آبــی بی‌كــران

درباره نخستین قهرمانی استقلال در آسیا چه می‌دانید؟

آبــی بی‌كــران

 داستان آبی از نیم‌قرن پیش شروع شد، داستانی هیجان‎انگیز كه كه باعث شده آنها پرافتخارترین تیم ایران در آسیا لقب بگیرند. 51 سال پیش در چنین روزی تیم فوتبال استقلال (تاج سابق) بر نخستین جام قهرمانی در آسیا بوسه زد و ستاره‌دار شد.
فرمول برگزاری رقابت‌های فوتبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا در آن زمان، زمین تا آسمان با آنچه امروز در جریان است تفاوت داشت.
شاگردان زدراكو رایكوف در سال 1349 برای این‌كه قهرمان آسیا شوند، ابتدا با دو نتیجه مشابه
3 بر صفر نمایندگان لبنان و مالزی را شكست دادند و در نیمه‌نهایی هم نماینده اندونزی را 2 بر صفر از پیش رو برداشتند. بازی فینال هم با تیم هاپوئل اسرائیل بود كه نتیجه 2 بر یك به سود آبی‌پوشان تهران رقم خورد تا نخستین ستاره آسیایی بر فراز تاریخ باشگاه استقلال نقش ببندد.
روز بلوا
در امجدیه جای سوزن انداختن نبود و تماشاگران از سروكول هم بالا می‌رفتند. شنبه‌روزی بود؛ درست مثل امروز. حتی پرسپولیسی‌ها هم برای تشویق تیم استقلال به امجدیه آمده بودند. در آن مسابقات استقلال چهار یار كمكی داشت؛ غلام وفاخواه (عقاب) فریدون معینی (پیكان) مسعود معینی (بانك ملی) و محمود خوردبین (پرسپولیس).
تاج (استقلال) با این تركیب به میدان رفت: حجازی، لواسانی، كارگرجم، پورحیدری، برادران معینی، كاپیتان جباری، كارو، قراب، غلامحسین مظلومی و غلام وفاخواه.
نماینده اسرائیل پیش از آن فینال، دو عنوان قهرمانی را در اختیار داشت و در فینال امجدیه هم با گل دقیقه 70 یك بر صفر جلو افتاد اما تیم تحت حمایت رایكوف سمج‌تر از این حرف‌ها بود و یكی از ماندگارترین بازگشت‌ها در تاریخ فوتبال آسیا را رقم زد. ابتدا وفاخواه در دقیقه 83 گل مساوی را زد و بعد هم در دقیقه دوم وقت اضافه اول، سانتر پورحیدری به مسعود معینی رسید تا او با یك دریبل سرپا و یك شلیك تماشایی گل دوم و پیروزی‌بخش استقلال را بزند و نخستین ستاره قهرمانی
شكل بگیرد.