ویروس جبارسینگ

ویروس جبارسینگ

         کشور پرجمعیت مثل خانواده پرجمعیت برای خودش مزایا و مشکلاتی دارد. مثلا یکی از محاسن جمعیت زیاد کشورها این است که هزینه نیروی کار انسانی و دیگر هزینه‌هایی که یک سرشان به نیروی کار انسانی می‌خورد، پایین است و در نتیجه هزینه تولید هر چیزی در این کشورها می‌تواند پایین باشد. نتیجه چه می‌شود؟ رونق تولید و صادرات و روغن‌کاری چرخ اقتصادی که زندگی مردم را راحت‌تر روی ریل پیش ببرد. درست مثل خانواده پرجمعیتی که برادران تنومند شانه به شانه هم دیگر کار می‌کنند و هر کدام به‌قدر باریکه‌ای آب به خانه می‌آورند و از این بابت خانه‌شان از حیث رزق و روزی و نعمت همیشه دریاست! اگر بخواهیم برای این مزیت خانواده‌های پرجمعیت مثال بیاوریم قطعا بهترین مثالش می‌شود چین که در صادرات هر چیزی تایید می‌کنم هر چیزی به هر جای دنیا رتبه‌ای خاص دارد و اقتصادش یکی از پررونق‌ترین نظام‌های اقتصادی دنیاست. مثالی دیگر برای این مدعا کشور هند است که در صادرات بسیاری از محصولات رتبه اول را در جهان دارد، از جمله در صادرات دارو. از آنجا که پرداختن به آموزش آکادمیک در هند جدی گرفته می‌شود و از طرفی به دلیل جمعیت زیاد نیروی کار متخصص هم به ارزانی در این کشور یافت می‌شود، هند به یکی از قدرتمندترین تولیدکنندگان دارو در جهان تبدیل شده است. یکی از پیشگامان تولید واکسن کرونا در جهان نیز همین کشور هند است که اخبار چند ماه پیش خبر از این می‌داد که طی توافقی قرار است واکسن کرونایش را به ایران نیز صادر کند. اما به یکباره در خبرهای بعدی اعلام شد دولت هند با صادرات واکسن از این کشور مخالفت کرده و بساط خرید واکسن هندی از طرف ایران هم برچیده شده است. حالا مشکل کار کجا بود؟
مشکل برمی‌گردد به همان مساله خانواده پرجمعیت. خانواده پرجمعیتی که گفتیم علاوه بر مزیت‌هایش، مشکلاتی را هم برای سرپرستان خانواده به وجود می‌آورد. یکی از مشکلات هم همین است که جمعیت زیاد خانواده، نیازهای متعدد ایجاد می‌کند و پاسخ به این نیازهای متعدد کار ساده‌ای نیست. هند که ابتدا روی امواج رسانه‌ای تولید واکسن سوار شده بود و به حق هم سوار بود و مردمش تقریبا مطمئن بودند نظام سلامت حرفه‌ای‌شان آنها را از زیر تیغ کرونا نجات می‌دهد، حالا گرفتار نوعی از کرونا شده‌اند که نظیرش را دنیا در این دو سال ندیده است.
کرونای هندی اسمی است که دنیا روی این نوع جهش‌یافته از ویروس کرونا گذاشته است. نه به این معنا که وقت شنیدن اسمش آدم یاد فیلم هندی بیفتد و پیش خودش تشبیه کند که لابد این ویروس هم مثل قهرمانان فیلم‌های هندی قدرت خارق‌العاده‌ای دارد و مثل جبارسینگ بی‌رحم است. به این معنا که اولین خانواده‌ای که درگیر این نوع بی‌رحم از کرونا شده، خانواده پرجمعیت هند است. فقط خود خالق آنتی‌بادی به داد خانواده هند و خانواده‌های دیگر برسد.