زخم بی‌مرهم كرونا

درباره دغدغه از دست دادن سرمایه‌های انسانی سینما

زخم بی‌مرهم كرونا


هر روز كه می‌گذرد فضای هنر و ادبیات كشور بیشتر در معرض از دست دادن سرمایه‌های انسانی خود قرار می‌گیرد؛ سرمایه‌هایی كه تولید مشابه‌ آنها سال‌ها به طول خواهد انجامید. علی نوری اسكویی، كارگردان و تهیه‌كننده سینما یكی از كسانی است كه درباره این موضوع دغدغه دارد و این نگرانی را مطرح كرده است كه كرونا علاوه‌بر گرفتن مجال اكران، سرمایه‌های انسانی همچون زنده‌یاد محمد ابوالحسنی را هم از سینمای ایران گرفته است. این كارگردان سینمای انیمیشن در گفت‌وگو با مهر درباره جدیدترین فعالیت‌های خود گفت: «چندی پیش كار ساخت «درخت خاموش» را به پایان رساندیم كه این اثر تولید مشترك ایران و تركیه است و من تهیه‌كننده آن هستم. به همین ترتیب این فیلم در حال حاضر در نوبت اكران قرار دارد، اگر كرونا مجال دهد، «درخت خاموش» را امسال به نمایش می‌گذاریم.»
وی با بیان این‌كه تمام بازیگران این اثر تركیه‌ای هستند، عنوان كرد: «این فیلم سینمایی به كارگردانی فایصال سویسال، یك سری عوامل ایرانی دارد. مثلا تدوین آن توسط مصطفی خرقه‌پوش و موسیقی آن توسط پیام آزادی انجام شده است، ما كارهای جشنواره‌ای «درخت خاموش» را هم انجام داده و تاكنون آن را به چند جشنواره ارسال كرده‌ایم.»
نوری اسكویی افزود: «درخت خاموش داستانی اجتماعی دارد و روایت‌كننده داستان زندگی نویسنده‌ای است كه به دلیل مشكلات اجتماعی و خانوادگی، دیگر نمی‌تواند بنویسد. به گونه‌ای گذشته او، اتفاقات دوران كودكی و روابط بد اجتماعی و خانوادگی‌اش روی فضای هنری كه داشته، سایه انداخته است. او سعی می‌كند از این چالش‌ها عبور كند.»
وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش درباره انیمیشن سینمایی «آبتین» هم توضیح داد: «تولید این فیلم هم پیشرفت خوبی داشته است، اما به دلیل مسائلی مانند كرونا مجبور می‌شدیم كار را متوقف كنیم. از سوی دیگر با توجه به مشاركت كره‌جنوبی در ساخت این فیلم و با توجه به مشكلاتی كه برای انجام سفرها داشتیم، كار كمی كند پیش رفت. با این‌حال در مجموع با توجه به شرایط، پیشرفت خوبی داشته‌ایم و امیدواریم امسال بتوانیم كار ساخت آبتین را به پایان برسانیم.»
وی در پایان مطرح كرد: «اگر روند طبیعی داشتیم، باید كار تولید آبتین سال گذشته به سرانجام می‌رسید، چون هیچ مشكل لاینحلی در كار نداریم، فقط موضوعات پیش‌بینی‌نشده برای ما اتفاق افتاد. مثلا با قرمز شدن وضعیت شهر، ناگزیریم مراقب سلامت بچه‌ها باشیم. اخیرا هم متأسفانه محمد ابوالحسنی را كه از بهترین دوستان‌مان بود، از دست دادیم. این افراد مهم‌ترین سرمایه‌های ما بودند كه كرونا از ما گرفت، از همین رو نمی‌توانیم بچه‌ها را مجبور كنیم بیشتر از آنچه پروتكل‌ها اجازه می‌دهد، درگیر كار شوند. ضمن این‌كه در حال نزدیك شدن به مشكلات ناشی از هزینه‌های دلاری انیمیشن هم هستیم. مثلا سال‌گذشته هم همین اتفاق رخ داد و نوسانات ارز به كارمان آسیب زد، به همین دلیل امیدوارم زودتر بتوانیم كار را به سرانجام برسانیم.»