انتخابات  و اتفاقات

انتخابات و اتفاقات

 حمایت نمایندگان مجلس ششم از نامزدی خاتمی
30فروردین80 جریان اصلاحات از نامزدی مجدد خاتمی حمایت می‌کرد اما درعین‌حال برخی چهره‌های دوم خردادی هم می‌خواستند بخت خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری بیازمایند. از همین رو بود که ابراهیم اصغرزاده، عضو شورای شهر تهران در خصوص نامزدی خود گفت: هنوز تصمیم قطعی برای شرکت نگرفته‌ام و در حال رایزنی هستم. من مزاحم هیچ‌یک از احزاب و گروه‌های سیاسی نخواهم شد و هیچ انتظاری از آنان نخواهم داشت.
همچنین حسن غفوری فرد، عضو هیات رئیسه مجلس پنجم و مجید قاسمی، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و رئیس بانک مرکزی در دولت میرحسین‌موسوی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کردند.
از سوی دیگر نامه‌ای به امضای 224 نماینده در حمایت از نامزدی خاتمی نوشته شد اما بنا به مصلحت‌اندیشی هیات رئیسه مجلس از قرائت آن در صحن خودداری شد.
 کناره‌گیری به نفع نامزد مقبول
30فروردین84، هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتخابات نهمین دوره ریاست‌جمهوری را با توجه به اوضاع حساس منطقه‌ای، بین‌المللی و داخلی بسیار مهم عنوان کرد و گفت اگر نتیجه این انتخابات، رئیس‌جمهوری توانا با پشتوانه رأی بالا باشد برای طولانی‌مدت در ایران تأثیری اساسی و سرنوشت‌ساز خواهد گذاشت.
علی‌اکبر ولایتی درباره مدیران اقتصادی دولت احتمالی خود گفت، روش اقتصادی من قطعا با کارگزاران متفاوت است و به توسعه اقتصادی در کنار عدالت اجتماعی معتقدم.
احمد توکلی هم تصریح کرد: اگر مطمئن شوم در نظرسنجی‌ها نامزد اصولگرای دیگری مقبول است به نفع وی کنار خواهم رفت.
 حرکت تاکتیکی سازمان مجاهدین انقلاب
30فروردین88، محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو هیات رئیسه مجلس گفت: احمدی‌نژاد تنها نامزد مطرح در جریان اصولگرایی است. وی خاطرنشان کرد: حرکت جریان اصولگرا به‌طرف اجماع است و در دو هفته آینده نامزد خود را معرفی خواهد کرد.
علی مطهری، نماینده تهران تاکید کرد: هنوز آقای ولایتی پاسخ قاطع برای عدم حضور در انتخابات نداده است. وی حضور ولایتی در عرصه نامزدی را منوط به شرایطی دانست که اگر فراهم شود، او نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم خواهد شد. مطهری خاطرنشان کرد در صورت نامزدی ولایتی در انتخابات،‌ محمدباقر قالیباف، معاون اولی وی را خواهد پذیرفت.
هادی غفاری، عضو شورای مرکزی نیروهای خط امام گفت: سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت درگذشته خطاهای جدی مرتکب شده‌اند و حمایت آنها از موسوی یک حرکت تاکتیکی است. یعنی آنها درواقع حامی میرحسین نیستند بلکه برای مقابله با کروبی از میرحسین حمایت کردند.
مهدی کروبی در خصوص احتمال کناره‌گیری برخی حامیان خود گفت: اینها که اطراف من جمع شده‌اند تا آخر می‌مانند ولی اگر هم نمانند من تا آخر در عرصه انتخابات می‌مانم و کناره‌گیری نمی‌کنم.
 نامه رئیسی به روحانی
30فروردین96،سید ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی نوشت: اگر درصحنه انتخابات ریاست‌جمهوری،‌ رقابت برای خدمت به مردم است و همین مایه مباهات ماست،‌ حیف است به شائبه نمایش‌های تبلیغاتی که داوری دیگران را درباره ما مخدوش می‌کند،‌ آلوده شود.
رئیسی در این نامه نوشته بود: بنده و جنابعالی پیش از آن‌که حقوقدان باشیم هر دو مفتخر به کسوت روحانیت هستیم و این انتساب، ما را به رعایت امور اخلاقی بیش از دیگران ملزم و موظف می‌نماید.