نسخه Pdf

روزهای مادر

مروری بر چند کتاب که درباره حضرت زهرا (س) نوشته شده‌است

روزهای مادر

برای حضرت زهرا (س) القاب بسیاری ذکر کرده اند؛ از ام‌ابیها تا ام‌الائمه، صدیقه، طاهره، مرضیه و ده‌ها عنوان دیگر که هر یک ماجرا و حکایت جدایی دارد. با این حال شخصیت حضرت زهرا(س) دارای ابعاد مختلفی است که نگاه به هم آنها می‌تواند جایگاه یک زن مومن و متعهد را ترسیم کند. ایشان از یک سو مادری پویا و فعال بودند و از سوی دیگر پشتیبانی عاطفی و معنوی برای مردی که در مکه و مدینه داعیه‌دار رسالت بود و نبوت را تبلیغ می‌کرد. در طرف دیگر در کنار بزرگ‌ترین یاور رسول خدا ایستاد و همانند یک کنشگر بی‌همتا از امام عصر خود به دفاع برخاست. خطبه خواند و در مسجد به رفتار امت پیامبر انتقاد کرد. حضرت زهرا(س) به عبارتی تمامی آن چیزی بود که یک زن می‌توانست در مسیر زندگی و حیات به آن برسد. برهمین اساس برای آشنایی با این شخصیت عظیم‌الشان سراغ آثاری رفتیم تا ذهنمان را با سبک زندگی، حیات و کنشگری ایشان آشنا سازد. کتاب‌هایی که هر یک سعی دارند بخشی از این روحیه چند بعدی را به نمایش در بیاورند ‌. شخصیت عظیم‌الشان حضرت زهرا(س) به نوعی است که بسیاری از بزرگان در حوزه‌های مختلف با نگاه به آثار تاریخی موجود و سبک زندگی نقل شده پیرامون آن نوشته‌اند.

امیر مسروری کارشناس مذهبی

زندگی فاطمه‌زهرا(س)
 این اثر گرانبها که تا به امروز چندین دوره تجدیدچاپ شده به قلم دکتر سیدجعفر شهیدی، ادیب، قرآن‌پژوه و پژوهشگر تاریخ معاصر است. دکتر جعفر شهیدی خلاصه آنچه از سیره و زمانه حضرت زهرا می‌دانست در این کتاب به رشته تحریر درآورده‌است.

فاطمه فاطمه است
فاطمه فاطمه است عبارتی است از متن سخنرانی دکترعلی شریعتی که بعدها به نسخه مکتوب تبدیل شد و با همین عبارت جاودانه ماند. فاطمه فاطمه است تلاش شریعتی برای ترسیم زنی است مجاهد و فعال و پویا در عرصه اسلام و کنشگری اجتماعی برای زن دهه 50 که عملا جز سیاست بی‌بندوباری پهلوی یا عضویت در گروه‌های فکری التقاطی نمی‌توانست نقش  اجتماعی دیگری را بپذیرد؛ البته این کتاب یک اثر ادبی و حسی درباره زندگی حضرت‌زهرا(س) است و باید خواننده بداند نویسنده بر آن نیست تا کتاب تاریخی یا روایی منتشر سازد. کتاب فاطمه فاطمه است یکی از پرفروش‌ترین آثار شریعتی در نیم‌قرن اخیر است.

نهج‌الحیات
 بسیاری ما مرحوم محمد دشتی را به عنوان مترجم نهج‌البلاغه می‌شناسیم؛ او در سال‌های حیاتش بر آن شد با تدوین فرهنگ سخنان اهل بیت پیرامون متون سخنرانی آنان همانند نهج‌البلاغه کاری جدی انجام دهد. 
نهج‌الحیات با موضوع فرهنگ سخنان حضرت‌زهرا(س) یکی از آثار جذاب برای مطالعه پیرامون احادیث و روایات به‌جامانده از مادر آب است. 
البته این تاریخ پژوه و مترجم سه اثر گرانبهای دیگر با عنوان رهاورد‌مبارزاتی حضرت‌زهرا(س)،ویژگی مبارزاتی حضرت‌زهرا(س) و نقش الگویی حضرت‌زهرا(س) نیز به چاپ رسانده‌است. 

کشتی پهلو گرفته 
یکی از جذاب‌ترین متون ادبی پیرامون شخصیت حضرت‌زهرا(س) است. قلم خوب سیدمهدی شجاعی و آشنایی او با زبان عربی موجب شد، این اثر از دقت بالایی پیرامون شخصیت حضرت‌زهرا(س) برخوردار باشد. در این کتاب شجاعی تلاش دارد تا آنچه بر حضرت گذشته را از زبان ایشان و اطرافیانش روایت کند. کشتی پهلو گرفته که یکی از پرتیراژترین کتاب‌ها در ادبیات مذهبی است، برای آنان که فرزند نوجوانی در منزل دارند و می‌خواهند با هم در این ایام از زندگی حضرت‌زهرا(س) بخوانند، بسیار دلنشین است.

روزهای فاطمه
اگر سراغ نویسندگان معاصر پیرامون شخصیت و زمانه حضرت زهرا (س) برویم بایستی نامی از استاد حائری صفایی (عین صاد) بیاوریم. سخنوری که زود از جمع سخنوران رفت ولی اثارش هنوز جاودان است. روزهای فاطمه شرحی است بر خطبه فدک حضرت‌زهرا(س) که توسط صفایی به رشته تحریر در آمده‌است. نسخه الکترونیکی این کتاب هم در نرم‌افزارهای کتابخوان موجود است.

زندگانی صدیقه کبری (س)
 بسیاری آیت‌ا... شهیددستغیب را با اثر بزرگ گناهان کبیره، آدابی از قرآن و معارفی از قرآن می‌شناسند. اما اثر گرانبهای زندگانی صدیقه کبری یکی از جاودانه‌های این استاد شهید است. 
شهید دستغیب تلاش کرد با همان قلم موشکافانه برای مخاطبان از زندگی و زمانه حضرت‌زهرا(س) بگوید. 

فدک در تاریخ
 آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر صدر یکی از روحانیون معاصر است که تلاش‌کرد تمام اثر مکتوب و سخنرانی‌های خود را با نگاه به جغرافیای سیاسی و حال و احوال کنش‌های معاصر بیان کند. کتاب فلسفتنا که در پاسخ به نیازهای جوانان انقلابی در مواجهه با مارکسیسم بود، هنوز یک اثر قوی فلسفی است. اقتصادنا و ده‌ها اثر دیگر بخشی از نگاه جریان‌ساز شهید صدر است که از ایشان باقی‌مانده‌است. فدک در تاریخ راز زندگی و کنش‌های اجتماعی و سبک زندگی مردم آنان زمان و مواجهه حضرت‌زهرا(س) با اتفاقات اطراف است. اگر یک مادر و یا یک دختر جوان هستید و مایلید بدانید در مواجهه با حوادث چه باید بکنید، خواندن این کتاب یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید.

ضمیمه نوجوانه
تیتر خبرها