چه کسی کفش‌هایش  را دزدید؟

چه کسی کفش‌هایش را دزدید؟

علیرضا رأفتی روزنامه‌نگار

  «سلام مردم». یک‌بار دیگر این عبارت را بخوانید.چقدر طول کشید این دو کلمه را بخوانید؟ ازلحاظ زمانی می‌گویم. شاید یک ثانیه یا کسری از ثانیه. حالا یک سؤال ریزتر! فاصله بین گفتن دو کلمه «سلام» و «مردم» چقدر بود؟ در حالت عادی احتمالا فاصله بین ادا کردن این دو کلمه چیزی حدود نیم‌ثانیه می‌شود.نیم‌ثانیه واحدی از زمان است که اصلا در محاسبات ما به‌حساب نمی‌آید و اصلا به این فکر هم نمی‌کنیم که طی زمان انجام فلان کار چند نیم ثانیه را پشت سر گذاشته‌ایم اما جالب است بدانید همین نیم‌ثانیه، همین فاصله زمانی بین کلمه سلام و مردم بیشتر از اختلاف رکورد دوی 100متر سریع‌ترین دونده جهان و سریع‌ترین دونده ایران است.
 یوسین بولت که نام آشنایی در رشته دوومیدانی است و سال‌هاست لقب سریع‌ترین مرد جهان را برای خودکرده،دوی 100متر را در 58/9 ثانیه می‌دود و حسن تفتیان همین دوی 100متر را در 03/10 ثانیه. یعنی اختلاف تفتیان تا تصاحب لقب سریع‌ترین مرد جهان کمتر‌ است از اختلاف‌زمانی «سلام ‌مردم»! اینها را نگفتم که به این فکر کنید دوومیدانی هم چه ورزش عجیبی است یا این‌که می‌توانستیم به‌خاطر رگ میهن‌پرستی‌مان و پارتی‌بازی در حق همو‌طن‌مان آن کمتر از نیم‌ثانیه را در نظر نگیریم و به حسن تفتیان بگوییم سریع‌ترین مرد جهان، اینها را گفتم که اول حسن تفتیان را بشناسید تا بعد توجه شمارا به خبری که دیروز در اخبار ورزشی منتشرشده، جلب کنم: «کفش‌های ورزشی حسن تفتیان در مسابقات بین‌المللی مشهد دقایقی پیش از شروع مسابقه از ساک ورزشی‌اش دزدیده شد و او مجبور شد از کفش دیگری استفاده کند و از رسیدن به مقام اول این مسابقه بازماند.»
ازآنجا‌که هر چیزی به این خبر اضافه کنم و هر ارزش‌افزوده‌ای که بخواهم به آن بدهم،‌ اثر تخریبی طنز ماجرا را کم می‌کند، شما را با همین جمله خبری تنها می‌گذارم و فقط یادآور می‌شوم نیاز نیست این قهرمانان کشورمان را ارج بگذاریم،‌همین‌که کفش‌های‌شان را ندزدیم، کافی است!