انتخابات  و اتفاقات

انتخابات و اتفاقات

 افزایش نامزدها در جبهه اصولگرایان
24 فروردین 84، اخبار ضد و نقیضی درباره وحدت در اردوگاه اصولگرایی منتشر می‌شد اما با این وصف، چهره‌های شاخص این جریان سعی داشتند با حرف‌های امیدبخش، افق تحولات میان اصولگرایان را روشن جلوه کنند.
در همین خصوص غلامعلی حدادعادل گفت: با حفظ وحدت، انتخابات خوبی برگزار می‌کنیم به گونه‌ای که از همبستگی ملی و شرایط عمومی برخوردار باشیم.
همچنین محمدرضا باهنر، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هم گفته بود شورای هماهنگی نیروهای انقلاب بر اساس فرآیندی که از قبل با دوستان تفاهم کرده بود، نامزد نهایی خود را انتخاب کرده است. در عین حال علی‌اکبر ولایتی هم در اظهارنظری درباره دلیل حضور مستقل در انتخابات خاطرنشان کرد: وقتی به شورای هماهنگی دعوت شدم طبیعی بود به دلیل سنخیت با آنها بپذیرم، ولی اواسط کار متوجه سازوکار ناقص آنها شدم. چند بار تذکر دادم اما اقدامی نشد، بنابراین اعلام کردم به صورت مستقل به صحنه انتخابات وارد خواهم شد.
الهه کولایی، سخنگوی مصطفی معین، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هم گفت در نظرسنجی‌هایی که برخی دستگاه‌های شناخته شده اجرایی کشور انجام داده‌اند آرای دکتر معین رو به افزایش بوده ولی هنوز پایین است.
 پاسخ منفی قالیباف در مورد کاندیداتوری
24 فروردین 88، محمدباقر قالیباف شهردار تهران درخواست جمعی از نمایندگان مجلس برای حضور در انتخابات آینده را
رد کرد. نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در این باره گفت: در جلسه نمایندگان با شهردار تهران حدود 40 نفر از نمایندگان و 60نفر از نمایندگان ادوار گذشته حضور داشتند و درخواست خود را برای حضور قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده مطرح کردند. اما شهردار تهران این تقاضا را نپذیرفت.
به‌گفته وی، قالیباف در این جلسه بیان کرده منتظر تصمیم دیگر بزرگان برای حضور در عرصه انتخابات است.
بر اساس برخی شنیده‌ها محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت هم تصمیم به ورود به عرصه انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری گرفت.
 افزایش تلاش‌ها برای کاندیداتوری هاشمی
24فروردین 92، مصطفی پورمحمدی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در دیدار اعضای صنف حمل‌ونقل درون شهری و جاده‌ای، برخی مدیریت‌ها را زیر سوال برد و بیان کرد: با نفت 100دلاری، شهر و اتوبان و... درست کردیم آن وقت شهردار و رئیس‌جمهوری قیافه می‌گیرند و می‌گویند ما چه کردیم و چه کردیم.
محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی هم در همدان گفت: آمدن یا نیامدن هاشمی رفسنجانی در دوره‌های قبل سابقه دارد. این گونه استنباط می‌شود که موضوع ترغیب به آمدن وی رشد یافته است اما موتلفه اسلامی منحصرا از نامزد اصولگرایانی که ائتلاف می‌کنند با محوریت روحانیت حمایت می‌کند. همچنین سیدهادی خامنه‌ای، دبیرکل نیروهای خط امام، با صدور بیانیه‌ای رسما از خاتمی برای حضور در انتخابات دعوت کرد.
 تاکید مراجع تقلید بر حضور گسترده مردم در انتخابات
24فروردین 96، حضرات آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی با تاکید بر حضور گسترده مردم در انتخابات آتی و گزینش فرد اصلح، بر عدم اظهارنظر درخصوص نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کردند.
پیش از این در مطلبی در فضای مجازی ادعا شده بود برخی مراجع تقلید از یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری خواسته‌اند از نامزدی انصراف دهد.