انتخابات  و اتفاقات

انتخابات و اتفاقات


بازار داغ نظرسنجی‌ها

در 15 فروردین 84، بازار نظرسنجی‌ها حسابی داغ شده بود. طبق معمول هم در بسیاری از گردآوری‌های آماری که از سوی گروه‌های مختلف سیاسی صورت می‌گرفت نامزدهای مورد حمایت آنها بیشترین آرا را به خود اختصاص می‌دادند و طبعا آنها با انتشار این داده‌ها به‌دنبال این بودند ثابت کنند مردم در روز رای‌گیری به نامزد هم‌طیف‌شان اقبال بیشتری نشان می‌دهند.
از سویی دیگر نظرسنجی‌های طیف مقابل را هم برنتافته و آنها را به نظرسازی متهم می‌کردند. در همین رابطه محمدباقر نوبخت، دبیر‌کل حزب اعتدال و توسعه، تضعیف پایگاه هاشمی و افت جایگاهش در نظرسنجی‌ها را رد کرد. از سویی دیگر با توجه به فرا نرسیدن موسم تبلیغات انتخاباتی برخی طیف‌های سیاسی و صنفی با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از یکی از نامزدها اعلام کردند. مثلا جمعی از هنرمندان کشور با انتشار بیانیه‌ای از نامزدی علی لاریجانی به‌عنوان نامزد نهایی جبهه متحد اصولگرایان حمایت کردند.
سیدمحمد حسینی، قائم‌مقام جامعه اسلامی نمایندگان ادوار هم از انتخاب لاریجانی به‌عنوان نامزد نهایی این تشکل خبر داد. از سوی دیگر عباسپور، عضو فراکسیون اکثریت مجلس هم ورود هاشمی رفسنجانی به انتخابات را برهم‌زننده معادلات دانست. در اردوگاه اصلاح‌طلبان هم به‌رغم اختلاف‌نظرهای موجود در مورد حمایت از یک نامزد واحد،‌ رضا خاتمی، دبیر‌کل جبهه مشارکت، مصطفی معین را شانس اول ریاست‌جمهوری دانست.
تاکید رهبری بر مشارکت گسترده مردم
در 15 فروردین 88، رسانه‌های مکتوب در اولین روز انتشار روزنامه‌ها پس از تعطیلات نوروزی، سخنرانی رهبری در اول فروردین در اجتماع زائران حرم رضوی را پوشش دادند که در آن در کنار پرداختن به موضوعات مختلف داخلی و خارجی به مساله انتخابات و تاثیر انتخاب صحیح،‌ همگانی و مشارکت وسیع مردم در روند مردم‌سالاری دینی اشاره شده بود.
در همین روز صادق محصولی، وزیر کشور با صدور حکمی بهروز مرادی روئین‌تنی، مدیر‌کل دفتر ارزیابی عملکرد،‌ بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت کشور را با حفظ سمت به ریاست هیات مرکزی بازرسی انتخابات منصوب کرد.
دعوت از رئیسی برای کاندیداتوری
در 15 فروردین 96، دفاتر 60 گانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در نامه‌ای از سیدابراهیم رئیسی، دعوت کردند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شود. گرچه هنوز رئیسی درباره قطعی شدن حضورش در انتخابات 96 سخنی بر زبان نیاورده اما گفته شد که نامزدی وی در انتخابات قطعی است.
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس هم گفت: شوراى‌عالى سیاستگذارى اصلاحات در کنار آقاى روحانى، گزینه دیگرى نیز در نظر دارد. وی با بیان این‌که اصلاحات نمایندگى یک جریان سیاسى را به‌عهده دارد و نمى‌تواند در یک رویداد مهم مثل انتخابات ریاست‌جمهورى نامزد نداشته باشد، اظهار کرد: اصلاحات باید در کنار روحانى از گزینه دیگرى هم حمایت کند که اگر نامزد اصلى آنها به هر دلیلى در میان نامزدها حضور نداشت، آنها گزینه دومى هم داشته باشند، به همین منظور صحبت‌هایى انجام و در نهایت نیز تصمیماتى اخذ شد که نتیجه نهایى در هفته‌هاى آینده اعلام مى‌شود.