قاپیدن صدر

زنگ هفته بیستم با بازی پرسپولیس - نساجی به صدا در می‌آید

قاپیدن صدر

پرسپولیس - نساجی؛ ساعت 18 و 50 دقیقه در ورزشگاه آزادی. برای بار دوم قرمزها باید در یک بزنگاه آسیایی به مصاف تیم شهر خسته بروند. دی ماه سال گذشته بازی معوقه دو تیم در حالی زیر باران قائمشهر برگزار شد که پرسپولیس غمگین از شکست در فینال لیگ قهرمانان آسیا، دل و دماغ بازی در لیگ را نداشت و اتفاقا 2 امتیاز حساس را از دست داد. حساس از این جهت که اگر پرسپولیس در آن بازی نساجی را در شهید وطنی برده بود، الان با تفاضل گل بالاتر از سپاهان قرار داشت و صدرنشین بود. با این حال نه تنها پرسپولیس آن بازی را نبرد که اگر گل دقیقه 85 احمد نورالهی نبود، حتی بازنده از زمین بیرون می‌آمد. آن بازی یک بریک مساوی شد و نساجی پس از آن در 12 بازی متوالی خود 10 بازی را باخت و آن 2 بازی دیگر هم مساوی شد.

 تغییرات زیاد
حالا ‌با گذشت 104 روز، یک بار دیگر پرسپولیس و نساجی باید به مصاف هم بروند؛ آن‌هم در شرایطی که سرخ‌ها چمدان‌های سفر به گوای هند را بسته‌اند تا در مرحله گروهی لیگ قهرمانان حاضر باشند. اگرچه 3 ماه و نیم از تقابل قبلی دو تیم می‌گذرد اما تغییرات در آنها زیاد بوده. نساجی این تغییرات را با تعویض دو سرمربی و رسیدن به ساکت الهامی روی نیمکت تجربه کرد و پرسپولیس هم در حال هماهنگ کردن بازیکنان جدید در فهرست 11 نفره است.
یحیی که در بازی رفت فقط مهدی عبدی را در نوک خط حمله خود داشت، حالا مهدی ترابی، شهریار مغانلو و عیسی آل‌کثیر را دارد که البته فشار زیادی روی دوش آنها افتاده. حمید مطهری که به دلیل محرومیت انضباطی یحیی گل‌محمدی در نشست خبری حاضر بود، در واکنش به انتقادهای مطرح شده به خط حمله پرسپولیس گفت: «خیلی می‌بینم در این روزها پرسپولیس از موقعیت‌هایش استفاده نمی‌کند اما من شش ماه پیش هم گفتم که صبور باشید. این تیم آمد و به فینال لیگ قهرمانان هم رفت. تیمی که سیدجلال و احمد نوراللهی و سرلک در موقعیت گلزنی قرار می‌گیرند و گل می‌زنند، از لحاظ تاکتیکی تیم موفقی است. خواهش می‌کنم فشار را از روی خط جلوی ما بردارید. واقف هستیم که باید از موقعیت‌ها بهتر استفاده کنیم تا در ادامه لیگ به مشکل برنخوریم.»
 حمله به صدر
برای سپاهان و استقلال، توقف پرسپولیس مقابل نساجی بهترین اتفاق ممکن خواهد بود، اما تیم دوم جدول اگر می‌خواهد  همچنان با صلابت در کورس قهرمانی باقی بماند چاره‌ای ندارد جز این‌که مقابل دومین تیم قعرنشین این فصل برنده باشد. پرسپولیس با پیروزی مقابل نساجی 41امتیازی خواهد شد که در این صورت حداقل تا ساعت 19 روز دوشنبه (23 فروردین) در صدر جدول خواهد بود. البته برای نساجی هم پیروزی در این بازی بسیار مهم است و آنها را از جمع فانوس به دست‌ها خارج می کند. نساجی این روزها در بهترین فرم خود قرار دارد و در حالی به تهران آمده که برای نخستین بار در این فصل در دو بازی متوالی خود پیروز شده و در جام‌حذفی هم سایپا را در ضربات پنالتی شکست داده است. این نساجی با ساکت الهامی حریف آسانی برای پرسپولیس نخواهد بود.


پرسپولیس - نساجی  از نگاه آمار
دو تیم پرسپولیس و نساجی تا‌کنون 16 بار در بازی‌های رسمی مقابل یکدیگر قرار گرفتند که حاصل این دیدارها 7 برد برای پرسپولیس، 8 تساوی و یک برد برای نساجی بوده.
تنها پیروزی نساجی سال ۱۳۷۱ در هفته پایانی جام آزادگان رقم خورد که در قائمشهر، پرسپولیس را که در صورت برد می‌توانست قهرمان شود، با نتیجه ۲ بر صفر شکست داد و مسبب قهرمانی پاس شد. پرگل‌ترین بازی دو تیم نیز همان فصل رقم خورد که پرسپولیس در تهران ۵ بر یک نساجی را شکست داد.
در تقابل‌های بین سرخپوشان و نساجی‌چی‌ها، فرشاد پیوس با پنج گل زده به نساجی بهترین گلزن است. نادر دست‌نشان هم با ۱۱ بازی مقابل پرسپولیس در لباس نساجی بیشترین تعداد بازی‌های رودرروی ۲ تیم را تجربه کرده است. در مقابل هم علی پروین ۹ بار مقابل نساجی هدایت سرخپوشان را به عهده داشت.
گل محمدمایلی‌کهن به نساجی در بازی سال ۱۳۶۶ که دقیقه 5 وارد دروازه نساجی کرد سریع‌ترین گل رد و بد شده بین ۲ تیم است.
نکته جالب اینجاست که‌ در 4 تقابل آخر دو تیم سه بار بازی یک بریک مساوی شده. به نوعی نساجی در متوقف کردن پرسپولیس استاد است. البته پرسپولیس هم در 6 بازی قبلی خانگی خود در لیگ‌برتر پیروز شده است و با 8 برد و 2 تساوی از 10 بازی خانگی، با فاصله موفق‌ترین میزبان این فصل رقابت‌هاست.