همگام با مثبت تربیت در رادیو سلامت

این برنامه رادیویی روزهای سه شنبه ساعت 9 و 10 دقیقه روانه آنتن می شود

همگام با مثبت تربیت در رادیو سلامت

گاهی والدین با سوالاتی از سوی کودکان و نوجوانان رو به رو می‌شوند که نمی‌دانند باید چگونه پاسخ بدهند. البته کنجکاوی بچه‌ها منجر به شکل گیری سوالات جنسی می‌شود اما آنچه اهمیت دارد این است که والدین باید بدانند چطور پاسخ بدهند که هم بچه‌ها قانع شوند و هم این‌که در تربیت جنسی آنها گام درستی بردارند، زیرا تربیت جنسی در حوزه‌های مختلف سلامت تاثیرگذار است و نباید پدر و مادرها نسبت به این موضوع غفلت داشته باشند. گاهی بی‌توجهی والدین نسبت به تربیت جنسی کودکان به عواقب منفی منجر خواهد شد. به همین دلیل رادیو سلامت به عنوان یک شبکه تخصصی درصدد است آموزه‌های لازم را به والدین در خصوص تربیت جنسی فرزندان به منظور پیشگیری از سوء استفاده جنسی کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهد. بنابراین برنامه مثبت تربیت روزهای سه شنبه ساعت 9 و 10 دقیقه با محوریت تربیت جنسی به تهیه کنندگی موسی نظری از رادیو سلامت پخش می‌شود. با عوامل برنامه درباره جزئیات برنامه به صحبت نشستیم.

تربیت جنسی
لعیا باستانی، مدیر گروه بهداشت و روان رادیو سلامت درباره برنامه مثبت تربیت توضیح می‌دهد: این برنامه از دوم مرداد سال 97 روانه آنتن رادیو سلامت شده و تا امروز هم پخش آن به صورت زنده روزهای سه شنبه ساعت 9 و 10 دقیقه به مدت
45 دقیقه ادامه دارد. با توجه به دغدغه‌های مدیر رادیو سلامت نسبت به مباحث گسترده حوزه اجتماعی، برنامه مثبت تربیت تولید و پخش می‌شود.
این برنامه با هدف ارائه آموزه‌های لازم به والدین در خصوص تربیت جنسی فرزندان به منظور پیشگیری از سوء استفاده جنسی کودکان تولید می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: ما در این برنامه به والدین آموزش دادیم چطور پاسخگوی سوالاتی از جنس تربیت جنسی به کودکانشان باشند. به عنوان مثال، بچه‌ها در سنین کودکی سوالاتی از این جنس برایشان مطرح می‌شود که چطور به دنیا آمدند؟ و... ما به والدین یاد می‌دادیم چطور پاسخ چنین سوالاتی را به بچه‌ها بدهند، زیرا در این مواقع این سوال برای والدین مطرح می‌شود که چگونه باید پاسخ فرزندان‌شان را بدهند. در واقع آموزش تربیت جنسی فرزندان را به والدین می‌دهیم که جزو مباحث بسیار حساس و مهم است، زیرا توجه والدین اهمیت بسزایی در این حوزه دارد. در حال حاضر مباحث مربوط به کودکان را تمام کردیم و به نوجوانی رسیده ایم. حالا پاسخگوی سوالات والدین برای این مقطع سنی از فررزندان شان هستیم. البته گاهی هم نقبی به مباحث گذشته می‌زنیم تا والدینی که اخیرا به جمع شنوندگان برنامه مثبت تربیت رادیو سلامت ملحق شدند، آموزش‌های لازم را دریافت کنند.



ارتباط مخاطبان با برنامه

موسی نظری، تهیه کننده مثبت تربیت درباره برنامه می‌گوید: مسلما هر برنامه‌ای بر مبنای اهدافی تولید و روانه آنتن می‌شود و برنامه مثبت تربیت هم از این موضوع مستثنا نیست. این روزها کنجکاوی کودکان و نوجوانان بیشتر از قبل شده و ممکن است از والدین در زمینه تولدشان، سوالات جنسی و... بپرسند. گاهی پدر و مادرها می‌گویند ما نمی‌دانیم در این مواقع باید چگونه به آنها پاسخ بدهیم. به همین دلیل برنامه مثبت تربیت با محوریت تربیت جنسی کودکان و نوجوانان روانه آنتن رادیو سلامت شده تا از این طریق آموزش‌های لازم را به والدین بدهیم. در ابتدای برنامه کارشناس مجری برنامه روایتی را می‌خواند و بعد از آن با حضور کارشناسان برنامه به صحبت می‌نشینیم.
 وی تاکید می‌کند: این برنامه به والدین و نوجوانان آموزش می‌دهد چطور در مقطع حساس نوجوانی درگیر آسیب‌های اجتماعی شوند. مسلما این برنامه در زندگی آینده فرزندانمان هم تاثیرگذار است؛ زیرا وقتی آنها از آسیب‌های اجتماعی به سلامت عبور کنند، حتما زندگی موفقی در آینده خواهندداشت و در زندگی زناشویی آنها تاثیرگذار است. این تهیه‌کننده اشاره می‌کند: این برنامه کمک زیادی به والدین در حوزه تربیت جنسی می‌کند. ضمن این‌که والدین می‌توانند سوالات خودشان را از کارشناس مربوط جویا شوند.
این برنامه دو کارشناس ثابت دارد که هر دو فوق‌تخصص سلامت جنسی هستند. مردم می‌توانند به واسطه برنامه مثبت‌تربیت روزهای سه‌شنبه سوالات‌شان را از دکتر زهرا سلمانی فوق‌دکترای سلامت‌جنسی و دکتر علی آذین متخصص پزشک اجتماعی جویا شوند. همچنین کارشناس - مجری برنامه لی‌لا علوی است. خوشبختانه ارتباط مخاطبان هم با برنامه خیلی خوب است و تماس‌هایی که با برنامه گرفته می‌شود، نشان می‌دهد این برنامه برای والدین موثر بوده‌است.



تجربه خوب
لی‌لا علوی، کارشناس - مجری برنامه است که فوق تخصص رشته مامایی و بهداشت مادر و کودک است. او درباره اجرای این برنامه توضیح می‌دهد: برخی موضوعات تخصصی هستند و باید از شبکه‌های تخصصی هم مطرح شود؛ زیرا چنین شبکه‌هایی ظرفیت پرداختن به سوژه‌هایی نظیر این را دارد. به همین دلیل من هم علاقه‌مند هستم با توجه به رشته تحصیلی‌ام برنامه تخصصی در حوزه سلامت را اجرا کنم. قبل از کارشناس - مجری بودن برنامه مثبت تربیت در برنامه حریم آرامش تجربه خوبی داشتم و علاقه‌مند بودم با یک برنامه دیگر ادامه پیدا کند. برنامه‌های حریم آرامش و مثبت‌تربیت با هم نقطه مشترک داشتند.
وی ادامه می‌دهد: برنامه حریم آرامش به سلامت جنسی و روابط زناشویی زوجین و... می‌پرداخت و حالا ما در برنامه مثبت‌تربیت به موضوع تربیت جنسی کودکان و نوجوانان می‌پردازیم.
به همین دلیل با کمال رضایت کارشناس - مجری این برنامه شدم. البته قبل از من دکتر ریاحی بودند و در حال حاضر من مشاور محتوایی و اجرای برنامه را به عهده دارم. در مجموع اجرای این برنامه کنار همکاران برایم تجربه بسیار خوبی است، زیرا می‌دانم پخش چنین برنامه‌هایی نیاز جامعه است و باید ما هم نسبت به این موضوع حساس باشیم و با ظرافت به موضوع بپردازیم تا منجر به تقویت تربیت جنسی فرزندان‌مان شویم قبل از آن‌که آنها درگیر عواقب منفی شوند.
علوی تاکید می‌کند: البته باید تاکید کنم کارهای محتوایی این برنامه سخت است، زیرا کارشناسان این حوزه بسیار انگشت‌شمار هستند. ما قبل از هر برنامه درباره محتوا با کارشناسان صحبت می‌کنیم تا به شکل صحیح به موضوعات بپردازیم. از آنجا که موضوع حساس است باید با ظرافت پرداخت شود. همچنین مخاطبان هم در طول زمان برنامه با ما تماس می‌گیرند و می‌توانند سوالات‌شان را با کارشناسان مطرح کنند. البته سوال برخی مخاطبان خصوصی‌تر است و ما کارشناسان برنامه را معرفی می‌کنیم که از طریق صفحات مجازی با آنها ارتباط برقرار کنند و سوالات‌شان را جویا شوند، زیرا کارشناسان ما منابع معتبری برای پاسخ دادن به سوالات مردم هستند. همان‌طور که می‌دانید تربیت جنسی در حوزه‌های متفاوت سلامت تاثیرگذار است، حتی در مهارت‌های زندگی هم موثر است. به همین دلیل نسبت به این مقوله باید توجه کنیم. خوشبختانه برنامه هم در میان مردم بازتاب خوبی دارد.