مهمان حاج‌ قا سم

یادنامه‌ای برای سردار شهید سیدمحمدحسین حجازی

مهمان حاج‌ قا سم

یکی دیگر از فرماندهان جبهه مقاومت، آسمانی شد و سردار سیدمحمد حجازی، جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکشنبه شب به یاران شهیدش پیوست. پیکر سردار حجازی که از پایه‌گذاران سپاه اصفهان بود امروز در این شهر تشییع می‌شود و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در جوار مزار برادر شهیدش در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده می‌شود. مراسم تشییع پیکر سردار حجازی دیروز در تهران برگزار شد. یکشنبه شب بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از شهادت سردار سرافراز حجازی بر اثر عارضه قلبی خبر داد.

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه هم دیروز با تشریح جزئیات عروج شهادت‌گونه سردار محمدحسین حجازی گفت: عوارض شیمیایی بر جا مانده از دوران دفاع مقدس، عمده‌ترین دلیل شهادت سردار حجازی است.
سخنگوی سپاه گفت: روح این شهید بزرگوار تقریبا هنگام اذان مغرب و عشای یکشنبه ملکوتی شد و به همرزمان شهید و برادر شهید بزرگوارش پیوست.
وی گفت: سردار حجازی سال‌ها از عارضه شیمیایی رنج می‌برد و در مقاطعی هم به بیمارستان مراجعه می‌کرد. ایشان برای حضور مداوم در جبهه مقاومت و کارهای متعددی که در سازماندهی در جبهه مقاومت انجام می‌داد، زحمات طاقت فرسایی کشید.
سخنگوی سپاه ادامه داد: این شهید بزرگوار چند ماه قبل هم بیماری کرونا گرفت که بهبود یافت. در جلسه‌ای که یکشنبه‌شب در بیمارستان بقیه‌ا... برگزار شد، عوارض شیمیایی عمده‌ترین دلیل شهادت ایشان عنوان شد.
سردار شریف یادآورشد: همان شب کمیسیون خاصی که در بیمارستان برای این موارد وجود دارد،‌ تشکیل شد و به اعتبار جانباز و شیمیایی بودن، محرز بودن تاثیرات شیمیایی در به شهادت رسیدن او تایید شد.
 نگاهی به سوابق سردار حجازی
سیدمحمد حسین‌زاده معروف به سیدمحمد حجازی سال 1335 در اصفهان به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر محل تولدش گذراند و بعد از این‌که در رشته مدیریت دولتی قبول شد برای ادامه تحصیل به تهران آمد. او توانست تا مدرک کارشناسی‌ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه تهران و دکترای مدیریت استراتژیک را از دانشکده عالی دفاع ملی اخذ کند و عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین شود.
حجازی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری سپاه پاسداران انقلاب در سال 58 به عضویت این سازمان درآمد. بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی، عوامل ضدانقلاب تلاش زیادی کردند تا کشور را به ورطه فروپاشی بکشانند. کردستان و آذربایجان‌غربی از جمله مناطقی بودند که به‌واسطه این فتنه‌افکنی‌ها دچار آشوب‌های فراوان شدند. حجازی هم مثل دیگر همسنگران سپاهی خود برای فرونشاندن غائله‌ها به این مناطق رفت و به دفاع از مردم این دو استان پرداخت.
 دوران دفاع مقدس
جنگ تحمیلی که شروع شد کشور در عرصه داخلی و خارجی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کرد. هجوم یک ارتش سازمان‌یافته متجاوز به خاک ایران و کمبود امکانات و فشارهای خارجی شرایط را بسیار دشوار می‌کرد. از این رو برای دفاع از مرز و بوم کشور،‌ جوانان جان برکف داوطلبانه به جبهه‌ها اعزام شدند تا در کنار نیروهای رزمنده با دشمن متجاوز بجنگند. حجازی آن موقع مسؤول اعزام نیرو به جبهه‌های جنوب بود و کمی بعد به عنوان مسؤول سپاه منطقه دوم کشوری و همچنین جانشین فرمانده سپاه منطقه چهارم کشوری به ایفای نقش پرداخت. جانشینی قرارگاه عملیاتی سلمان در جبهه‌های میانی و غربی و همچنین جانشینی فرمانده قرارگاه قدس سپاه تا پایان دوران دفاع مقدس از دیگر مسؤولیت‌های او در دوران جنگ تحمیلی بود.
 پس از جنگ
بعد از دوران دفاع مقدس و بازگشت آرامش نسبی در حوزه منطقه‌ای، شرایط برای بازسازی دوباره کشور فراهم شد. ایران حرکت پرشتاب خود را در مسیر اقتصادی و سیاسی پی گرفت و در عرصه داخلی هم برخی نهادها به تقویت ساختار درونی و تشکیلاتی خود پرداختند. سپاه علاوه بر تداوم حضورش برای حفط و حراست از حریم جمهوری اسلامی، نقش مهمی در بازسازی کشور و کمک‌رسانی به مناطق محروم ایفا کرد. از سوی دیگر سازمان بسیج هم در کنار انجام وظایف محوله در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعال‌تر شد. مرحوم حجازی در این سال‌ها مسؤولیت‌های مختلفی چون معاون هماهنگ‌کننده نیروی مقاومت بسیج،‌ معاون نیروی انسانی نیروی مقاومت، فرمانده نیروی مقاومت بسیج، معاون هماهنگ‌کننده فرمانده کل سپاه و فرماندهی قرارگاه ثارا... را به عهده داشت. حوزه فعالیت قرارگاه ثارا... سپاه پاسداران تامین امنیت تهران بود. سردار حجازی سال 88 معاونت آماد و پشتیبانی تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح را نیز عهده دار بود.
 تقویت جنبه‌های فرهنگی بسیج
زمانی که مسؤولیت نیروی مقاومت بسیج با سردار حجازی بود این سازمان علاوه بر فعالیت‌های جاری در حوزه‌های جنگ نرم نیز وارد عرصه شد. بخشی از این رویکرد، ناشی از دغدغه‌های سردار حجازی در حوزه‌های فرهنگی بود. رویکردهای بسیج البته تنها محدود به مقابله با دشمن در عرصه شبیخون فرهنگی نبود، بلکه تقویت جنبه‌های ادبی نیز جزو مواردی بود که از سوی سردار حجازی مورد توجه جدی قرار گرفت. راه‌اندازی انجمن‌های ادبی بسیج و همچنین برگزاری دوره‌های مختلف جشنواره‌های شعر بسیج از دیگر اقداماتی بود که در دوره مسؤولیت سردار حجازی صورت گرفت.
 فعالیت‌های برون مرزی و سپاه قدس
حضور فرهنگی و مشورت‌های نظامی نیروی قدس سپاه پاسداران نقش مهمی در دفاع از مردم ستمدیده منطقه داشته و دارد. زمانی که عراق و سوریه درگیر جنگی ناخواسته و آشوب‌های داخلی شده بودند فعالیت نیروهای قدس نقش مهمی در بازگرداندن آرامش در منطقه داشت. سردار حجازی مدتی مسؤولیت سپاه در لبنان را به عهده داشت و از این رو همکاری متمادی با شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی جزو کارنامه او محسوب می‌شود. او در سال‌های اخیر تجارب ارزنده خود را برای یاری بخشی به مدافعان حرم و کمک به جبهه مقاومت اسلامی در عرصه مقابله با داعش و تروریسم تکفیری به کار گرفت. فعالیت نیروی قدس در مناطق برون‌مرزی را نمی‌توان صرفا به حوزه‌های رزمی و میدانی و مشاوره‌های نظامی محدود دانست بلکه شامل آموزش، ساماندهی، توجیه،‌ انتقال تجربه و پشتیبانی از گروه‌های بومی همسو در مناطق مختلف می‌شود که در این حوزه می‌توان تشکیلات حزب‌ا... لبنان را یکی از نمونه‌های موفق گروه‌های جهادی و مکتبی برشمرد که امروز به یکی از وزنه‌های تاثیرگذار در منطقه تبدیل شده است. او در کنار حزب‌ا... تلاش گسترده‌ای را برای ناکامی برنامه‌ها و اهداف اسرائیل در منطقه و به‌ویژه لبنان به کار بست و از همین رو بود که صهیونیست‌ها او را در فهرست ترور خود قرار داده و در پی اجرایی کردن این نقشه بودند.
در سال 98، با حکم سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه، سردار سیدمحمد حسین‌زاده حجازی جانشین سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه شد.
 پدر موشکی حزب‌ا... لبنان
معروف است سردار حجازی از افراد موثر و طبق گفته برخی منابع، موسس واحد موشکی حزب‌ا... لبنان نیز بوده است. او در تاریخ ۱۴دی ۱۳۹۹ و طی مصاحبه‌ای با شبکه المیادین درباره توان موشکی حزب‌ا... لبنان گفته بود: شما به نظر کارشناسان اسرائیلی مراجعه کنید تا عمق وحشت آنان را متوجه شوید. یکی از اسرائیلی‌ها گفته بود ۲۰۰ موشک دقیق برابر با هزاران موشک غیردقیق است. گفته بودند اجازه نمی‌دهند این موشک‌ها به دست حزب‌ا... برسد. خب شما می‌دانید سیدحسن نصرا... که فرد صادقی است گفت این موشک‌ها به دست حزب‌ا... رسیده است. تعدادش هم بیشتر از چیزی است که دشمن تصور می‌کند. امروز مقاومت دارای امکانات خوبی است و اگر دشمن حماقتی کند، حتما پشیمان خواهد شد.


نقش سردار حجازی در پیروزی مقابل داعش
سردار علیرضا افشار / رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی
سردار حجازی از فرماندهان لایق، متواضع، سختکوش و برنامه‌ریز سپاه بود. از زمانی که در ابتدای جنگ در مسؤولیت ستاد مرکزی سپاه مشغول به فعالیت شد، ایشان همواره در امور ستادی و فرماندهی سپاه استان‌ها به‌خصوص در جنگ و قرارگاه‌ها و همچنین عملیات، نقش فعال و مؤثری داشت و به‌این‌ترتیب سردار حجازی هم در عرصه دفاع و هم بسیج و سازماندهی و هدایت آن ایفای نقش می‌کرد.
سردار حجازی از 18 سالگی که در بسیج بود، به مدت هشت سال جانشین نیروی مقاومت بسیج بود و بنده در خدمت ایشان بودم. وی در این مدت نقش تعیین‌کننده‌ای در برنامه‌ریزی بسیج اقشار مختلف داشت. همچنین طی 10سالی که فرماندهی نیروی مقاومت را به عهده داشت متخصص و صاحب‌نظر در امر بسیج بود. حتی پایان‌نامه ایشان نیز در ارتباط با بسیج بود و از این طریق مردم‌شناس بوده و با اقشار مختلف ارتباط داشته و  به نقش مردم در پیشبرد امور مسلط بود.
بعد از جنگ و حضور در نیروی قدس سپاه و جبهه مقاومت به‌عنوان فرمانده و جانشین نیرو تجربه سازماندهی نیروهای مردمی در قالب بسیج را به جبهه مقاومت منتقل کرد.
بنابراین آنچه ما را در مقابله با داعش و توطئه استکبار در منطقه موفق کرد، قدرت سازماندهی نیروهای مردمی در این مناطق و تمام کشورهایی بود که تحت‌فشار و سلطه داعش قرار داشتند. ایشان با اتکا به مردم و سازماندهی درست توانست مردم را به صحنه آورده و فتنه داعش را دفع کند، بنابراین در این زمینه نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای داشت.
سردار حجازی، فردی بسیار متواضع و صبور بود. در حقیقت الگوی بسیجی برای همه بود و هیچ‌وقت ادعایی نداشت. حتی سردار حجازی بعد از رفتن سردار جعفری یکی از گزینه‌های فرماندهی سپاه بود. این در حالی بود که ایشان با این مسائل متواضعانه برخورد می‌کرد.
سردار حجازی در جانشینی نیروی قدس و سازماندهی آن و پر کردن خلأ سردار سلیمانی در کنار سردار قاآنی به ایفای نقش فعالی پرداخت و در این عرصه خدمات ماندگاری از خود به جا گذاشت.  


سلامی: راه ادامه دارد
فرمانده كل سپاه در مراسم تشییع پیكر جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: «سردار حجازی به كمك سید مقاومت در لبنان و فرزندان امت اسلام شتافت و نقشه قدرت حزب‌ا... را برای شكست قطعی صهیونیست‌ها تكمیل كرد.»
به گزارش سپاه نیوز؛ سردار سرلشكر پاسدار حسین سلامی با بیان این‌كه سردار سرلشكر حجازی امتداد شهیدان بزرگ دوره دفاع مقدس بود، افزود: «شهید حجازی پس از بیش از ۴۰ سال مجاهدت پیوسته و حركت در صراط مستقیم الهی و پس از تجربه میدان‌های سخت و اثرگذاری‌های تعیین‌كننده در بنای عظیم مقاومت اسلامی، از جبهه‌های دفاع مقدس تا جبهه‌های مقاومت در شرق مدیترانه، به آرزوی بزرگ خود كه معراج به عرش اعلا و روزی‌خواری نزد پروردگار بزرگ بود، نائل آمد.»
 وی گفت: «سردار عزیز ما مشتاقانه به دیدار فرماندهان و رزمندگان شهید دوره‌های سخت جهاد و مقاومت پیوست و به عهد خویش با خدای بزرگ وفا كرد.»
سلامی افزود: «جلوه‌های زیبای شخصیت سردار حجازی، این انسان وارسته و پارسا كه هیچ تعلقی نه به میز، نه به مقام و نه به موقعیت داشت، از او الگویی ماندگار ساخته بود.»
 وی گفت: «او به همراه برادران حزب‌ا... شرایط را برای درهم شكستن رژیم پوسیده صهیونیستی فراهم كرد و صهیونیست‌ها او را در فهرست تروریسم قرار داده بودند و به دنبال موقعیتی بودند تا بتوانند به این فرمانده بزرگ جبهه اسلام یورش ببرند.»
سلامی افزود: «از دست دادن سردار حجازی برای ما مصیبتی است غم‌انگیز و دردناك؛ اما شهادت عامل اصلی قدرت ماست.»
فرمانده كل سپاه گفت: «امروز هم كه پرچم از دست سردار حجازی جابه‌جا می‌شود، باز هم به دست فرزند برومند دیگری از این امت اسلامی قرار می‌گیرد؛ راه ادامه دارد.»
سردار سلامی خطاب به صهیونیست‌ها هم گفت: «شنیدیم شادمانند؛ اما به صهیونیست‌ها می‌گوییم ان‌شاء‌ا... این شادی شما بسیار زودگذر است، شما ناپدید خواهید شد به دست امتی كه آنها را از سرزمین‌شان اخراج كرده‌اید.»
سرلشكر سلامی تصریح كرد: «شاد نباشید، ما راه را ادامه می‌دهیم؛ هیچ‌كس این جبهه را ترك نخواهد كرد؛ سنگر‌ها همواره پر است از مردانی كه زره‌شان پشت ندارد؛ شمشیر‌ها در دست جوانان امت اسلام از نیام كشیده شده است و این راه تا پایان عمر همه شیاطین عالم كه در مقابل اسلام ایستاده‌اند، ادامه خواهد یافت.»


الگویی از مقاومت
  سردار حجازی مجاهدی نستوه و خستگی‌ناپذیر و به معنای واقعی مجاهد فی سبیل‌ا... بود. ایشان فردی مؤمن، خلاق و دارای عزمی بسیار قوی و مستحکم بود. سردار حجازی دارای هوش خاص و از مؤثرترین افراد در پایه‌گذاری نیروهای مقاومت بسیج مردمی بود که با اعتماد و اعتقاد عمیق به مردم؛ فرماندهی مردمی و مردم‌دار و یکی از مصداق‌های سردار دل‌ها بود.
ازجمله اقدامات ایشان در ارتباط با بسیج مردمی و نیروی مقاومت این بود که ظرفیت‌های قانونی وسیعی را برای توسعه و عمق بخشیدن به بسیج در کشور ایجاد کرد که در لایه‌ها و ابعاد مختلف برای بسیج که امروز برای کشور سرمایه گرانبهایی است.
سردار حجازی مقاومت مردمی همه‌جانبه و عمیقی در بعد فرهنگی، دفاعی و امنیت کشور داشته و درضمن الگویی از مقاومت برای جهان اسلام و حتی حکومت‌های مردمی غیر اسلامی بود. ایشان شخصیتی خستگی‌ناپذیر در تمام عرصه‌های مبارزات دوران انقلاب، دفاع مقدس و جبهه مقاومت اسلامی بود. در مدت 10سالی که ایشان فرمانده مقاومت بسیج بود از تمام ظرفیت‌های سازمانی مردم‌نهاد و گروه‌های مردمی برای توسعه، تعمیق فرهنگی دینی و معنوی استفاده کرد.
ایشان در به‌کارگیری نیروها بدون در نظر گرفتن گرایش سیاسی، قومیتی و...از تمام سلایق و علاقه‌مندان به کشور استفاده می‌کرد. سردار بسیار ولایتمدار بود و برای به‌کارگیری افراد نیز تأکید زیادی بر استفاده از افراد وفادار به کشور و ولایت داشت.
ایشان شالوده‌های اساسی ارتش 20میلیونی را نیز که امام خمینی (ره) فرمان آن را صادر کرد به وجود آورد. حاصل 10سال کار ایشان ایجاد مجموعه‌ای بزرگ و تربیت انسان‌های انقلابی در قالب هسته‌های علمی، فرهنگی و گروه‌های مقاومت گردان‌های عاشورا و الزهراء به‌صورت بسیار وسیع و در مقیاس چندمیلیونی بود.
سردار حجازی در حفظ انقلاب و کیان آن همچنین ارزش‌های اسلامی و دفاع مقدس برای نسل‌های بعدی از طریق خلاقیت‌هایی ازجمله در قالب راهیان نور نقش مؤثری داشت. ایشان بسیار مردمی بود و برای خودش مرزبندی نداشت. اهل جلسات مذهبی بود و در این‌گونه مراسم جدیت و حساسیت داشت. در ایام فاطمیه در منزلشان جلساتی برگزار می‌کرد و برای این جلسات از همه به‌صورت عام دعوت می‌کرد.
هر فردی که از نزدیک با سردار حجازی در ارتباط بود، تحت تأثیر اخلاق ایشان قرارگرفته و مجذوب ایشان می‌شد. روحش شاد.
*  معاون هماهنگ‌کننده نیروی مقاومت بسیج در دوران مسؤولیت سردار حجازی