سوانح ترافیكی علت مرگ ۱۱ هزار نفر در 9 ماه‌

سوانح ترافیكی علت مرگ ۱۱ هزار نفر در 9 ماه‌


 سازمان پزشكی‌قانونی اعلام كرد: ۱۱ هزار و ۷۷۸ نفر از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه در تصادفات رانندگی جان باخته‌اند كه از این تعداد 9686 نفر مرد و 2092 نفر زن بوده‌اند.
براساس گزارش پزشكی‌قانونی كشور، این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته كه تعداد تلفات تصادفات ۱۳ هزار و ۷۰۳ نفر بود،
۱۴ درصد كاهش داشته است.
  در این مدت استان‌های فارس با ۹۲۳، تهران با ۸۹۴ و اصفهان با ۷۵۴ متوفی بیشترین و استان‌های ایلام با ۸۴، كهگیلویه و بویراحمد با ۱۳۳ و چهارمحال و بختیاری با ۱۵۱ نفر، كمترین آمار تلفات را داشته‌اند.   همچنین آمار مرگ و میر حوادث رانندگی طی سال‌های اخیر روندی كاهشی داشته كه این كاهش در آمار قربانیان تصادفات ۱۰ سال گذشته از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ به استثنای سال‌های ۹۶ و ۹۷ به چشم می‌خورد. براساس این گزارش، تعداد قربانیان تصادفات كه مدت‌ها بیش از ۲۰ هزار نفر بود، از سال ۱۳۹۱ به كمتر از این رقم رسیده و این كاهش آمار در سال‌های متوالی تكرار شده است. همچنین در سال جاری آمار مرگ و میر حوادث رانندگی با كاهش قابل توجه مواجه بود، چرا كه به نظر می‌رسد یكی از دلایل آن كاهش تعداد سفرها با شیوع ویروس كرونا و محدودیت‌های اعمال‌شده در این خصوص است.
تعداد مصدومان حوادث رانندگی در ۹ ماه امسال كه به مراكز پزشكی قانونی مراجعه كرده‌اند با كاهش 2/24 درصدی به ۲۱۴ هزار و ۹۱۳ نفر (۱۶۱ هزار و ۱۱۱ مرد و ۵۳ هزار و ۸۰۲ زن) رسیده است. در آذر سال جاری 1003 نفر در تصادفات جان باختند كه بعد از فروردین با ۸۳۹ متوفی، كمترین تعداد كشته را در مقایسه با دیگر ماه‌های سال جاری شامل می‌شود. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد كاهش داشته است. تعداد مصدومان تصادفات در آذر امسال نیز ۱۹ هزار و ۱۲۳ نفر گزارش شده كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته كاهش ۲۶ درصدی داشته است./جام‌جم دیلی