انتخابات  و اتفاقات

انتخابات و اتفاقات


اعلام آمادگی کامل هاشمی برای حضور در انتخابات
25اسفند83 شک و تردید برخی نامزدها برای حضور در انتخابات تبدیل به‌یقین شد. در همین زمینه اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفت برای نامزدی در انتخابات آمادگی کامل دارد. مصطفی معین، نامزد موردحمایت جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هم از ارائه برنامه مشخص به مردم برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم خبر داد و همچنین هرگونه پیشنهاد از طرف جبهه دوم خرداد برای خروج از صحنه انتخابات به نفع کروبی را به‌شدت رد کرد.
محمدرضا خباز، رئیس شورای عالی حزب همبستگی از طرحی خبر داد که براساس آن‌ سیدمحمدخاتمی، میرحسین موسوی، موسوی‌خوئینی‌ها، موسوی بجنوردی و موسوی تبریزی در اردیبهشت نامزد واحد دوم خردادی‌ها را تعیین خواهند کرد.
در اردوگاه اصولگرایان هم‌گروه‌ها و چهره‌های شاخص همچنان به رایزنی ادامه می‌دادند. مریم بهروزی، عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب دراین‌باره گفته بود باوجوداین‌که طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته فعلا علی لاریجانی از مقبولیت مردمی بیشتری برخوردار است اما قرار نیست وی به این زودی‌ها به‌عنوان نامزد نهایی شورای هماهنگی معرفی شود.
علی‌اکبر ولایتی هم که در آن مقطع در رسانه‌ها به‌عنوان نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری معرفی‌شده بود، درباره احتمال انصراف خود به نفع هاشمی رفسنجانی اظهارکرد: پایبندی به مبانی اخلاقی باعث می‌شود احترام کسانی را که بزرگ‌تر انقلاب و پیشکسوت هستند، داشته باشم.
تذکر قضایی به رسانه‌ها
در 25اسفند95، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری اظهارکرد: آنچه در هر انتخاباتی مهم است چهار عامل مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت است که دو مصداق اول بیشتر در حوزه فعالیت وزارت کشور است اما تأمین سلامت و امنیت انتخابات با وظایف دادسرا مرتبط است.
وی با اشاره به این‌که عده‌ای پیش از انتخابات درصدد خدشه به‌سلامت و امنیت انتخابات هستند، عنوان کرد: بخشی از این تحرکات در حوزه رسانه‌ها انجام می‌شود و مدیران آنها باید در انتخابات بر اساس قانون عمل کنند و انتشار مطالب خلاف واقع، توهین و افترا به افراد و نامزدها و سایر جرایم انتخاباتی قابل‌تعقیب قضایی است.
باوجوداین‌که خبرهای متعددی حاکی از انتخاب روحانی به‌عنوان نامزد نهایی جریان اصلاحات بود اما با این وصف‌ مصطفی کواکبیان، نماینده تهران در مجلس در جمع خبرنگاران گفت: درباره این‌که می‌گویند گزینه نهایی اصلاح‌طلبان آقای روحانی است، می‌خواهم بگویم چنین چیزی نیست،چون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تابه‌حال هیچ نشستی درباره انتخابات نداشته است.

وزیرکشور: شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم است
وزیر کشور انتخابات را یک موضوع بسیار مهم دانست و تاکید کرد: تاکنون تمام اقدامات مقدماتی، زمینه‌ها، هماهنگی‌ها و همکاری‌ها فراهم شده‌است.
به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوعات مطرح در جلسه استانداران گفت: بحث امنیت هم از نظر امنیت‌عمومی و هم امنیت انتخابات مطرح شد و در حوزه امنیتی مشکل خاصی در شرایط کنونی نداریم.
رحمانی‌فضلی به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: تقاضای ما در حوزه مشارکت‌مردم در انتخابات است؛ وزارت‌کشور، وزارت ارشاد، صدا و سیما، شورای‌نگهبان، احزاب و گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی باید تلاش کنند یک رقابت با شکوه و یک مشارکت بسیار خوبی داشته‌باشیم. تلاش این است در این ایام باقی‌مانده همه سعی بکنیم بستر انتخابات یک بستر مطلوب رقابتی باشد.