شفاف و بی‌پرده

با خط آزاد خط آزاد، اولین برنامه رادیویی است که زنده از اینستاگرام پخش می‌شود

شفاف و بی‌پرده

کافی است هر روز عصر ساعت 17 رادیوی خود را روی موج 88 اف‌ام تنظیم کنید تا شنونده برنامه خط آزاد باشید. گرچه برنامه‌های متنوعی با رویکرد اجتماعی از شبکه‌های مختلف رادیو پخش می‌شود اما سازندگان برنامه تلاش کرده‌اند در قالب مجله رادیویی با رویکرد اجتماعی _ تفریحی در حوزه نقد رفتار مردم و مسوولان با زبان طنز و گاهی جدی بپردازند. اگر مشتری این برنامه باشید بدون‌شک با روند اجرای این برنامه آشنایی دارید اما اگر این برنامه را تا به‌حال نشنیده‌اید، در گفت‌وگویی با تهیه‌کنندگان آن سعی داریم شما را با این برنامه عصرگاهی آشنا کنیم که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 17 روانه آنتن رادیو جوان می‌شود. برنامه خط آزاد شبکه رادیویی جوان به تهیه‌کنندگی حامد مرادیان و عباس پیری است که یک‌هفته به‌عهده حامد مرادیان و یک‌هفته با عباس پیری است و هر دو راز ماندگاری و موفقیت این برنامه عصرگاهی را تعامل آنها با مخاطبان می‌دانند.

حضور دکتر آهنگ در رادیو
حامد مرادیان که از ابتدای تولید این برنامه تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته، درباره خط آزاد می‌گوید: تولید این برنامه دهم تیرماه سال 97 به سفارش شبکه رادیویی جوان آغاز شد. برنامه خط آزاد در میان برنامه‌های عصرگاهی رادیو جوان قدمت بیشتری دارد، به این دلیل که عمر برنامه‌های عصرگاهی در این شبکه بیشتر از یک‌سال نیست اما ما توانستیم همچنان این برنامه را با کیفیت بسیار خوب تقدیم شنوندگان کنیم.
حامد مرادیان علت ماندگاری این برنامه را برگزاری اتاق فکر و کار پژوهشی گروهی می‌داند و توضیح می‌دهد: هر هفته با مشاوران و گروه‌های مختلف جلسه برگزار کرده و درباره تک‌تک موضوعات برنامه گفت‌و‌گو می‌کنیم. در رابطه با مسائل اجتماعی صحبت کرده و ساعت‌ها فکر می‌کنیم تا یک برنامه شکل بگیرد.
وی در ادامه، پویایی این برنامه را از دیگر عوامل ماندگاری آن عنوان می‌کند و می‌افزاید: در این برنامه هر هفته به جز برخی از بخش‌ها که ثابت است، سعی می‌کنیم بخش‌های متغیر و متنوعی هم داشته باشیم. همچنین تعامل با مخاطبان از دیگر عوامل موفقیت این برنامه است. نظر مخاطبان در رابطه با بخش‌های برنامه برای ما بسیار اهمیت دارد و در صورت عدم پذیرش آن بخش از برنامه از سوی مخاطبان به تغییر آن می‌پردازیم.
تهیه‌کننده برنامه خط آزاد می‌گوید: موسیقی‌های به‌کار گرفته شده در برنامه نقش بسیار موثری در جذب مخاطب ایفا می‌کند و در این برنامه از ترانه‌های جدید و موسیقی‌هایی جوان‌پسند استفاده کرده و سعی می‌کنیم این پویایی در موسیقی هر هفته صورت بگیرد.
وی همچنین عنوان می‌کند: برنامه خط آزاد برنامه ترکیبی مجله‌ای است که در آن آیتم‌های مختلفی وجود دارد. بخش موسیقی‌محور به نام «دکتر آهنگ» که در آن با ترانه‌ها شوخی می‌کنیم و بخشی هم درباره تولید ملی است که آن هم در قالب طنز است. بخش دیگر این برنامه با عنوان «دادخواست» است که یک پدیده اجتماعی را محکوم می‌کنیم و به آن می‌پردازیم.
خطوط قرمز ممنوع!
مرادیان درباره دغدغه‌های خود می‌گوید: یکی از دغدغه‌های ما در این برنامه این است که مشکلات و حرف مردم را بازگو کنیم که در آیتم خط قرمز که بخش جدی برنامه است، پیگیری و با مسوولان در این رابطه گفت‌و‌گو می‌کنیم. در این بخش تمام صحبت‌های مسوولان را به صورت مستند و تمام پشت‌صحنه‌های این مکالمه‌ها ضبط می‌شود و در بخش خط قرمز، برنامه خط آزاد را  از شبکه رادیویی جوان پخش می‌کنیم.
تهیه‌کننده این برنامه اضافه می‌کند: هدف آیتم خط قرمز، برداشتن فاصله میان مسوولان و مردم است. همواره سعی می‌کنیم از جنس مردم باشیم و برای آنها برنامه بسازیم و به نیاز مخاطبان اهمیت بدهیم و علاوه بر این‌که عملکرد مسوولان را پیگری کنیم، به نقد رفتار اشتباه مردم هم بپردازیم.
حامد مرادیان دیگر ویژگی شاخص این برنامه را ارتباط لایو و زنده با افراد معروف می‌داند و تاکید می‌کند: این موضوع باعث شده تا به تعداد دنبال‌کننده‌های پیج اضافه شود. این مجوز در سازمان صدا و سیما به برنامه‌ها داده نمی‌شود اما استثنا، برنامه خط آزاد مجوز دارد تا گفت‌وگو‌های خود را به‌جای این‌که از طریق تلفن برقرار کند از طریق لایو انجام دهد. مخاطبان از طریق اینستاگرام، واتساپ، تلگرام و سروش با ما در ارتباط هستند و توانستیم مخاطبانی که بیشتر در فضای مجازی هستند، جذب کنیم.
وی با بیان این‌که خلاقیت در حوزه آیتم‌ها و بخش‌های مختلف برنامه از شاخص‌های برنامه به‌شمار می‌رود، می‌گوید: دکتر شاه‌آبادی تمام این امکانات را در اختیارمان قرار داده است تا برنامه‌ای شاخص روی آنتن برود و افزایش محسوس مخاطب از طریق فضای مجازی نشان‌دهنده این است که ما در این راستا موفق بوده‌ایم.
حامد مرادیان اضافه می‌کند: در برنامه خط آزاد، به تمام اتفاقات روز عکس‌العمل نشان می‌دهیم و رک و راست و بی‌پرده به آن می‌پردازیم. «خط قرمز» و «پرونده روز» از جمله بخش‌هایی حساس و زمانبر برنامه هستند که همان روز و براساس اتفاقات روز ساخته می‌شود، همچنین «دکتر آهنگ»، «در محضر استاد»، «نقص فنی واردات»، «دادخواست» و... از بخش‌های دیگر برنامه خط آزاد است.
پخش زنده برنامه از اینستاگرام برای اولین‌بار در ادامه این گفت‌و‌گو عباس پیری، تهیه‌کننده دیگر این برنامه می‌گوید: این برنامه جزو برنامه‌های شاخص از سوی معاونت صدا شناخته شده که برگزاری جلسه‌ها و اتاق فکر باعث موفقیت این برنامه است.
عباس پیری درباره صفحه اینستاگرام این برنامه توضیح می‌دهد: گفت‌و‌گو‌ها به‌صورت زنده از طریق صفحه اینستاگرام khatte.azad پخش می‌شود که چنین روندی برای اولین‌بار در رادیو و در میان برنامه‌های شبکه رادیویی معاونت در برنامه خط آزاد صورت می‌گیرد. همچنین، تی‌وی برنامه را هم راه‌اندازی کردیم و گفت‌وگوهایی که عوامل در بخش آیتم دارند، در واتساپ تصویری ضبط می‌کنند و در پیج اینستاگرام بارگذاری می‌شود تا از این طریق گفت‌و‌گو‌ها از پیج دیده شود.
وی هدف اصلی خط آزاد را پرداختن به عملکرد مسوولان و رفتارهای اجتماعی جوانان نسل دهه 70 و 80 می‌داند و می‌گوید: از دیگر اهداف این برنامه، بازنشر برنامه خط آزاد در فضاهای مختلف از جمله فضای مجازی است. عوامل این برنامه در این زمینه بسیار تلاش کردند و خوشبختانه موفق بودیم. پیچ اینستاگرام ما دارای 7000 دنبال‌کننده است و تعامل ما با فالوورها نیز بسیار خوب است. استوری‌های صفحه اینستاگرام برنامه خط آزاد بیش از 2000 بازید‌کننده لحظه‌ای دارد.
مسابقات 2 نفری
وی درباره مسابقه‌هایی که در پیج اینستاگرام برنامه برگزار می‌شود، توضیح می‌دهد: از علاقه‌مندان درخواست کردیم لب‌آهنگ تیتراژ شروع برنامه را که توسط سروش هامون خوانده شده است، ارسال کنند. ما تک‌تک این ویدئوهای ارسالی را تدوین و بارگذاری کردیم که در صفحه اینستاگرام هر روز به صورت دونفره این مسابقه برگزار می‌شود و در انتها فالوورها برنده را انتخاب می‌کنند. هدف از ایجاد این نوع مسابقه‌ها علاوه بر نشاط و سرگرمی، بازنشر شدن تیتراژ برنامه توسط خود مخاطبان است.
پیری خاطر‌نشان می‌کند: بزرگ‌ترین دغدغه عوامل برنامه خط آزاد، تعامل با جوانان هفتادی و هشتادی است و به نظر می‌رسد که تنها از طریق رادیو نمی‌توان این تعامل را ایجاد کرد به همین دلیل برنامه را به سمت فضای دیگر سوق دادیم؛ فضایی که جوانان در آن حضور دارند و سعی کردیم در فضایی که آنها دوست دارند تعامل داشته باشیم.


نمی‌خواهیم به غم مردم اضافه کنیم
مرادیان، تهیه‌کننده درباره این برنامه می‌گوید: در خط آزاد مشکلات مردم در قالب طنز عنوان می‌شود، به این دلیل که نمی‌خواهیم به غم مردم اضافه شود و در عین حال در ارتباط با مسوولان کشور و ارائه راهکار، کمک به حل مشکلات مردم کرده باشیم.
وی می‌افزاید: این برنامه از ابتدا برنامه تندی نبود اما چون‌ در این برنامه رفتار مردم و مسوولان نقد می‌شود، بر این اساس از سال گذشته برنامه خط آزاد نسبت به عملکرد مسوولان و رفتارهای اجتماعی مردم شفاف و بی‌پرده روی آنتن می‌رود.
این تهیه‌کننده به ویژگی‌های این برنامه اشاره می‌کند و می‌گوید: خط آزاد برنامه‌ای است که مجوز خط تلفن همراه دارد تا مردم از این طریق به‌واسطه نرم‌افزار‌ها و شبکه‌های اجتماعی با ما در ارتباط باشند؛ یک ارتباط شبانه‌روزی و پاسخگویی نه به صورت اپراتور بلکه مخاطب با یک نفر در ارتباط است.
وی اضافه می‌کند: موضوع برنامه خط آزاد یک روز قبل اعلام می‌شود و از مردم می‌خواهیم از دغدغه‌هایشان بگویند. فردای آن روز بیش از صد پیام در رابطه با موضوع عنوان شده داریم و جوابگوی آنها در برنامه خواهیم بود و این جزو اتفاقات شاخصی است که در برنامه شکل گرفته است.