آی مزرعه اولین بازار مجازی شیلات کشور

متخصصان شرکت «رایان تجارت دز پارت» سامانه هوشمند خریدوفروش بی‎واسطه ماهی‎های سردآبی و مرجع استعلام قیمت روز انواع ماهی و آبزیان را ابداع کرده‌اند

آی مزرعه اولین بازار مجازی شیلات کشور

اگر در منطقه‌ای سردسیر، زمین بی‌استفاده با چاه یا چشمه دارید، دوستدار طبیعت و حیوانات هستید و همیشه به‎فکر راه‎اندازی کسب‌وکار خودتان بوده‎اید، استخر پرورش ماهی قزل‎آلا می‎تواند گزینه پیشنهادی جذابی باشد. علاوه‎بر این‌که از زمینتان درآمد خواهید داشت، به‎اشتغال‎زایی هم کمک کرده‎اید. برای شروع این مسیر هم نگران دانش علمی و فنی آن و تهیه تجهیزات و امکانات نباشید. شرکت خلاق و نوآور «رایان تجارت دز پارت» با نام تجاری «آی‎مزرعه» با برگزاری دوره‎های آموزشی، امکان تهیه بسته‎های آموزشی، تامین نیازهای پرورش‎دهندگان ماهی و کلینیک مشاوره در کنار شماست تا به‎بیشترین بازدهی در کمترین زمان برسید. «آی‎مزرعه» پلتفرمی برای ارتباط مستقیم تولیدکننده‎ها با خریداران عمده است. در این سامانه پرورش‎دهندگان می‎توانند بازارهای خود را مستقیم و باحذف واسطه‎ها پیدا کنند.

استان چهارمحال و بختیاری به‎دلیل بهره‌مندی از نزولات جوی فراوان، چشمه‎ها، سرچشمه‌های رودخانه‎های کارون و زاینده‎رودبا اقلیمی سردسیر، زمینه مساعدی برای رشد و پرورش ماهیان سردآبی دارد و بزرگ‎ترین کارخانه‎ها و واحدهای صنعتی شیلات در این استان قرار دارند. ازهمین‎رو به‎قطب کشور در این بخش تبدیل شده است و شغل تعدادزیادی از مردم این سرزمین نیز پرورش ماهی یا کارهای وابسته به این حوزه است. رضا باقری، فارغ‎التحصیل رشته مهندسی صنایع است و برای آینده کاری‎اش حرفه پدر و خانواده خود، یعنی پرورش ماهی را انتخاب کرده است. به‎همین دلیل، با کمبودها و مشکلات این حوزه به‎خوبی آشناست و با راه‎اندازی اولین سامانه تخصصی درحوزه شیلات برای فروش بدون واسطه محصولات پرورش‎دهندگان و تولیدکنندگان بانام آی‏مزرعه، راه‎حلی اندیشیده است.
مدیرعامل این شرکت نیازهای این حوزه را به دو بخش تقسیم می‎کند: «آموزش، اولین نیاز شروع کار همه تولیدکنندهاست و در این زمینه هیچ مرجع آموزشی معتبری وجود ندارد و حتی آموزش‎های دانشگاهی هم برای شروع عملی این حرفه مناسب نیست.»
مهندس باقری در معرفی دومین نیازمندی این بخش می‎گوید: «واسطه‏های زیاد این حوزه، بزرگ‌ترین و اصلی‎ترین مشکل فعالان شیلات هستند.
 ما در زنجیره تامین دو شکل از واسطه را داریم؛ واسطه‌هایی که بین مراکز تکثیر، تفریخ و پرورش ماهی وجود دارند و واسطه‌هایی که از مرحله تولید تا فروش ماهی کار می‎کنند. سال‎هاست سودی که باید به تولیدکننده‎ها برسد به جیب این واسطه‎ها می‌رود.»
آی‎مزرعه پس از سه سال تحقیق و مطالعه برای حل نبود آموزش‎های مرجع در این زمینه و حذف واسطه‎ها در اوایل سال 98 شکل گرفت.
در آی‎مزرعه، پرورش‎دهنده‎ها هرآنچه را برای تولید محصولاتشان نیاز دارند، بی‎واسطه و باکمترین قیمت می‎توانند مستقیم از تولیدکننده‎ها بخرند و زمانی که محصول آماده ورود به بازار می‌شود، بدون واسطه محصولشان را به فروشنده‎های عمده و فروشگاه‎های خرده‌فروشی برسانند. به‎گفته مهندس باقری، آی‎مزرعه هیچ نمونه داخلی یا خارجی مشابهی ندارد و درحال‎حاضر 90درصد پرورش‎دهندگان کشور با این سامانه آشنا هستند و بیشتر آنها در این سامانه فعالیت مستقیم دارند.
قدمی بزرگ درحذف واسطه‎های منفی بازار شیلات
 مهندس باقری با اشاره به‎این‌که آی‎مزرعه، خدمتی منحصربه‎فرد در بازار شیلات کشور است، به جام‎جم می‎گوید: «باتوجه به تغییر رفتار خریداران و ترجیح آنها بر خرید مجازی، اگر پرورش‎دهندگان مشارکت بیشتری داشته باشند و افراد بیشتری در این سامانه عضو شوند، آی‎مزرعه می‎تواند به‎عنوان مرجع خریدوفروش ماهی قزل‎آلا در کشور شناخته شود.»
مدیرعامل این مجموعه، درادامه می‏افزاید: «ما پیشنهاد همکاری و مذاکره‌ای نیز با اتحادیه کشوری شیلات داشته‌ایم تا به‎عنوان سامانه اصلی اتحادیه ماهی‎های سردآبی کشور به اتحادیه شیلات در ساماندهی بیشتر این صنعت کمک کنیم.
همچنین اگر دستگاه‌های ذیربط و مسؤولان مربوط نیز همکاری کنند، با توجه به‌این‌که این سامانه بیشترین عضو ومخاطب را دارد، می‎تواند به‌ساماندهی بخش شیلات کمک‌کند.»
رضا باقری معتقد است: «مزرعه‎داران در آی‎مزرعه به‎جای روش‎های سنتی و فروختن به واسطه‎ها، می‎توانند بازاریابی مستقیم و گسترده‎تری داشته باشند و سود بیشتری به‎دست آورند، همین‎طور خریداران هم با قیمت کمتری نسبت به‎قبل خرید خواهند کرد و محصولی تازه و مطمئن می‎خرند.» 



خدمات سامانه آی‎مزرعه در یک نگاه
ثبت سفارش برای خرید از مزرعه‎داران: آی‎مزرعه امکان پیش‎فروش محصولات مزرعه‎داران را فراهم کرده است تا خریداران بتوانند برای بازارهای هدف خود برنامه‎ریزی کنند. به‎علاوه تمام فروشگاه‎ها و شرکت‎های بسته‎بندی و صادرات نیز می‎توانند به‎کمک این پلتفرم محصولات و تولیدکننده‎های معتبر را شناسایی کنند و ثبت سفارشی مطمئن در آی‎مزرعه داشته باشند.
دریافت قیمت روز انواع ماهی و آبزیان: از آنجا که آی‏مزرعه هرروز با مزرعه‎داران درارتباط است، می‎تواند قیمت روز انواع ماهی و آبزیان را اعلام کند. این سامانه درحال‎حاضر، مورد استناد قیمت خریداران و فروشندگان و مزارع است.
ساخت فروشگاه در بازار مجازی شیلات: تمام شرکت‎ها و واحدهای صنعتی تولیدکننده ابزار و تجهیزات، خوراک، مکمل و دارو و انواع محصولات فرآوری، می‎توانند فروشگاه آنلاین خود را در آی‎مزرعه ایجاد کنند و باهزینه تبلیغاتی پایین‎تر محصولات خود را مستقیم به‎دست پرورش‎دهندگان و فعالان حوزه شیلات برسانند. باتوجه‎به این‌که بازار هدف این فروشنده‎ها، کاربران آی‎مزرعه هستند، محصولشان زودتر شناخته شده و سریع‎تر هم به بازار معرفی می‌شود.
نمودارهای تحلیلی برای پرورش‎دهندگان: آی‏مزرعه، نحوه عرضه و تقاضا و نمودارهای تحلیل قیمت را در اختیار پرورش‌دهندگان قرار می‎دهد تا بتوانند برای زمان ورود محصول به‎بازار برنامه‎ریزی داشته باشند.
کلینیک مشاوره: در این قسمت می‎توانید از مشاوره تخصصی کارشناسان دلسوز آی‏مزرعه برای مزرعه‎ای سالم و پردرآمد کمک بگیرید. کافی است در این سامانه حوزه موردنظر برای مشاوره و نوع مشاوره تلفنی یا حضوری را انتخاب کنید.
آموزش: آی‏مزرعه برگزارکننده دوره‏های تخصصی تکثیر ماهی‎های سردآبی، آموزش تخصصی استفاده از داروها و ضدعفونی‏کننده‎ها، جیره‎نویسی تغذیه آبزیان، آموزش بیماری‎شناسی ماهی‎ها و بیماری‎های ویروسی ماهی قزل‎آلاست. این دوره‎ها به‎صورت حضوری در سالن‎های بزرگ و با رعایت فاصله‎گذاری اجتماعی برگزار می‎شود و به‎صورت بسته‌های آموزشی نیز با تصویربرداری مرحله‎به‎مرحله و با بیان ساده و روان برای علاقه‏مندان آماده شده‏اند. آی‏مزرعه مرکز شماره یک نظام مهندسی استان چهارمحال و بختیاری است و به‎فراگیران، پس از گذراندن این دوره‎ها، مدرک معتبر از سازمان نظام مهندسی اعطا می‎شود.