمبرداری مجموعه پایان یافته است، ادامه می‌دهد: در عروسک‌گردانی این مجموعه سعی کرده‌ایم فراتر از کلیشه‌ها عمل کنیم و در برخی صحنه‌ها عروسک‌ها از حرکت‌های ریلی مستقیم خارج می‌شوند و در همه جهات حرکت می‌کنند که دست عروسک گردانان را باز می‌کند.
وی می‌افزاید: برخی مراحل سخت مانند فیلمبرداری از عروسک‌ها در حال جهیدن و دویدون به طور تمام قد، نیازمند امکانات بیشتر است و در روزهای آتی امیدواریم این مرحله هم به اتمام برسد.
 عوامل مجموعه
جوانشیر نجفی، تهیه کننده این اثر در مورد عوامل تولید مجموعه شهر مورچه‌ها عنوان می‌کند: تصویر برداران این مجموعه را محمد تقی زاده و اکبر حسن زاده، صدابرداری آن را رسول مهاجر، نویسندگی را عدالت فرزانه، تدوین و گرافیست را مهدی خروشی، ساخت موسیقی را امین رسولی، عروسک گردانی این مجموعه را لیلی نظری و حسین شیخ زاده، صدا پیشگان آن سعیده نیک صفت، حسین شیخ زاده، الهام سرانی، سایه عباس پور، ندا عباسی، سولماز ودایع خیری، کیوان باقلاچی، دستیار تصویر شهر مورچه‌ها را رضا یوسفی و دستیار کارگردان این مجموعه عروسکی را حسین شیخ زاده به‌عهده دارند.
وی در مورد خلاصه داستان این مجموعه اظهار می‌کند: خلاصه ماجرا از این‌قرار است که در بالای کوه، ملخی که این مناطق را ارثیه پدری خودش می‌داند، زندگی می‌کند که بر اساس اتفاقی با مورچه‌های قرمز آشنا شده و آنها را علیه مورچه‌های کارگر می‌شوراند و با نقشه‌هایی که می‌ریزند درصدد دزدی اموال مورچه‌های زحمتکش برمی‌آیند و دست به تهدیدها و تحریم‌های مختلفی ازجمله رهاسازی رودخانه زده است که علاوه بر در نظر گرفتن ماهیت سرگرم‌کنندگی آن برای مخاطبان به‌ویژه کودکان که مخاطبان اصلی آن هستند، دربرگیرنده پیام‌های اخلاقی و آموزش مهارت‌های زندگی است.