نبض بازار گیاهان دارویی و معطر  در دست اَرومِد

شرکت خلاق «رشد آفرینان امید سلامت عطرآگین» شرکتی قابل اتکا در زمینه تجاری سازی، توسعه بازار و صادرات در بخش گیاهان دارویی و معطر و پل ارتباطی ایران و سایر کشورهای جهان در این حوزه است

نبض بازار گیاهان دارویی و معطر در دست اَرومِد

متخصصان می‌گویند ایران با دارابودن سابقه غنی در استفاده از گیاهان در طب سنتی، از اولین کشورهایی بوده است که درمان برپایه گیاهان دارویی را گسترش داده و در سطح وسیعی به‌کار برده است؛ به‌طوری که روش‌های درمانی ابن‌سینا برای مدتی طولانی در دانشگاه‌های سراسر جهان تدریس می‌شده است. استفاده از گیاهان دارویی در سال‌های اخیر نیز مجددا به‌شکل گسترده‌ای رایج شده و طرفداران زیادی دارد. محققان تلاش می‌کنند با استفاده از روش‌های جدید درمانی، به خواص واقعی گیاهان دارویی و ترکیب‌های شیمیایی آنها دست پیدا کنند. شرکت «رشد آفرینان امید سلامت عطرآگین» (در سال 96 به‌صورت رسمی کار خودش را در زمینه گیاهان دارویی و معطر را آغاز کرد و با راه‌اندازی برند تجاری اَرومِد (Aromede) توفیقات قابل توجهی در بازار گیاهان دارویی کشور داشته است.

دکتر حسین خصاف مفرد، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت اَرومِد (Aromede) در خصوص حوزه فعالیت این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «با اینکه ثبت رسمی شرکت در سال 96 صورت گرفت، اما تقریبا هفت سال پیش از آن و از سال 89، ما فعالیت‌مان را در زمینه تحقیق و مطالعه و بررسی شروع کرده بودیم. فعالیت شرکت ارومد را می‌توان در سه زمینه مختلف دسته‌بندی کرد؛ دسته اول بازرگانی و صادرات گیاهان دارویی و معطر، دسته دوم انجام پروژه‌های گردشگری تخصصی در زمینه گیاهان دارویی و معطر هستند؛ اما دسته سوم که بخش اصلی فعالیت ما را نیز تشکیل می‌دهد، ارائه خدمات تجاری‌سازی، توسعه بازار و صادرات در حوزه گیاهان دارویی و معطر در کشور است.
تجاری‌سازی، توسعه بازار و صادرات
مدیرعامل مجموعه ارومد، درباره نقش این شرکت در حوزه تجاری‌سازی، توسعه و صادرات گیاهان دارویی و معطر می‌گوید: «خوشبختانه ما در بخش گیاهان دارویی و معطر، تولیدات بسیار خوبی در سطح کشور داریم و شرکت‌های قدرتمندی وجود دارند که در شاخه‌های مختلفی از حوزه گیاهان دارویی و معطر، مانند گیاهان خشک، اسانس‌ها، عصاره‌ها، طعم‌ و رایحه، رنگ‌های طبیعی، محصولات آرایشی‌وبهداشتی برپایه گیاهان و مواد طبیعی، داروهای گیاهی، صنایع غذایی‌ای که از گیاهان استفاده می‌کنند و ... مشغول فعالیت هستند اما اکثر این شرکت‌ها در زمینه تجاری‌سازی محصولات و خدماتشان و همچنین توسعه بازار بین‌المللی و صادرات محصولاتشان، معمولا دچار مشکل هستند. ما ارومد را به‌عنوان پاسخی برای این نیاز ایجاد کردیم تا پلی میان این قبیل شرکت‌ها و توسعه تعاملات بین‌المللی آنها با دنیا باشد.»
وی می‌افزاید: «به‌دنبال همین اهداف و در ادامه این فعالیت‌ها بود که در سال 98 به‌عنوان کارگزار رسمی معاونت علی‌وفناوری ریاست‌جمهور شناخته شدیم و در حال حاضر، مرجعی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور کشور برای ارائه خدمات در بخش گیاهان دارویی و معطر هستیم. خدماتی که مجموعه ما در قالب این کارگزاری، به شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان فعال در زمینه گیاهان دارویی و معطر ارائه می‌دهد، حدود 10 عنوان خدمت است.»
عناوین این خدمات عبارتند از:
 خدمات مشاوره تخصصی.
 تحقیقات بازار بین‌المللی برای عرضه محصولات شرکت‌ها در آن مناطق.
 حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی.
 اعزام هیأت‌های تجاری به کشورهای مختلف و پذیرش هیأت‌های تجاری آن کشورها.
 برگزاری نشست‌ها و رویدادهای بین‌المللی.
 خدمات تخصصی مربوط به انتقال فناوری و دانش مهندسی.
 تبادل کارآموز و منابع انسانی شرکت‌ها در سطح بین‌المللی.
 ارائه نقشه راه ورود به بازارهای بین‌المللی.
 ارائه خدمات حقوقی مختلف در سطح ملی و بین‌المللی.
 طراحی و اجرای بسته‌بندی محصولات با رویکرد صادراتی.
وضعیت کنونی ارومد
بنیان‌گذار این مجموعه، درباره وضعیت فعلی و فعالیت‌هایی که در قالب ارائه خدمات تجاری سازی، توسعه بازار و صادرات انجام می‌گیرد، به جام‌جم می‌گوید: «ما تفاهم‌نامه‌هایی را در مسیر همکاری با بهترین شرکت‌های کشور منعقد کرده‌ایم و اکنون در حال ارائه خدمات به شرکت‌های طرف قراردمان هستیم. درواقع ما برای این مسیر همکاری، پایبند به نقشه راهی هستیم که ترسیم کرده‌ایم و در همین راه، تاکنون شرکت‌های مختلفی در قالب رویدادهای گوناگون ما، از خدمات‌مان بهره‌گیری کرده‌اند.»
دکتر خصاف مفرد در ادامه می‌گوید: «ما تقریبا محدودیت جغرافیایی برای فعالیت‌هایمان نداریم و هر کشوری که زمینه‌ای برای توسعه تعاملات بین‌المللی برای شرکت‌های فعال در حوزه گیاهان دارویی و معطر کشورمان ایجاد کند و فرصتی برای برقراری ارتباطات تجاری و فناورانه باشد، ما امکان ایجاد رابطه با آن کشور را داریم. برای مثال دو ماه پیش، وبیناری برای آشنایی با بازار و صنعت «گل‌محمدی» در کشور ترکیه برگزار کردیم؛ در هفته‌ای که گذشت، وبیناری با کشور سوریه در جهت زمینه‌سازی برای فعالیت شرکت‌های ایرانی برگزار شد؛ در سال 96 یک هیأت تجاری را برای آشنایی با زنجیره تولید گیاهان دارویی و معطر در ترکیه، به این کشور اعزام کردیم؛ در سال 98 یکی دیگر از اعزام‌هایمان را به فرانسه داشتیم. در قالب رویداد فرانسه، جمعی از بهترین شرکت های ایرانی به این کشور اعزام شدند و بازدیدهایی از مهم ترین شرکت ها و مراکز مرتبط با صنعت عطر و اسانس در جهان صورت گرفت. همچنین ملاقات‌های مختلف و جلساتی به صورت B2B (تعامل مستقیم یک کسب و کار با کسب و کار دیگر) با طرف‌های فرانسوی انجام شد.»


برنامه اقدام 2 ساله

دکتر خصاف، درباره برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ادامه مسیر این شرکت توضیح می‌دهد: «در ادامه مسیر برگزاری وبینارها با کشورهای مختلف که به‌دلیل همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، به روش متداول این روزها تبدیل شده است، در طی دو هفته آتی وبیناری را با کشور پاکستان در پیش خواهیم داشت که هدف آن آشناکردن فعالان ایرانی با بازار و صنعت گیاهان دارویی و معطر در پاکستان است. علاوه‌بر این اهداف دیگری نیز در قالب برنامه اقدام دو ساله برای شرکت در نظر گرفته شده است.»
عناوین این اقدامات عبارتند از:
 برگزاری وبینارهای تخصصی در بخش گیاهان دارویی و معطر.
 برگزاری  جلسات B2B آنلاین.
 مجموعه نشست‌هایی برای آشنایی و ورود به بازار هدف صادراتی در حوزه گیاهان دارویی و معطر.
 انجام مطالعات بازار در کشورهای هدف صادراتی.
 تبادل کارآموزان و متخصصان بین المللی این بخش بین ایران و سایر کشورها.
 تبادل فناوری‌های نوین با سایر کشورها در زمینه گیاهان دارویی و معطر.
 اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری.
 تولید محتواهای صادراتی در بخش گیاهان دارویی و معطر.
این متخصص حوزه گیاهان دارویی در بخش پایانی صحبت‌هایش می‌گوید: «ایران کشوری بسیار ممتاز از لحاظ ظرفیت‌های موجود در بخش گیاهان دارویی و معطر است. ما از نظر اقلیمی و همچنین از نظر رویشگاه‌های طبیعی گیاهان دارویی و معطر، فرصت‌های بسیار خوبی در کشور داریم؛ اما بدیهی است این فرصت‌ها باید از حالت بالقوه به بالفعل دربیایند و ما اعتقاد داریم در همین مسیر حرکت می‌کنیم. ما می‌توانیم به شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیانی که در حوزه گیاهان دارویی و معطر فعالیت می‌کنند، کمک کنیم که بتوانند در داخل و خارج از مرزهای کشور رشد و توسعه پیدا کنند. چشم‌انداز ما این است که در بخش داخلی شرکت را به مرجع بخش گیاهان دارویی و معطر کشور تبدیل کنیم و در بخش بین‌المللی نیز پل ارتباطی میان ایران و جهان در بخش گیاهان دارویی و معطر باشیم.»