بهار با واکسن می‌آید

خبرهای خوش رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) درباره تولید واکسن

بهار با واکسن می‌آید

   رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)،این روزها خبرهای خوشی از روند تولید واکسن کرونای ایرانی دارد. محمد مخبر در حاشیه سفر یک‌روزه‌اش به کردستان درباره آخرین وضعیت واکسن ایرانی کرونا گفته است این واکسن تا کنون از همه آزمایش‌ها سربلند بیرون آمده است؛ واکسنی که طبق اظهارات مخبر تا پایان سال جاری دو تا سه میلیون دوز آن تولید می‌شود و فروردین یا اردیبهشت سال آینده در اختیار عموم مردم ایران قرار خواهد گرفت.
به گزارش جام جم، محمد مخبر درباره آخرین اقدامات در روند تولید واکسن ایرانی کرونا گفت: «فاز اول تست بالینی تقریبا رو به اتمام است و ظرف دو سه هفته آینده تزریق به تمام ۵۶نفر داوطلب انجام  و فاز بعدی آغاز می‌شود. در فاز نخست، تست کرونا برای 21داوطلب اول انجام شد.» دوشنبه گذشته هم مجوز تست روی 14نفر دیگر دریافت شده است و محمد مخبر به مردم اطمینان می‌دهد واکسن ایرانی باکیفیت به‌زودی تولید می‌شود و در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. دراین‌بین خیلی از شهروندان از زمان واکسیناسیون می‌پرسند که مخبر دراین‌باره افزود:«باید پروتکل‌ تست‌های واکسن انجام شود تا در اختیار مردم قرار گیرد اما به نظر می‌رسد تا یکی‌دوماه اول سال آینده بتوانیم واکسن را در اختیار مردم قرار دهیم.» و این یعنی بهار1400، بهار خوشی برای مردم ایران خواهد بود.
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) معتقد است ایران علم و توانایی ساخت واکسن کرونا را دارد و به‌یقین در تولید واکسن باکیفیت، خودکفا خواهیم شد:«بی‌شک، تولید دارو به‌منظور تأمین نیاز کشور از مهم‌ترین اهداف شرکت‌های داروسازی این ستاد است که بر این اساس نه‌تنها توانستیم بخش زیادی از نیاز کشورمان را تأمین کنیم بلکه به ظرفیت صادرات به برخی کشورها نیز رسیدیم.» او ادامه داد:«در تولید واکسن نه‌تنها نیاز مردم را تأمین می‌کنیم بلکه به ظرفیت صادرات به برخی کشورها نیز رسیده‌ایم و در این راستا نتیجه آزمایش‌های واکسن تولیدی مثبت بوده است.»
علاوه براین به گفته مسؤولان، قیمت واکسن ایرانی کرونا نیز به‌گونه‌ای در نظر گرفته می‌شود که اقشار ضعیف جامعه نیز بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.مخبر دراین‌باره توضیح داد:«واکسن تولیدی داخل را پس از تولید انبوه،زیر قیمت خارجی در اختیار مردم قرار می‌دهیم و بخش قابل‌توجهی از آن برای استفاده محرومان به‌صورت رایگان در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار می‌گیرد.»
ایجاد شغل برای کولبران
سفر روز گذشته مخبر به غرب کشور به خبرهای خوش درباره واکسن محدود نمی‌شود. او در کردستان نیز درباره اشتغال‌زایی خبرهایی داد. مخبر از 5700 طرح اشتغال محور در سنندج نیز رونمایی کرد ‌. او در مراسم رونمایی از این طرح‌ها به توجه ویژه به کولبران کردستان اشاره کرد و گفت:«این 5700طرح برای ۱۶هزار نفر در استان کردستان، شغل ایجاد کرده است که از این تعداد 1500طرح به کولبران اختصاص دارد.» ضمن این‌که 1093 طرح با 3279‌ شغل در کرمانشاه و ۴۰۷طرح با 1221‌شغل نیز در آذربایجان غربی برای کولبران این استان‌ها اجرایی شده است.
 به گفته مخبر،تاکنون در قالب اشتغال اجتماع محور ۴۰هزار شغل در قالب 8000طرح ایجاد شده که برای این طرح‌ها یکهزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. اما برگشت‌ شأن و کرامت به کولبران، هدفی است که ستاد اجرایی فرمان‌امام(ره) با همکاری استانداری کردستان، طرح‌های ویژه‌ای برای آن دارند. مخبر دراین‌باره گفت: «اشتغال ایجادشده در زمینه‌های دامداری، فرش، صنایع‌دستی و دیگر بخش‌هایی است که بنا بر نیاز و ظرفیت استان بوده است. ما مصمم به ساماندهی کولبران در سه استان دارای کولبر هستیم تا وضعیت موجود کاهش یابد و افرادی را که واقعا از روی نیاز و بیکاری و ناچاری به کولبری روی آورده‌اند، ظرف یکی دو سال آینده، ساماندهی کنیم.»
طرح جهش تولید در کردستان
 رئیس ستاد اجرایی فرمان امام( ره) دیروز همراه استاندار کردستان از طرح جهش تولید دیم‌زارهای کردستان در کامیاران بازدید کرد.‌ رئیس جهاد کشاورزی کردستان نیز که در این مراسم حضور داشت در تشریح برنامه عملیاتی جهش تولید محصولات دیم در استان کردستان گفت: این طرح شامل ۱۴۳ هزار هکتار اراضی زیرپوشش گندم، ۱۳ هزار هکتار جو، ۲۵ هزار هکتار حبوبات، 5000 هکتار علوفه و 3000 هکتار دانه‌های روغنی است.
محمد‌فرید سپری با بیان این‌که این طرح در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی دیم کردستان اجرا می‌شود، عنوان کرد: طرح یاد شده در شهرستان کامیاران شامل 6400‌هکتار اراضی زیر پوشش گندم، 1950 هکتار جو، 2900 هکتار حبوبات، 2100 هکتار علوفه و ۲۵۰ هکتار اراضی زیر پوشش دانه‌های روغنی است.وی با بیان این‌که این طرح با حمایت مادی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) عملیاتی می‌شود، افزود: با توجه به اقلیم خشک و نیمه‌خشک کردستان، تلاش ما این است با تکنیک‌ها و ادوات کشاورزی جدید، رطوبت را در خاک حفظ کرده و تولید را افزایش دهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به این‌که این طرح در ۶۶۰ هزار هکتار از اراضی دیم‌زار کشور(استان‌های کردستان، کرمانشاه، همدان، آذربایجان‌شرقی، گلستان و خوزستان) اجرا می‌شود که ۲۹ درصد آن در این استان است، گفت: اجرای این طرح باعث شده که امسال تولید محصولات دیم‌زار کردستان ۸۷ هزار تن افزایش یابد.
سپری به بیمه ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی زیرپوشش گندم و 4000 هکتار جو در سال جاری در استان اشاره و بیان کرد: در تمام شهرستان‌های استان تلاش کردیم سطوح زمین‌های آیش را کاهش دهیم و این اراضی را زیر کشت علوفه ببریم.