چرتکه بازی  در روزهای سیاه کرونا

چرتکه بازی در روزهای سیاه کرونا


 240 نفر در دو روز گذشته جان خود را ازدست‌داده‌اند اما هنوز آب از آب تکان نخورده است. به نظر می‌رسد برخی از مدیران  به مرگ و عدد شدن شهروندان عادت کرده‌اند. ستاد ملی مقابله با کرونا جلساتی برگزار می‌کند  که دستاورد آن سیر صعودی آمار قربانان کروناست. 117نفر جمعه گذشته جان خود را از دست دادند و  123 نفر همین دیروز.
 مرگ‌های ناشی از کرونا دوباره روندی صعودی گرفته و سه‌رقمی شده تا  ثابت کند ستاد ملی مقابله با کرونا برای مبارزه با این ویروس دست روی دست گذاشته و نمی‌خواهد محدودیتی جدی در نظر بگیرد. این واقعیت تلخ را برنامه‌های این ستاد به تصویر کشیده و می‌کشد. برای نمونه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا دیروز از جریمه 200هزارتومانی افرادی سخن به میان آورد که باوجود ابتلا به کرونا در تعطیلات نوروزی شال و کلاه کرده و به سفر رفته بودند.
ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی چرتکه به دست گرفته که وظیفه مدیران این ستاد ایجاد شرایطی است تا افراد  مبتلابه کرونا جرات خروج از قرنطینه را نداشته باشند. این درحالی است که به نظر می‌رسد این ستاد اجازه داده این افراد به سفر بروند و بعد جریمه‌شان کند.
 افزون بر این باید گفت گوش ستاد ملی مقابله با کرونا به حرف کارشناسان این حوزه نیز بدهکار نیست و کارشناسان از بروکراسی حاکم بر ستاد و بی‌توجهی به نظرات علمی آنها گلایه دارند،چراکه اگر غیرازاین بود ازنظر کارشناسان استفاده می‌کردند و  برای کاهش مرگ‌ومیر محدودیت‌های مناسبی در نظر گرفته می‌شد.
‌این در حالی است که وزیر بهداشت نیز دیروز در نامه‌ای از  وزیر کشور خواست با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا در ترکیه، ‌ حداکثر تا ۴۸ ساعت آینده به مدت یک هفته ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور ترکیه متوقف شود. مساله ای که بدیهی به نظر می‌رسد و رسیدگی به آن نباید مشمول بروکراسی شود.
‌این روزها خبرهای تلخ بیشتری از جبهه مبارزه با کرونا به گوش می‌رسد. کادر درمان خسته است اما شیوع کرونا هرروز سرعت بیشتری به خود می‌گیرد. روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۱۱هزارو۴۲۰مبتلای جدید کووید-۱۹ در کشور  خبرداد و از این گفت که مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۲۰ هزار و ۳۹۴ نفر رسیده است.
‌انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز از افزایش ۵۲درصدی فوتی‌ها و 5/75درصدی بستری‌ها از ابتدای سال جدید تا شنبه  گذشته خبر داد‌ و گفت ‌ هفت شهرستان استان تهران نارنجی، سه شهرستان قرمز و شش شهرستان در وضعیت زرد قرارگرفته است. ‌
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز از شرایط کنونی کشور به‌عنوان شروع خیز بلند این بیماری ‌نام‌برده  و گفته‌ برخی استان‌ها وارد پیک جدید بیماری شده‌اند.
او به نکته دیگری نیز اشاره‌کرده است که به نظر می‌رسد فعالیت‌های خود ستاد را زیر سؤال می‌برد. رئیسی گفته است، ‌ بیش از
۱۵ هزار کرونا مثبت در ‌ ایام تعطیلات نقض قرنطینه کرده‌اند که کد ملی آنها مشخص است. آن‌طور که او گفت این ماجرا به  مراجع قانونی اطلاع داده‌شده و این افراد به ازای هرروز ۲۰۰ هزارتومان جریمه خواهند شد.
این درحالی است که اغلب کارشناسان معتقدند ستاد مقابله با کرونا مساله پیشگیری را در بحث کرونا به فراموشی سپرده است و به‌جای این‌که شرایطی فراهم کند تا افراد تشویق به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شوند‌ منتظر مانده تا آنها را جریمه کند، درست  مانند پلیس متخلفی که در مسیری سراشیبی پشت تپه‌ای پنهان‌شده تا رانندگانی را که با سرعت بیش‌ازحد مجاز می‌رانند، جریمه کند!