خرابکاری صهیـونیست‌ها    در نطنز بهره‌برداری غرب در وین

پشت‌پرده عملیات خرابکارانه اسرائیل در تأسیسات هسته‌ای نطنز چیست؟ آیا آمریکا به دنبال سوزاندن برگ برنده ایران در مذاکرات اتمی است؟

خرابکاری صهیـونیست‌ها در نطنز بهره‌برداری غرب در وین

روز یکشنبه که خبر قطع برق تأسیسات نطنز مخابره شد گرچه از همان ابتدا قابل پیش‌بینی بود که باز هم پای یک خرابکاری در میان است اما هرچه از زمان حادثه گذشت بر ابعاد آن اضافه شد. غربی‌ها و رژیم صهیونیستی همواره نسبت به فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران حساسیت داشته و از راه‌های مختلف تلاش کرده‌اند این فعالیت‌ها را کند یا متوقف کنند اما خرابکاری روز یکشنبه را شاید بتوان به لحاظ موقعیت زمانی و مکانی، یکی از مهم‌ترین تلاش‌ها برای تضعیف توان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دانست. خرابکاری در سایت نطنز در حالی صورت می‌گیرد که از یک‌سو پس از کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران، در هفته‌ها و ماه‌های اخیر شاهد پیشرفت قابل‌توجهی در صنعت‌هسته‌ای بوده‌ایم و در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای نیز بخش‌های زیادی از این دستاوردها به نمایش گذاشته شد. از سوی دیگر هم نشست‌های کمیسیون‌مشترک‌برجام هم با سرعت بیشتری نسبت به گذشته در حال برگزاری است و متحدان آمریکا یعنی کشورهای اروپایی امیدوار هستند بتوانند از رهاورد این نشست‌ها ایران را به تعهدات هسته‌ای برجام بازگردانند و البته ایران نیز در مقابل، انتظاراتی دارد که باید برآورده شود. خرابکاری در تأسیسات نطنز در چنین شرایطی، هم به لحاظ تأثیری که می‌تواند در مذاکرات هسته‌ای داشته‌باشد و هم به لحاظ اثرگذاری بر فعالیت هسته‌ای کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار است که باید ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد.

خبر رسانی درباره ماجرا
تأسیسات هسته‌ای نطنز، قلب غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران است و اگرچه تأسیسات دیگری همچون فردو نیز در کنار این سایت به غنی‌سازی مشغول هستند اما با توجه به گستردگی غنی‌سازی در نطنز و همچنین مطرح بودن به‌عنوان اولین سایت غنی‌سازی در ایران، این تأسیسات را می‌توان به‌عنوان یکی از نمادهای مهم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دانست.
همین مساله باعث شده این تأسیسات بارها هدف حملات خرابکارانه آمریکا، رژیم صهیونیستی و نیروهای نیابتی آنها
قرار گیرد.
حمله سایبری استاکس‌نت و همچنین انفجاری که تیرماه 99 در یکی از سالن‌های ساخت سانتریفیوژ در نطنز صورت گرفت تنها بخشی از این خرابکاری‌ها بوده و آن‌طور که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از این گفته‌بود بسیاری از خرابکاری‌ها قبل از عملیاتی شدن کشف شده‌اند.
در چنین شرایطی روز یکشنبه خبرگزاری‌ها به نقل از سخنگوی سازمان انرژی اتمی، خبرها مبنی بر وقوع حادثه در نیروگاه هسته‌ای نطنز را تایید کردند.
گرچه از همان ساعات اولیه خبر، رسانه‌های غربی به نقل از منابع خود، صهیونیست‌ها را عامل این خرابکاری می‌خواندند اما مسؤولان سازمان انرژی اتمی ترجیح دادند تا زمان بررسی‌های بیشتر، از اظهارنظر قطعی در این باره خودداری کنند. بر همین اساس بود که کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی
ظهر روز یکشنبه در مصاحبه‌ای صرفا به این بسنده کرد که بر اثر این حادثه، برق مجموعه نطنز قطع شده و خوشبختانه هیچ تلفات و آلودگی رخ نداده‌است. وی در این اظهارنظر نسبت به خرابکاری بودن این حادثه ابراز بی‌اطلاعی کرد اما شبکه دولتی «کان» اسرائیل در همان ظهر یکشنبه ادعا کرد حادثه در تأسیسات هسته‌ای نطنز، کار اسرائیل و نتیجه حمله جدید سایبری به ایران بوده‌است.
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست هم در گزارشی مدعی شد اتفاقی که در تأسیسات نظنز افتاده، حادثه نبوده و خسارات آن بسیار سنگین‌تر از آن است که مقام‌های ایران می‌گویند.
حوالی عصر یکشنبه بود که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در موضعگیری رسمی، حادثه در نطنز را در چارچوب تروریسم هسته‌ای دانست و خواستار برخورد مجامع بین‌المللی با عوامل این حادثه شد.




ذوق‌زدگی رسانه‌های غربی
غربی‌ها که این روزها به‌شدت به‌دنبال کند کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران از طریق مذاکرات در وین هستند با ذوق‌زدگی از حادثه تروریستی در نطنز، به بزرگنمایی این رویداد پرداختند.
نیویورک‌تایمز از قول دو مقام اطلاعاتی، این حادثه را انفجاری بزرگ توصیف کرد که ضربه سختی به توانایی غنی‌سازی ایران وارد کرده‌است.
بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، این دو مقام اطلاعاتی گفتند  طی رخداد بامداد یکشنبه در تأسیسات غنی‌سازی نطنز، بر اثر وقوع انفجار بزرگی، سیستم قدرت داخلی و به‌شدت حفاظت شده که برق سانتریفیوژهای زیرزمینی را تامین می‌کرد، به‌طور کامل تخریب شده‌است.
 نیویورک‌تایمز که یدطولایی در فضاسازی علیه توانمندی هسته‌ای ایران دارد
به قول این دو مقام اطلاعاتی مدعی شد راه‌اندازی مجدد تاسیسات نطنز ممکن است حداقل ۹ماه طول بکشد. این روزنامه در تیرماه 99 هم پس از انفجاری که در سالن سانتریفیوژهای نطنز صورت گرفت، مدعی شده‌بود این حادثه، توانمندی هسته‌ای ایران را دو سال به تاخیر می‌اندازد.  
روزنامه گاردین نیز در گزارشی اعلام کرد رژیم‌صهیونیستی دست داشتن در این حادثه را تایید کرده و شبکه ۱۳ رژیم‌صهیونیستی هم مدعی شد حمله بامداد یکشنبه به تاسیسات غنی‌سازی نطنز به‌وسیله ماده منفجره دفن شده انجام شده‌است، نه حمله سایبری.




همزمانی تروریسم هسته‌ای  با مذاکرات وین
خرابکاری هسته‌ای در نطنز در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات کمیسیون مشترک برجام قرار است فردا در وین از سر گرفته‌شود و با وجود برخی زیاده‌خواهی‌ها از سوی آمریکا و اروپایی‌ها، در مجموع فضای مثبتی بر مذاکرات حاکم است و طرف‌های مختلف از ایران گرفته تا چین و روسیه و کشورهای اروپایی، روند مذاکرات را رو به جلو می‌خوانند.
اروپایی‌ها از زمان خروج آمریکا از برجام همواره تلاش داشته‌اند با وعده و وعیدهایی، ایران را از گسترش فعالیت‌های هسته‌ای باز دارند و تا حدود یک سال هم در این زمینه موفق بودند اما از ابتدای سال 98،‌ ایران تصمیم گرفت در واکنش به تخلفات برجامی طرف مقابل، تعهدات هسته‌ای خود را کنار بگذارد و برداشته شدن پنج‌گام هسته‌ای در این سال، سرعت فعالیت هسته‌ای ایران را افزایش داد. این روند با تصویب قانون رفع تحریم‌ها از سوی مجلس یازدهم، سرعت قابل توجهی پیدا کرد و همین مساله باعث شد از زمان تصویب این قانون در آذرماه گذشته، تکاپوی زیادی برای متقاعد کردن ایران به کنار گذاشتن اقدامات جدید خود کنند.
تکاپوی غرب برای توقف روند توسعه‌ای فعالیت هسته‌ای ایران، پس از روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا افزایش یافت و در نهایتا مذاکرات برای احیای برجام که مدت‌ها بی‌حاصل بود از 13فروردین، روندی متفاوت به خود گرفت.
جمهوری اسلامی ایران که پس از برجام، بخش زیادی از ابزار قدرت خود را در ازای وعده طرف مقابل برای رفع تحریم‌ها واگذار کرده‌بود در شرایطی در این مذاکرات حاضر شده‌است که  قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی و گسترش فعالیت هسته‌ای و توقف اجرای پروتکل الحاقی، دست بالا را نسبت به طرف غربی دارد و از سوی دیگر اروپا و آمریکا می‌دانند اگر نتوانند برای احیای برجام اقدام موثری انجام دهند، نه تنها توسعه برنامه غنی‌سازی در ایران با سرعت ادامه خواهدداشت بلکه پس از پایان مهلت سه‌ماهه آژانس در 5 خرداد و حذف محتویات دوربین‌های مرتبط با پروتکل الحاقی، بخش مهمی از اهداف خود را از دست رفته می‌یابند؛ به همین دلیل اروپا و آمریکا با عجله به دنبال سر و سامان دادن به مذاکرات وین و بازگشت فعالیت هسته‌ای ایران به شرایط برجام هستند.
در چنین شرایطی، رژیم‌صهیونیستی که اتحادی قوی با آمریکا و کشورهای اروپایی دارد به یاری آنها آمده و با خرابکاری‌های خود تلاش دارد برگ‌های برنده جمهوری اسلامی ایران را از دست مذاکره‌کنندگان کشورمان خارج کند و شرایط را به گونه‌ای جلو ببرد که غربی‌ها با حداقل امتیاز دادن به تهران بتوانند برجام را با سبک و سیاق گذشته احیا کنند.
وزیر خارجه کشورمان در اظهارنظری که دیروز داشت وجود چنین سناریویی را تایید کرد و تروریسم هسته‌ای در نطنز را در راستای تضعیف موضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای دانست. 



فوری‌ترین واکنش ایران
در شرایطی که سناریوی صهیونیست‌ها و غرب، خارج کردن ابزار قدرت ایران در مذاکرات هسته‌ای است یکی از اولین و فوری‌ترین واکنش‌های ایران، افزایش برگ‌های برنده در همین حوزه خواهدبود و البته این واکنش به جز انتقام از عاملان این اقدام تروریستی خواهد بود، چرا که طبق بیانات صریح رهبر انقلاب اسلامی، صهیونیست‌ها و آمریکا باید بدانند دوران بزن دررو گذشته و باید در انتظار پاسخ ایران باشند.  اما در حوزه هسته‌ای، محمدجواد ظریف که دیروز در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافته‌بود بیان کرد: نطنز، قوی‌تر از گذشته با استفاده از ماشین‌های پیشرفته‌تر ساخته خواهدشد و اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده‌است، اتفاقا این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد و طرف‌های مذاکره باید بدانند اگر تاکنون با تاسیسات غنی‌سازی با ماشین‌های نسل اول مواجه‌بودند الان نطنز می‌تواند مملو از سانتریفیوژهای پیشرفته با چند برابر توان غنی‌سازی باشد.
  وی همچنین با تاکید بر ضرورت حفاظت مناسب از تاسیسات و دانشمندان‌هسته‌ای در این شرایط حساس گفت: صهیونیست‌ها پاسخ خود را در پیشرفت‌های بیشتر هسته‌ای خواهندگرفت و انتقام این اقدامات را از خود صهیونیست‌ها خواهیم گرفت.
 ساخت سالن‌های جدید در دل کوه
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم با بیان این‌که آنها فکر می‌کردند این کارشان باعث تضعیف پشتوانه ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌شود، گفت: دشمنان قطعا اشتباه کرده‌اند و پشتوانه ما قوی‌تر شده‌است و در مورد قبلی هم که در تیرماه سال گذشته، سالن مدرن مونتاژ سانتریفیوژ نطنز از بین رفت، امروز بخش قابل‌توجهی از آن سرپا شده‌است و در دل کوه در حال ساخت سالن‌های بسیار پیشرفته‌ای هستیم.
صالحی با تاکید بر این‌که این گونه کارهای ایذایی به هیچ عنوان ما را متوقف نخواهدکرد، یادآورشد:
در مورد حادثه روز یکشنبه نیز بلافاصله، اقدامات لازم انجام و سیستم برق اضطراری راه‌اندازی شد و ظرف روزهای آینده برق اصلی هم وصل می‌شود و بقیه امور هم پیش خواهدرفت. وی با بیان این‌که غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده و با قوت جلو می‌رود، عنوان کرد: تاکنون هر وقت اتفاقاتی از این نوع رخ داده، ما آن را چندین درصد بالاتر جبران کرده‌ایم. دشمنان باید بدانند ما راه مقابله را در اختیار داریم.
معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان‌انرژی‌اتمی خاطرنشان کرد: راه مقابله ما راه شرافتمندانه علمی و تلاش و کوشش است اما راه آنان زبونانه و خبیثانه است؛ اقدام ما تنها جبران گذشته نیست بلکه جبران گذشته به‌ علاوه اقدامات دیگر است.
رئیس سازمان‌انرژی‌اتمی اضافه کرد: سانتریفیوژهای صدمه دیده در نوع خود جبران می‌شود و با اصلاحاتی، کیفیت و کارآمدی‌شان حداقل ۵۰درصد بالا می‌رود.
صالحی با بیان این‌که سانتریفیوژهای آسیب‌دیده عمدتا آی.آر.1 بوده‌است، گفت: سانتریفیوژهای آی.آر.1 جایگزین با بازده بالا و ارتقای کیفیت بالای ۵۰درصد خواهدبود و دشمن بداند هر قدم ایذایی که انجام دهد ما به حالت قبل برنمی‌گردیم بلکه به حالت بسیار بالاتر می‌رویم.


بی‌توجهی مقامات دولتی به پشت‌پرده‌های ماجرا
روند چهار دهه گذشته از دشمنی مشترک آمریکا و اسرائیل علیه ملت ایران نشان می‌دهد در بسیاری از اقدامات خرابکارانه و تروریستی و همچنین پروژه‌های ضدایرانی، رد پای مشخص هماهنگی اطلاعاتی و امنیتی میان آمریکا و رژیم‌صهیونیستی به طور آشکار وجود دارد و در حادثه اخیر نطنز هم که همزمان با مذاکرات وین صورت گرفته‌است، بیش از همیشه این هماهنگی به چشم می‌خورد، بنابراین برخی اظهارنظرها مبنی بر این‌که اقدام اسرائیل با هدف ایجاد وقفه در مذاکرات و جلوگیری از حل مشکلات میان ایران و آمریکا بوده‌است بسیار ساده‌انگارانه به نظر می‌رسد.
بررسی شواهد و داده‌های موجود از چند اتفاق تروریستی اخیر مثل شهادت دکتر محسن فخری‌زاده، وقوع خرابکاری در سایت نطنز در سال گذشته،‌ حمله به کشتی ساویز در دریای سرخ هم این گمانه را تقویت می‌کند که رژیم‌صهیونیستی اقدامات خود را در هماهنگی کامل با آمریکا انجام می‌دهد و اکنون هم که غربی‌ها باید برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران امتیاز بدهند صهیونیست‌ها با اقدامات تروریستی تلاش دارند برگ‌های برنده ایران را از کار بیندازند.
در خصوص همکاری‌های آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در اقدامات تروریستی می‌توان به گزارش نیویورک تایمز پس از حمله اخیر به کشتی ایرانی در دریای سرخ اشاره کرد که نوشته‌بود اسرائیلی‌ها به ایالات متحده اطلاع داده‌اند نیروهایشان به کشتی ایرانی حمله کرده‌اند.
از آغاز شکل‌گیری روند مذاکرات هسته‌ای تاکنون همواره سیر گفت‌وگوها و مجموعه توافقات از سوی نمایندگان آمریکا در اختیار مقامات صهیونیست قرار می‌گرفت. حتی در ماه‌های اخیر و به‌ویژه از زمان روی کار آمدن بایدن هم این همکاری‌ها به اوج خود رسیده‌است. وقتی رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده درکاخ‌سفید مستقر شد و با طرح احتمال بازگشت آمریکا به برجام رسانه‌های اسرائیلی از توافق پشت پرده بین مقامات دولت آمریکا و اسرائیل بر سر چگونگی برخورد با پرونده هسته‌ای ایران خبر دادند.
سایت خبری وای‌نت‌نیوز در این باره نوشته‌است که سیاستمداران اسرائیل و آمریکا بر سر اطلاع‌رسانی درباره راهکار خود در قبال پرونده هسته‌ای ایران به توافق رسیده‌اند.
گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی هم اعلام کرده‌است اطلاع‌رسانی به طرف مقابل پیش از انجام هرگونه اقدامی درباره برنامه هسته‌ای ایران، یکی از موارد توافق میان دولت رژیم‌صهیونیستی و آمریکاست. ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هم در نخستین دیدار یک مقام ارشد دولت جو بایدن از سرزمین‌های اشغالی، یکشنبه ۲۲فروردین همزمان با انفجار سایت نطنز، مذاکرات با همتای اسرائیلی خود را با محوریت ایران آغاز کرد.
بنی گانتز در دیدار با همتای آمریکایی خود گفت: «ما از نزدیک با متحدان آمریکایی‌مان کار می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که هرگونه توافق جدید با ایران منافع حیاتی جهان و ایالات‌متحده را تامین خواهد کرد و
باعث محافظت از اسرائیل خواهد شد».
یوسی کوهن، رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) هم چند روز پیش با چند دستورکار ازجمله توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم در ایران به آمریکا سفر کرد. این نخستین سفر مقامات عالی
رژیم صهیونیستی به آمریکا در دوره جو بایدن است و کوهن ارزیابی جدید و آخرین وضعیت برنامه هسته‌ای ایران را به مقامات آمریکایی ازجمله رئیس‌جمهوری این کشور ارائه کرده‌است.
این هماهنگی‌های علنی سطح بالا و نیز برخی خبرهای غیررسمی از هماهنگی‌های عملیاتی نشان می‌دهد اقدام اخیر اسرائیلی‌ها در هماهنگی کامل با آمریکایی‌ها و شخص رئیس‌جمهوری آمریکا بوده‌است.
از این رو با توجه به این‌که برگ برنده جمهوری اسلامی در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام افزایش غنی‌سازی و توان هسته‌ای است می‌توان این ارزیابی را داشت که آمریکا و اسرائیل در یک تقسیم کار مشترک قصد تاثیرگذاری بر روند مذاکرات را داشته‌اند تا از یک‌سو جمهوری اسلامی از آورده‌های خود در عرصه هسته‌ای محروم ماند و در جریان مذاکرات در موقعیت ضعف قرار گیرد و از سوی دیگر توان هسته‌ای ایران نیز با مشکلاتی مواجه شود.
درواقع ما با یک برنامه مشترک طراحی‌شده از قبل در مقابل ایران مواجهیم که مذاکرات وین و انفجار نطنز و دیگر اقدامات سیاسی و امنیتی چند هفته اخیر، هرکدام یک جزء از این برنامه‌اند. با این توصیف، مستقل دیدن مذاکره و بی‌اعتنایی به ابعاد این برنامه منسجم، اشتباه محاسباتی بزرگی است و مخاطرات جدی در پی خواهد داشت.
مواضع غیرقابل‌توجیه مقامات دولتی
در چنین شرایطی برخی موضعگیری‌ها از سوی مقامات دولتی، به‌هیچ‌وجه قابل توجیه نیست. به عنوان مثال حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری که این روزها به‌شدت در فضای مجازی از ضرورت پیشبرد مذاکرات وین به هر شکلی صحبت می‌کند در توییتی، رویداد نطنز را به یک قطعی برق تنزل داده و نوشته‌است آیا باید پاسخ قطع برق در نطنز را با قطع مذاکرات
در وین داد؟
احمد نادری، نماینده تهران در مجلس هم در توییتر نوشته‌است: امروز یکی از مسؤولان دولتی که به مجلس آمده‌بود، در ادامه نظرات مشعشع قبلی‌اش گفته: قانون اخیر هسته‌ای مجلس سبب انفجار و خرابکاری در نطنز بود.
 این مواضع در حالی اتخاذ می‌شود که با توجه به هماهنگی آمریکا و اسرائیل برای اثرگذاری بر مذاکرات وین، بازنگری در چارچوب قبلی دستور کار مذاکراتی ایران و به‌روزرسانی مؤلفه‌های تک‌بعدی پیشین و قراردادن مذاکره در یک بسته سیاستی جامع و سازگار با امنیت‌ملی، تنها راه تأمین منافع ملی ایران است.
در کنار این مسائل، آغاز یک برنامه برخورد با شبکه دشمن و به صورت خاص اسرائیلی‌ها که در سال‌های اخیر اقدامات اطلاعاتی و امنیتی خرابکارانه داشته‌اند، ضروری به نظر می‌رسد.





توقف موقت مذاکرات
 مالک شریعتی / نماینده تهران
هر مذاکره و گفت‌وگویی یک شرایط اولیه و محیطی دارد و وقتی که با یک اتفاق مثل حادثه‌تروریستی در سایت نطنز مواجه می‌شویم باید قاعدتا عکس‌العمل و تاثیری هم در روند مذاکره بگذارد. این تاثیرگذاری برای این منظور است که نشان داده‌شود این کار مورد قبول طرف خسارت‌دیده و مورد حمله نیست. از سویی دیگر هزینه این اتفاق هم باید به طرف مقابل تحمیل شود. مذاکرات ما در شرایطی آغاز شد که برای وادار کردن آمریکا به لغو تحریم‌ها ما یک آورده‌ای در فضای سیاسی داشتیم که طرف مقابل روی آن حساب باز می‌کرد و از این رو آنها تمایل داشتند با لغو تحریم‌ها،‌ ایران بعضی از آن دستاوردها را کنار بگذارد. در شرایط فعلی که بعضی از این دستاوردها با خرابکاری و نفوذ مورد حمله قرار گرفته و از کار افتاده و طبعا آن آورده ما هم در فضای مذاکرات کاهش‌یافته، قاعدتا ما باید وقفه‌ای را به طرف مقابل تحمیل کنیم تا ضمن بیان اعتراض به اتفاقات اخیر، توان خود را بازیابی کرده و به شرایط قبل از این حادثه برگردیم. از این رو تیم مذاکره‌کننده ما باید به صورت موقت مذاکره را متوقف کند.