نسخه Pdf

زیبابینی دوره‌ای!

زیبابینی دوره‌ای!

فاطمه زارع کار مدال‌آور المپیاد سواد رسانه‌ای

می‌خوایم از کلیشه بدن براتون بگیم و برای این‌که خیلی خوب جا بیفته که قراره درباره چی صحبت کنیم یه مثال می‌زنم:
_ببین پسره خیلی خوشتیپ و خوش‌اندام بود.
 من هیچ تصویری از این پسر بهت ندادم. فقط دوتا صفت ازش گفتم. هر تصویر ظاهری که بعد از خوندن این جمله اومد تو ذهنتون، اون کلیشه بدنی است که رسانه توی ذهن شما جا داده.
 جالبه بدونید! در دهه50 و 60 در هالیوود، کلیشه‌سازی بدن بیشتر روی زن‌ها انجام می‌شد ولی جالبه از سال1980  کلیشه‌های بدن با توجه به معیارهای زیبایی دوره خودش ساخته میشن. همه‌مون فکر کنم احتمالا عکس دلربای سوگولی ناصرالدین شاه رو دیدیم.
جالبه بدونید 13مرد به خاطر طرد شدن توسط این بانو خودکشی کردند! یعنی می‌خوام بگم با توجه به معیار زیبایی و کلیشه‌های بدن ساخته‌شده همون دوران، انسان‌ها کسی رو زیبا یا زشت می‌دیدن و حتی در این حد عاشق و محو زیباییش می‌شدن که خودکشی کنن. یعنی اون زمان اگر بانو امبر هرد (که معرف حضور همتون هستن) بودن با توجه به معیار زیبایی اون زمان جزو آدم‌های بدقیافه طبقه‌بندی می‌شدن.
چندین سال دیگه خودمون به کلیشه‌های بدن الان می‌خندیم! اصلا ما همین الانشم به موهای سیخ سیخی که قبلا جزوجذابیت‌ها بود، می‌خندیم. فکر نکنید بدقیافه هستید. ظاهر شما با معیار زیبایی و کلیشه‌های دوره‌تون یکی نیست.
بابا اصلا دوره اشتباهی هستین وگرنه همتون مثل تاج‌السلطنه کلی کشته‌می‌دادین.
 مثلا توی دوران قاجار وقتی می‌گفتی مرد خوشتیپ، یه مرد شکم‌دار سبیلو تو ذهن طرف نقش می‌بست، فکر کن.
رسانه‌ها با کلیشه‌سازی بدن باعث میشن ما چه اندامی رو زیبا ببینیم و کدوم رو نه. مطمئنم بارها خودتون گفتین یا شنیدین:
_من چرا اینقدر کوتام.
_ چشمام چرا این رنگیه.
 _خوش به حالش.چقدر دماغش کوچیکه.
و هزاران چیز دیگری که خودتون احتمالا باهاشون مواجه شدید.
منظور  خیلی از فیلم‌هایی که این روزها در خصوص کلیشه بدن ترند میشن این نیست که با قد 155سانتی‌متر، 100کیلو وزنت باشه و بگی من کلیشه‌های بدن رو نادیده می‌گیرم. خودتون با این ترندها گول نزنید که ورزش نکنید و اضافه وزنتون رو کم نکنید. منظور کلیشه بدن ‌اینه‌که وقتی بدن تون سالم و مناسبه، فشار آوردن بهش تا وقتی که شکل غیرعادی و مطابق با معیارهای زیبایی روز رو بگیره و در نهایت همه‌مون را یک شکل کنه مخالفت می‌کنه و میگه ظاهر طبیعی‌ات رو 
دوست داشته باش.