توزیع کالاهای شب عید از ۲۰ اسفند

توزیع کالاهای شب عید از ۲۰ اسفند


قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد از ۲۰اسفند برای مقاطع شب عید و رمضان از طریق شبکه منتخب توزیع،فروشگاه‌های منتخب و اصناف،کالاهای ضروری شب عید منظم توزیع خواهد شد. محمدصادق مفتح، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، با اشاره به افزایش تقاضای برخی کالاها در آستانه شب عید و ماه رمضان،گفت:به دلیل نزدیکی دو مناسبت نوروز و ماه رمضان، برنامه‌ریزی مشترکی برای عرضه کالا به قیمت مناسب و منصفانه که تولیدکننده هم متضرر نشود برای هر دو مناسبت در حال انجام است اما قیمت‌گذاری بدون در نظر گرفتن مکانیزم عرضه و تقاضا کار بیهوده‌ای است.
وی در پاسخ به این‌که آیا در حال حاضر قیمت مرغ واقعی و منصفانه است، تصریح کرد: زمانی قیمت هدف در کف بازار اتفاق می‌افتد که توزیع متناسب با نیاز بازار باشد. موضوع دوم پراکندگی جغرافیایی است و نظام توزیع مناسب و منطقی باید سراسر کشور را به‌خوبی پوشش دهد.
به گفته این مقام مسؤول، گرانی در حیطه وظایف وزارت صمت نیست اما برخورد با گران‌فروشی هست. برای رسیدن به قیمت هدف ابلاغ، بخشنامه و برخورد تعزیری کم اثرترین ابزارهاست. بازرسی لازم است اما کافی نیست. بنابراین محور تنظیم و تأمین بازار در آستانه دو مناسبت یادشده، تعریف شبکه‌های منتخب توزیع و دوم به کار گرفتن عوامل از تولید تا توزیع است.
مفتح با اشاره به ذخیره‌سازی ۴۰هزار تن میوه برای شب عید گفت: از ۲۰اسفند برای مقاطع شب عید و رمضان از طریق شبکه منتخب توزیع، فروشگاه‌های منتخب و اصناف، کالاهای ضروری شب عید منظم توزیع خواهد شد و امیدواریم توزیع پیوسته و کافی کالا در این شبکه منتخب در درازمدت تأثیرش را در بازار و کنترل قیمت‌ها بگذارد.
وی بابیان این‌که باید زمینه‌ها و عوامل اصلی بروز تخلف و گران‌فروشی از بین برود، اظهارکرد: درصد کمی هستند که مرتکب گران‌فروشی می‌کنند و دلیل آن‌یکی اجبار است و فرد از روی اجبار مرتکب تخلف می‌شود و دلیل دیگرش این که حس می‌کند نظارتی وجود ندارد.
مفتح در خصوص فروش اجباری کالا و کالای سرباری هم گفت: اگر شرکت پخشی کالا یا کالاهایی را به‌اجبار بفروشد یا فروش کالایی را منوط به خرید کالای دیگری کند تا لغو پروانه‌اش خواهیم ایستاد و به‌عنوان مخل نظام اقتصادی قابل پیگرد است./خبرگزاری صداوسیما