طارمی فرشته نجات پورتو می‌شود؟

بایرن‌مونیخ در انتظار معجزه در پارک دو‌ پرنس

طارمی فرشته نجات پورتو می‌شود؟

بازی برگشت پاری‌سن ژرمن و بایرن مونیخ در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا اگرچه تمام معیارهای لازم برای جذاب شدن یک بازی فوتبال را دارد اما بدون شک بسیاری از فوتبال‌دوستان ایرانی نگاه و توجه ویژه‌ای به بازی برگشت پورتو و چلسی دارند. دلیل آن، بازیکنی است که طی یک سال گذشته هر بار صحبت از درخشش لژیونرها بوده، نامش در صدر قرار داشته‌است: مهدی طارمی. طارمی که بازی رفت را به دلیل اخراج در بازی مقابل یوونتوس از دست داده‌بود، شاهد باخت 2 بر صفر تیمش در هفته گذشته بود.

از بین چهار بازی مرحله یک‌چهارم‌نهایی لیگ‌قهرمانان، فقط بازی چلسی و پورتو به دلیل پروتکل‌های سختگیرانه در پرتغال و انگلیس در زمین بی‌طرف و در ورزشگاه سانچس پیس خوان شهر سه‌ویای اسپانیا برگزار می‌شود. شاگردان کنسیسائو و توماس توخل در حالی بازی برگشت را برگزار می‌کنند که بازی لیگ‌های داخلی خود در این فاصله را با پیروزی پشت سر گذاشتند. پورتو توانست توندلا را با 2 گل شکست دهد تا فاصله‌اش با اسپورتینگ صدرنشین به 5 امتیاز برسد و از طرف دیگر جایگاهش برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد را محکم کند. دراگون‌ها خوب می‌دانند در صورت کمترین لغزش در لیگ پرتغال، بنفیکا جای آنها را در جمع دو تیم بالای جدول می‌گیرد.
نکته امیدوارکننده برای پورتو و هوادارانش در پیروزی شنبه شب، گلزنی مهدی طارمی بعد از 9 بازی بود. به احتمال زیاد، موسی مارگا و طارمی زوج خط حمله پورتو در بازی امشب را تشکیل می‌دهند که در بازی رفت مرحله قبل مقابل یوونتوس، بهترین نمایش خود را داشتند. دیگر نقطه امیدوارکننده برای پورتو، بازگشت سرجیو اولیویرا، هافبک پرتغالی‌شان است که در این فصل 19گل برایشان زده و مثل طارمی در بازی رفت هفته پیش محروم بود.  
برد 2 بر صفر چلسی در بازی هفته گذشته در واقع ششمین پیروزی این تیم در 9 تقابل اخیرشان مقابل پورتو بوده‌است. البته در سه تقابل آخرشان، این پورتو بوده که دو بار پیروز از زمین بیرون آمده و یک بار هم که همین هفته پیش بود، بازی را باخت. پورتو می‌داند عبور از این مرحله چه موفقیت بزرگی برای این تیم است؛ زیرا آخرین باری که توانست به مرحله نیمه‌نهایی لیگ‌قهرمانان برسد، فصل 04-2003 بود که در همان سال با مربیگری ژوزه مورینیو به قهرمانی رسید.
 در طرف مقابل، تیمی قرار دارد که بعد از آمدن توماس توخل به کلی متحول شده‌است. یکی از نشانه‌هایش این است که در سه بازی پیاپی در لیگ‌قهرمانان، دروازه‌اش را بسته نگه داشته‌است. همچنین این تیم از باخت به بایرن مونیخ در مرحله یک‌هشتم‌نهایی فصل قبل، هنوز نباخته و می‌خواهد تعداد شکست نخوردن‌هایش را به عدد 10 برساند. آخرین باری که آبی‌های لندن توانستند از این مرحله عبور کنند، فصل 14-2013 بود. تنها نکته نگران‌کننده برای آن دسته از طرفداران نسبتا خرافاتی چلسی این است که این تیم تاکنون نتوانسته در سه بازی پیاپی در اسپانیا پیروز از زمین خارج شود.
یکی از نکات جالب در مورد چلسی این است که بسیاری از کارشناسان می‌گویند با توجه به حضور زیاد بازیکنان جوان، لندنی‌ها یکی از آینده‌دارترین تیم‌های حال حاضر اروپا به حساب می‌آیند. برای تایید این مساله فقط کافی است به سن و سال مهم‌ترین بازیکنان این تیم نگاهی بیندازیم: بن چیلول( 24سال )، ریسی جیمز( 21سال )، میسون مونت( 22سال )، کای هاورتز(21سال )، تامی آبراهام( 23سال )، کریستین پولیسیچ( 22سال) و هادسون اودوی( 20سال ).
 بایرن و معضل نبود لواندوفسکی
آن روزی که تیم پزشکی بایرن مونیخ اعلام کرد روبرت لواندوفسکی مصدوم شده و چند بازی از جمله رفت و برگشت مقابل پاری‌سن‌ژرمن را از دست داده، شاید تصور نمی‌شد نبود مهاجم لهستانی تا این اندازه روی کیفیت تیم هانسی فلیک تاثیر بگذارد. در بازی رفت هفته پیش و در ورزشگاه آلیانس آره‌نا که پاری‌سن‌ژرمن توانست با نتیجه 3 بر 2  باواریایی‌ها را شکست دهد، یک مساله بیش از همه چیز به چشم می‌آمد.
شاگردان فلیک در موقعیت‌سازی و کنترل بازی بسیار عالی بودند، اما مثل بازی‌های گذشته‌شان به راحتی به گل نرسیدند. آنها بعد از بازی چهارشنبه هفته پیش، بازی این هفته‌شان در بوندس‌لیگا را مقابل یونین برلین با تساوی
یک بر یک تمام کردند تا نبود لوا بیشتر احساس شود. اگر بایرن نتواند در بازی امشب هم پیروز شود، برای اولین بار از اکتبر 2018 است که این تیم نتوانسته در سه بازی پیاپی پیروز شود. با این شرایط و اوضاع، فلیک باید تیمش را برای مهم‌ترین بازی فصلش وارد زمین کند.
موفقیت مربی آلمانی در لیگ قهرمانان اروپا، سه‌شنبه هفته پیش تمام شد و با شکست مقابل پاری‌سن‌ژرمن، رکورد 17بازی بدون شکست این تیم از بین رفت. با این حال، هواداران بایرن به این نکته امیدوارکننده نگاه می‌کنند که تیم‌شان در 10فصل اخیر فقط یک بار نتوانسته از مرحله یک چهارم نهایی به سلامت عبور کند. تنها باری که آنها در این مرحله موفق به صعود نشدند، مربوط به فصل 15-2014 است که تنها شباهتش به امسال این است که در بازی رفت نتوانستند پیروز شوند. در حالی که باواریایی‌ها در هشت بازی اخیر خارج از خانه خود، هفت پیروزی را به دست آورده‌اند، اما به این مساله هم توجه می‌کنند که پاری‌سن‌ژرمن هرگز در خانه مقابل تیم‌های آلمانی شکست نخورده‌است. همچنین از میان 50تیمی که بازی رفت خود در مرحله حذفی لیگ قهرمانان را شکست خوردند، فقط سه تیم توانستند در بازی برگشت جواز صعود را به دست آورند.
 در مقابل بایرن، تیمی قرار دارد که در کمال تعجب آمارهای این فصلش در بازی‌های خارج از خانه به مراتب بهتر از بازی‌های خانگی‌اش بوده‌است. آنها در پنج بازی آخرشان در پارک دو پرنس فقط یک بازی را پیروز شده‌اند و در سه بازی هم شکست خورده‌اند. با این حال تیم پوچتینو اگرچه در بازی امشب بازیکن مهمی همچون مارکینیوش را ندارد، اما مثل بازی قبل و بازی شنبه‌شب مقابل استراسبورگ، بیش از همه امیدش به بازی کیلیان امباپه است. در صورت گلزنی در بازی امشب، امباپه می‌تواند اولین بازیکن تاریخ این باشگاه شود که در چهار بازی پیاپی اروپایی برای تیمش گلزنی می‌کند. از طرف دیگر، دست پوچتینو نسبت به بازی هفته گذشته بازتر شده و آخرین تست فلورنزی و مارکو وراتی منفی بود و ممکن است در این بازی به کمک تیم‌شان بیایند.
بازی امشب در واقع یازدهمین رقابت این دو تیم در بازی‌های اروپایی است و با برد هفته پیش، تعداد پیروزی‌های تیم فرانسوی به عدد 6 رسیده و بایرنی‌ها هم چهار بازی را برده‌اند. بایرن خاطره خوبی هم از آخرین حضورش در این ورزشگاه ندارد و در فصل 18-2017 با گل‌های نیمار، کاوانی و دنی آلوس از PSG شکست خورد.


علی دایی و خاطره‌خوش تقابل با چلسی
آنها که خبر لژیونرهای ایران طی چند دهه اخیر را دنبال می‌کنند، یکی از بهترین خاطرات‌شان زمانی بود که در فصل 2000-1999 هرتابرلین در گروه H مسابقات در کنار تیم‌های شناخته‌شده‌ای همچون میلان، چلسی و گالاتاسرای ترکیه قرار گرفت. آن روزها، علی دایی مهاجم اول تیم برلینی‌ها بود و در شب بازی تیمش مقابل چلسی، یکی از بهترین خاطرات فوتبالی ایرانی‌ها را شکل داد.
در بازی نخست آن فصل، هرتا برابر گالاتاسرای به تساوی 2-2 رسید و بازی دوم در ورزشگاه خانگی‌اش و در حضور 51هزار هوادار مقابل چلسی انجام شد. هنوز دو دقیقه از شروع بازی نگذشته‌بود که دایی روی یک توپ ارسالی، اولین گل تیمش را وارد دروازه اِد دی گوی هلندی کرد. در حالی که بازی تا دقیقه 70 با همان یک گل ادامه داشت، دایی توانست به زیبایی از مارسل دسایی، مدافع نامدار آن زمان تیم‌ملی فرانسه و چلسی توپ ربایی کرده و گل دوم خود و تیمش را بزند. دایی در بازی بعدی هم توانست دروازه میلان را باز کند. حالا مهدی طارمی این فرصت را دارد مثل دایی و بعد از گلزنی به یک تیم ایتالیایی ( یوونتوس )، مقابل چلسی هم تعداد گل‌های اروپایی‌اش را زیادتر کند.