گردشگری سلامت با  آترینا

شرکت «تسهیلگری بین‎المللی سلامت آترینا» با ایجاد شبکه یکپارچه‌ای از مراکز درمانی و با همکاری پزشکان متخصص، انواع خدمات درمانی را به گردشگران سلامت خارجی و ایرانی ارائه می‌کند

گردشگری سلامت با آترینا

گردشگری صنعت بزرگی است و تا قبل از همه‎گیری ویروس کرونا، پیش‎بینی می‎شد در آینده‎ای نزدیک، گردشگری از نظر حجم تبادلات مالی شاغلان و فعالان آن در رتبه اول صنایع جهان قرار بگیرد. شما به دلایل مختلفی ممکن است سفر کنید و از همین‌جاست که دسته‌بندی‌های انواع سفرها مانند سفرهای زیارتی، فرهنگی، طبیعت‌گردی، روستاگردی، زمین‌گردی (ژئوتوریسم)، نجومی (استروتوریسم) و ... شکل می‌گیرد. سفر ممکن است با انگیزه کاری یا حتی دریافت خدمات درمانی و سلامت نیز انجام شود. از میان حوزه‎های مختلف گردشگری که اشاره شد، گردشگری سلامت نسبت به سایر حوزه‎های گردشگری، به‎دلیل ضرورت هدف سفر شاید بتوان گفت آسیب کمتری در دوران عالم‎گیری بیماری کووید-۱۹ دیده است و ازآنجا که کسب‎وکارهای مختلف و بیشتری را نیز درگیر می‎کند، ظرفیت بالایی برای توسعه دارد و مورد توجه بسیاری از فعالان صنعت گردشگری قرار گرفته است. شرکت خلاق و نوآور «تسهیلگری بین‎المللی سلامت آترینا» با ایجاد شبکه‎ای یکپارچه از مراکز درمانی کشور و در همکاری با پزشکان خبره با تخصص‎های متخلف، خدمات مورد نیاز را به گردشگران ایرانی و خارجی در حوزه سلامت ارائه‌می‎کند.

در گردشگری سلامت، افراد از شهر یا کشورشان به‎منظور دریافت خدمات درمانی و سلامتی به شهر یا کشور دیگری سفر می‎کنند، و به خدمات گردشگری مانند خدمات پرواز، حمل‎ونقل، اقامت، رستوران، راهنما و ... نیاز دارند. شرکت گردشگری سلامت آترینا، از سال 1380 در حوزه‎ گردشگری فعالیت می‌کند. حامد شکری، مدیرعامل این مجموعه می‌گوید: «در سال 85 شرکت آترینا با انعقاد قراردادی با کشور ازبکستان وارد بخش گردشگری سلامت شد. با شروع پروژه، دریافتیم ظرفیت بالایی برای توسعه این بخش در داخل کشور و همچنین امکان برندسازی از خدمات درمانی و پزشکان خبره کشور، در عرصه جهانی وجود دارد. ازاین‌رو تا به‎امروز در همین بخش از صنعت گردشگری فعالیت‏مان را ادامه داده‏ایم و برخلاف سایر شرکت‎های گردشگری سلامت، ارائه خدمات ما تنها به مسافران خارجی محدود نیست و ارائنه خدمات گردشگری سلامت را برای هم‌وطنانمان نیز فراهم کرده‎ایم.»
ایران، مقصد جذاب گردشگری سلامت
از دیرباز به‎دلیل نزدیکی‎های مذهبی، فرهنگی و همین‎طور فاصله کوتاه، ایران میزبان گردشگری سلامت برای بسیاری از اتباع کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، عمان، کویت، قطر، بحرین، آذربایجان، ارمنستان و ... بوده است. مدیرعامل این شرکت درباره گستردگی جغرافیایی فعالیت‎های شرکت گردشگری سلامت آترینا می‎گوید: «امروزه نیز با گسترش بسترهای آنلاین و توسعه بازاریابی دیجیتال، می‎توانیم علاوه بر کشورهای همسایه، خدمات پزشکی کشورمان را به تمام دنیا معرفی کنیم و گردشگر سلامت بیشتری را جذب کنیم. مجموعه ما درحال حاضر با 60 کشور در کشورهای منطقه، آفریقا، اروپا و حتی آمریکا همکاری داریم.»
شکری در ادامه تأکید می‌کند: «ایران با داشتن پزشکان مجرب و هزینه‏های درمان مقرون‌به‌صرفه (به‎علت اختلاف قیمت ارز) مقصد گردشگری بیماران زیادی از سراسر دنیاست. برای مثال هزینه عمل زیبایی بینی به‎طور میانگین در آمریکا هشت هزار دلار، در برزیل شش تا هشت هزار دلار، در هند چهار هزار دلار و در ترکیه سه هزار دلار است. درحالی‌که متقاضیان در ایران برای این نوع عمل زیبایی بین 1500 تا سه هزار دلار به‎همراه بهترین خدمات درمانی هزینه می‏کنند.»  
ویژگی‌های پلتفرم بین‎المللی
سلامت آترینا
در گردشگری سلامت، علاوه بر مشاغل مرتبط با گردشگری، مشاغل دیگری نیز درگیرند. این امر تاثیر مثبت قابل‌توجهی در چرخه اقتصادی و ارزآوری دارد. از سویی در این حوزه نیز، واسطه‏های زیادی مشغولند که گردشگران سلامت را به مراکز نامعتبر پزشکی معرفی کرده و از آنها هزینه‎های نجومی دریافت می‏کنند. شرکت آترینا باتوجه به این مسائل از سال 95 سامانه یکپارچه‌ای برای ارائه شفاف خدمات درمانی طراحی کرده است. بیماران در این سامانه می‏توانند با توجه به خدمت سلامتی موردنظرشان، تمام مراکز درمانی عضو این پلتفرم را مشاهده و پزشک خود را انتخاب کنند.
 سپس پرونده پزشکی خود را در سامانه بارگذاری کنند تا پزشک پرونده آنها را بررسی و طرح درمان را مطرح کند؛ سپس مرکز پزشکی نیز هزینه خدمات را اعلام می‎کند. به‌این‌ترتیب هم شفافیت قیمت وجود خواهد داشت و هم گردشگران سلامت در مراکز معتبر پذیرش خواهند شد. آترینا از زمان شروع درمان و انتخاب پزشک و مراکز خدمات درمانی، خدمات مشاوره اولیه نیز ارائه می‏دهد تا بیماران بتوانند بهترین خدمات پزشکی را انتخاب کنند.
مدیرعامل آترینا در این باره می‎افزاید: «ما به‏منظور برند سازی ایران و کسب جایگاهمان در بازار رقابتی که هند و ترکیه رقیب‎های اصلی ما هستند، این خدمات مشاوره را برای گردشگران سلامت خارجی رایگان ارائه می‎دهیم تا افراد بیشتری را جذب کنیم. همین‎طور در صورت تقاضای گردشگران سلامت، آترینا امور مربوط به رزرو بلیت و دریافت ویزا برای بیماران را نیز بر عهده می‎گیرد.»
گفتنی است مجموعه آترینا پس از اتمام درمان، در گذراندن دوران نقاهت نیز با گرفتن آزمایش‎های لازم و مراقبت‎های ضروری، در کنار بیماران است و وضعیت بیمار را با حفظ محرمانگی در پرونده پزشکی درج خواهد کرد تا وقتی بیمار به کشورش بازمی‎گردد، پرونده پزشکی کاملی داشته باشد.       
شکری درباره خدمات سلامتی که گردشگران خارجی در ایران استفاده می‎کنند، می‏گوید: «90درصد این خدمات در بخش زیبایی هستند. با این حال به کشور مبدا مسافر هم بستگی زیادی دارد. برای مثال گردشگران عراقی بیشتر برای دریافت خدمات ارتوپدی، سرطان و همین‎طور چشم‌پزشکی و زیبایی سفر می‎کنند یا گردشگران افغانستانی برای درمان نازایی، روس‌ها برای خدمات دندان‌پزشکی و پاکستانی‎ها برای پیوند عضو معمولا ایران را انتخاب می‎کنند.»
افق‎های پیش‎روی آترینا
حامد شکری در پاسخ به اینکه آترینا چه چشم‎اندازی را برای کسب و کار خود ترسیم کرده است، می‎گوید: «امیدواریم تا سال‎های آینده ایران مقصد درمان و گردشگری سلامت بیماران خارجی بیشتری قرار گیرد و به انتخاب اول منطقه تبدیل شویم.»
وی درادامه می‎افزاید: «ما در آذربایجان، عمان و افغانستان دفاتر خود را راه‎اندازی کرده‎ایم و برای همکاری با دبی و آلمان نیز برای ایجاد دفتر، قدم‎های موثری برداشته‎ایم.»




«مدیکارت» کارت هوشمند پرونده پزشکی شما
مدیکارت آترینا، یک کارت شخصی برای هر بیمار است تا هم بیمار و هم پزشک او بتوانند در هر زمان از طریق پلتفرم آترینا به سوابق پزشکی بیمار دسترسی داشته باشند. به‎علاوه گردشگران سلامت ایرانی نیز می‏توانند با تهیه این کارت به مبلغ 60هزار تومان، از خدمات مشاوره‎ای رایگان بهره‎مند شوند و از تخفیف‌ها و تسهیلات آن در مراکز تحت پوشش آترینا، استفاده کنند. درحال حاضر برخی از مجموعه‏های درمانی در 17 استان کشور و 2500پزشک با تخصص‎های مختلف، طرف قرارداد با آترینا هستند.