کرونای انگلیسی پیر و جوان نمی‌شناسد

کرونای انگلیسی پیر و جوان نمی‌شناسد

دکتر علیرضا فاطمی متخصص عفونی


در هفته‌های اخیر با اعلام قطعی ورود کرونای انگلیسی به ایران، آمار ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها افزایش‌یافته است و تعداد شهرهای قرمز روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در این میان نکته نگران‌کننده، ابتلای قابل‌توجه افراد جوان و کودکان و حتی افزایش مرگ‌ومیر در این رده‌های سنی است.
در خیزهای قبلی کووید-۱۹، افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای هدف اصلی این ویروس مرگبار بودند، البته همچنان این بیماران سهم خیلی بیشتری از تلفات را به‌خود اختصاص می‌دهند، ولی سهم بیماران جوان‌تر بیشتر از قبل شده است. در ماه‌های اول همه‌گیری، نقش کودکان بیشتر در چرخه انتقال ویروس بود و ازآنجاکه این رده‌سنی بیشتر فرم بدون علامت بیماری را کسب می‌کردند،بیشتر بدون درگیری شدید باعث سرایت عفونت به افراد خانواده می‌شدند ولی اکنون داستان متفاوت است. چند کودک مبتلابه کرونای انگلیسی در ایران شناسایی و بستری و متاسفانه تعدادی از آنها فوت‌شده‌اند. دیگر حاشیه امنی که برای کودکان متصور بودیم، وجود ندارد. در کنار آن قدرت سرایت بیشتر این ویروس، احتمال بروز موج چهارم را بیشتر کرده است.
جدا از مواردی که گفته شد، باید توجه داشته باشیم حتی اگر بیماری‌زایی و مرگ‌ومیر این فرم جدید تفاوتی با کووید-۱۹ نداشت، بازهم از اهمیت آن کاسته نمی‌شد،زیرا تا زمانی که واکسیناسیون به‌میزان کافی در دنیا انجام نشود، تنها راه مبارزه با این ویروس، رعایت جدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی است؛ امری که متاسفانه روزبه‌روز در کشور ما کمرنگ‌تر شده است.
هفته‌های حساسی در مقابله با این بیماری در پیش داریم که هرگونه لغزش، مدت بیشتری ما را در محاصره این ویروس نگه خواهد داشت.