جزئیات جدید کسر خدمت سربازان

جزئیات جدید کسر خدمت سربازان


از ابتدای امسال، درست از  سه ماه قبل مدت دوره سربازی گروه‌های مختلف با ضوابط جدید تعیین شد به طوری که کارکنان وظیفه در نیروهای مسلح و یگان‌های حفاظت در مناطق عادی 21ماه خدمت می‌کنند و سربازان امریه که کارکنان مامور در دستگاه‌های غیرنظامی هستند 24 ماه؛ البته این اعداد به فراخور شرایط، دستخوش تغییرات می‌شود به‌طوری که کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق امنیتی، عملیاتی، محروم و بد آب و هوا 18ماه خدمت می‌کنند و کارکنان وظیفه در مناطق جنگی و درگیر 17ماه.
اکنون نیز غلامرضا رحیمی‌پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با ایسنا از جزییاتی می‌گوید که به عنوان کسر خدمت ازدواج و کسری فرزند برای سربازان قابل تشریح است. در واقع موضوع برسر دو نوع کسر خدمت است که یکی به ازدواج سربازان و دیگری به فرزنددارشدن آنها مربوط است.
با این که این کسورات خدمتی، همیشه وجود داشته اما در مورد کسر خدمت ناشی از ازدواج سربازان اتفاق جدیدی رخ داده به این نحو که همه سربازان متاهل می‌توانند از کسر دوماهه خدمت بهره ببرند به شرط این که حتما در تاریخ اول آذر۹۹ یا بعد از آن به خدمت سربازی اعزام شده باشند. در واقع اتفاق تازه این است که تاریخ اعزام سربازان ملاک برخورداری از این امتیاز در نظر گرفته شده نه تاریخ عقد آنها، امتیازی که به گفته رحیمی‌پور سربازانی که حین خدمت متاهل شده‌اند نیز چنانچه پس از اول آذر۹۹ اعزام شده باشند با ارائه مدارک به یگان خدمتی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.
از آنجا که این کسرخدمت شامل همه سربازان می‌شود کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق امنیتی درگیر که باید ۱۷ماه خدمت کنند یا سربازان مناطق عملیاتی، محروم و بد آب و هوای مرزی که مدت سربازی‌شان 18ماه است نیز می‌توانند از دو ماه کسر خدمت ناشی از ازدواج نیز استفاده کنند.
کسر خدمت پدران
چند سالی است با هدف تشویق به فرزندآوری و حمایت از سیاست‌های فرزندآوری، سربازانی که صاحب فرزند می‌شوند به ازای هر فرزند از سه ماه کسر خدمت استفاده می‌کنند. به گفته رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح این قانون همچنان پابرجاست و هر سرباز به ازای هربار پدرشدن می‌تواند از سه ماه کسر خدمت بهره‌مند شود. نکته مهم این که برخلاف کسر خدمت ازدواج، تاریخ اعزام برای بهره‌مندی از کسرخدمت‌ فرزند ملاک نیست و حتی اگر فردی قبل از تاریخ اول آذر99 اعزام شده باشد نیز می‌تواند از کسرخدمت فرزند استفاده کند.
کسورات خدمتی ایثارگران
برای کوتاه‌شدن دوره سربازی ماده‌های قانونی و تبصره‌هایی وجود دارد که برخی از مشمولان می‌توانند از آن استفاده کرده و نسبت به بقیه همدوره‌های خود ماه‌های کمتری را با لباس سربازی بگذرانند. یکی از مصدایق کسر خدمت، شامل حال ایثارگران می‌شود که البته برای یکی از فرزندان آنها نیز در نظرگرفته شده و مبنای تعلق گرفتن آن به فرزند، مدت حضور در جبهه یا درصد جانبازی پدران است. همچنین فرزندان ایثارگرانی که غیرغایب باشند به ازای هر درصد جانبازی پدر یا هر ماه اسارت یا هر ماه رزمندگی وی می‌توانند به مدت 12روز کسر خدمت بگیرند. در این میان ایثارگرانی که دو پسر دوقلو یا چند قلو دارند به شرط این که این پسران همزمان با هم به سربازی اعزام شده باشند، کسر خدمتی که می‌توانند به صورت قانونی از آن بهره‌مند شوند میانشان تقسیم خواهد شد.
علاوه بر این، طبق ابلاغیه ستادکل نیروهای مسلح، مشمولان و سربازان جانباز به‌ازای هر درصد جانبازی مشمول دریافت 63 روز کسر خدمت می‌شوند.