فواید و معایب انجماد موادغذایی

فواید و معایب انجماد موادغذایی

دكتر مریم قادری قهفرخی متخصص صنایع غذایی


انجماد یکی از روش‌های نگهداری نسبتا سریع است و شما می‌توانید مقادیر قابل‌توجهی از گوشت را در بسته‌های کوچک بسته‌بندی و در یک ساعت منجمد کنید. همچنین می‌توانید پس از بلانچ‌کردن سبزیجات، آنها را در چند دقیقه منجمد کنید. اما فواید انجماد موادغذایی چیست؟
انجماد این امکان را فراهم می‌کند که مواد غذایی را در حجم نسبتا بالایی در فصل تولید آن(به‌خصوص میوه و سبزیجات) بخریم و در فریزر نگهداری کنیم. موادغذایی منجمدی که در خانه مراحل آماده‌سازی و انجماد آنها را انجام می‌دهید فاقد ترکیبات نگهدارنده، شکر یا نمک افزوده هستند و به‌این‌ترتیب می‌توانید غذاهای پخته‌شده و مازاد را برای مدت زمان طولانی در فریزر نگهداری کنید. در حالی‌که همین مواد غذایی در یخچال طی مدت زمان کوتاهی کیفیت خوراکی خود را از دست می‌دهند.
محدودیت‌های انجماد مواد غذایی
برخی از ویتامین‌ها (مانند ویتامینC و برخی از انواع ویتامینB) و برخی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در حین انجماد تا حدودی کاهش می‌یابد که البته میزان این کاهش به عوامل متعددی ازجمله نوع مواد غذایی بستگی دارد. یکی از مشکلات کیفی در میوه، سبزیجات و حتی انواع گوشت‌های منجمد، سوختگی ناشی از انجماد است که می‌تواند سبب ایجاد نقاط قهوه‌ای-خاکستری در سطح گوشت یا رنگ کدر در سطح میوه و سبزیجات شود. استفاده از این موادغذایی از نظر ایمنی مشکلی ندارد اما به دلیل تغییر طعم، بافت و رنگ چندان خوشایند نیست.  بسیاری از میوه و سبزیجات بافت ترد و شکننده خود را در فریزر از دست می‌دهند؛ به‌خصوص اگر سبزیجات قبل از انجماد بلانچ شده باشند. بسیاری از محصولات طعم و بافت طبیعی خود را پس از خروج از انجماد از دست می‌دهند. حال آن‌که در مورد برخی از سبزیجات (ذرت و نخودفرنگی، قارچ) نیازی به خروج از انجماد نیست و می‌توانید آنها را به‌طور مستقیم به مواد غذایی در حال پخت بیفزایید که در این حالت طعم و بافت خود را بهتر حفظ می‌کنند.