به یاد انصاریان

به یاد انصاریان


در نشست خبری فیلم سینمایی «روشن» به کارگردانی روح‌ا... حجازی، فضای غم‌انگیزی از شنیدن خبر درگذشت علی انصاریان غالب بوده و ناراحتی در این نشست کاملا قابل لمس بود.
این نشست عصر پنجشنبه ۱۶بهمن با حضور عوامل در برج میلاد برگزار شد.
رضا عطاران که به واسطه شنیدن خبر درگذشت علی انصاریان حال و روز خوبی نداشت درباره حضور متفاوتش در فیلم روشن گفت: اولین بار که فیلمنامه را خواندم کاراکتر روشن شخصیتی بود که جای کار داشت و متفاوت از شخصیت‌هایی بود که تا حالا دیده بودم. کسی که این انفعال عجیب و غریب را دارد و فشارهایی که از اطراف به او وارد می‌شود باعث نمی‌شود او اتفاق بدی را رقم بزند. شخصیت عجیب و غریبی بود که دوستش داشتم.
 حجازی: عطاران نبود روشن را نمی‌ساختم
روح‌ا... حجازی نیز در این نشست بیان کرد: پیش از گرفتن پروانه ساخت، همان اول گفتم آقای عطاران اگر بازی کنید فیلم را می‌سازم و اگر نه، نمی‌سازم. او پتانسیلی دارد که به نظرم باید فیلمنامه‌هایی برایشان نوشته شود که بعد دیگر از توانایی‌هایشان دیده شود.
حجازی در پاسخ به سوالی درباره تعدد خودکشی در فیلم‌های جشنواره امسال و ارتباط آن با اعتراض به دولت فعلی گفت: فیلم من خودکشی ندارد. امیرکبیر جمله معروفی دارد: چیزی که می‌کاریم سال‌ها طول می‌کشد برداشت کنیم. نباید به دولت‌ها بپردازیم. باید مبنایی‌تر به هر چیزی نگاه کنیم. من فیلمساز نگاه خودم را دارم و شما هم نگاه خود را خواهید داشت. من آنچه را دیدم که هست، صحنه‌های مستند این فیلم را خیلی دیدیم.
وی افزود: مصداق واقعی صحنه پایانی این فیلم را خیلی دیده‌ایم. آدم‌هایی در این جامعه هستند که شرایط اقتصادی خوبی ندارند و این مسأله مبنایی است. ما درگیر جناح بازی‌های سیاسی شده‌ایم. هر کسی وعده اصلاح می‌دهد اما به نظرم نباید درگیر جناح بازی شویم. در هیچ دوره‌ای تغییری رخ نمی‌دهد. من برای یک دولت و دو دولت فیلم نمی‌سازم. برای مردم خودم فیلم می‌سازم و باید فیلمی بسازم که ماندگار باشد.
مصلحت
نشست فیلم مصلحت نیز از نشست‌هایی بود که   چهارشنبه برگزار شد. این فیلم به کارگردانی حسین دارابی، نخستین محصول سینمایی مشترک حوزه هنری و سازمان اوج بوده که در باشگاه فیلم سوره تولید شده است.
محمدرضا شفاه، تهیه‌کننده این اثر گفت: موضوع عدالت، موضوع همیشگی است و هیچ‌وقت بی‌اهمیت نشده. در اجتماع ما عدالت چیزی است که خیلی‌ها به دنبالش می‌گردند و مطالبه می‌کنند و به تصویر کشیدن آن هم یکی از کارهایی است که سینما می‌تواند انجام دهد.
دارابی، کارگردان فیلم گفت: من ابتدا خیلی می‌ترسیدم و برای انتخاب بازیگر استرس داشتم. ما لحظات پیچیده زیادی در فیلم داشتیم. شب و روز نداشتم و مدام مشورت می‌کردم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم ما به بازیگرانی نیاز داریم که خیلی وقت بگذارند. به همین دلیل بازیگران غیر استار زیادی را بررسی کردیم و دیدیم خیلی باانگیزه‌اند و این من را ترغیب می‌کرد از آنها استفاده کنم و تجربه شیرینی برایم بود.
نازنین فراهانی، بازیگر فیلم گفت: من نقش کمی میان این مجموعه دوستانی که درخشان بودند، داشتم. این فیلم با امکانات کار اول ساخته شده و با این امکانات من به عنوان تماشاگر به تک‌تک عوامل تبریک می‌گویم. در این مدت کار خوبی انجام شد. حسین دارابی تسلط زیادی بر کار داشت به طوری که متوجه نمی‌شدیم او کار اولی است.