واکسن، پایان غائله کرونا نیست

واکسن، پایان غائله کرونا نیست

با حواشی به وجود آمده و اظهارنظر از سوی برخی پزشکان و حتی افراد سرشناس غیرمتخصص در خصوص نوع واکسن‌های خریداری شده و زمان‌بندی تزریق واکسن در کشور، نگرانی‌هایی میان مردم به وجود آمده‌است. دکتر قانعی در خصوص علت شکل‌گیری این دلواپسی‌ها تصریح می‌کند: «ترسی که امروز در جامعه ایجاد شده ناشی از ابهام و نبود اطلاعات است، اما تا زمان انجام واکسیناسیون، اطلاعات قابل استناد زیادی از تزریق واکسن‌های مختلف در سایر کشورها در دست خواهیم‌داشت که می‌توانیم بر اساس آنها تصمیم‌گیری کنیم. زمانی که متخصصان این حوزه تایید کنند تمام انتخاب‌ها بر مبنای نتایج علمی است، مردم نیز با خیالی راحت‌تر آن را می‌پذیرند.»
وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در پررنگ نشان دادن استفاده از واکسن در پایان دادن به شیوع بیماری کرونا می‌افزاید: « توجه ویژه رسانه‌ها به واکسیناسیون کرونا از یک سو موجب تشویق جامعه به استفاده از واکسن خواهدشد اما از سوی دیگر موجب شکل‌گیری تصویری نادرست در ذهن مردم شده که تزریق واکسن قرار است به یکباره همه‌چیز را تغییر دهد و به این همه‌گیری پایان دهد. در صورتی که چنین چیزی واقعیت ندارد که بعد از واکسیناسیون زندگی یکباره به شرایط عادی بازگردد و دیگر نیازی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نباشد. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در دوران پس از واکسیناسیون باید مد نظر قرار بگیرد، امکان ناقل‌بودن افراد واکسینه است. یعنی فرد به دلیل آمادگی سیستم ایمنی به دنبال تزریق واکسن در مواجهه با ویروس، بیمار نمی‌شود اما ممکن است ناقل ویروس به سایر افرادی باشد که در برابر ویروس مصون نیستند. بنابراین تزریق واکسن پایان غائله کرونا نخواهدبود.»
رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص زمان بازگشت زندگی به شرایط عادی می‌افزاید: «بخشی از قطع زنجیره‌انتقال به عهده واکسن است، بخشی به شستن دست‌ها، بخشی به استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی. یعنی همه اینها در کنار هم به قطع زنجیره‌انتقال منجر خواهدشد. به محض این که زنجیره‌انتقال قطع شود و شش ماه در وضعیت آبی باقی بمانیم، از آن پس تشخیص و یافتن موردی بیماران اهمیت خواهدداشت. در این حالت به محض این که فردی در جامعه به کووید-19 مبتلا شود، تمام اطرافیان و خانواده‌اش مورد آزمایش قرار خواهندگرفت و بلافاصله افراد مبتلا شناسایی و قرنطینه می‌شوند تا بیماری دوباره گسترش وسیع پیدا نکند. انجام تست‌های غربالگری دوره‌ای و بررسی رصدخانه‌ای جامعه منجر به شناسایی به موقع بیماران و قطع زنجیره‌انتقال می‌شود.»
دکتر قانعی با اشاره به غیرقابل پیش‌بینی بودن روند تداوم و پایان یافتن کووید-19 در جوامع، خاطرنشان می‌کند: «به هیچ‌وجه نمی‌توان به طور قطعی گفت ما دیرتر به این نقطه خواهیم رسید. باید دید تا چند ماه دیگر این بیماری چه شرایطی را به وجود می‌آورد. درست است که واکسیناسیون در کشور ما دیرتر آغاز می‌شود، اما تا آن زمان عده زیادی از افراد هم به این بیماری مبتلا شده و بهبود یافته‌اند که با احتمال بسیار کمی در حد چهار نفر در هزار نفر ممکن است دوباره به این بیماری مبتلا شوند که خود این، نوعی واکسینه‌شدن افراد است. در کنار این موضوع واکسیناسیون هم بر اساس نتایج علمی به دست آمده با کارآیی بیشتری در گروه‌های مختلف انجام خواهدشد. بنابراین شاید خیلی زود موفق به قطع زنجیره شویم. باید دید تا آن زمان با چه ویژگی‌های جدیدی در مورد این بیماری و یافته‌های علمی جدید روبه‌رو خواهیم‌شد.»