چوب چند چهره مشهور را می‌خوریم

برخی تصورات درباره فعالیت جامعه هنری نادرست است

چوب چند چهره مشهور را می‌خوریم



الهام پاوه‌نژاد که معتقد است هیچ برنامه مشخصی برای درآمدزایی جامعه تئاتری نداریم، می‌گوید: کل جامعه هنری چوب چند چهره مشهور را می‌خورند و تصور عمومی این است که همه فعالان هنری درآمدهای آنچنانی دارند و باید به دیگران کمک کنند.
این بازیگر در گفت‌وگو با ایسنا هم درباره نومیدی خود از مسؤولان می‌گوید و تأکید دارد از این بخش اگر شری نرسد، به خیرش امیدی نیست و هم از تصورات نادرستی که درباره فعالیت جامعه هنری وجود دارد صحبت می‌کند تا جایی که به گفته او، برخی از مردم پروژه‌های هنری را هم در بالا رفتن آمار ابتلا به کرونا مقصر می‌دانند.
پاوه‌نژاد با اشاره به امکان بازگشت سرمایه از راه فروش بلیت تئاتر تصریح کرد: تداوم این جریان به سوددهی آن وابسته است ولی مثل بسیاری از موارد که برنامه‌ریزی‌های ما در لحظه رخ می‌دهد، در بخش هنر هم این ضعف را داریم. حالا هم همه به‌دنبال ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی هستند، درحالی‌که کافی است یکی از آن سرمایه‌گذاران به تولید تئاتر هم ورود کند. با سرمایه ساخت یک سریال می‌تواند 10 تئاتر تلویزیونی ساخت که با این شیوه هم در حوزه تئاتر فعالیت کرده‌ایم و هم به درآمدزایی خانواده نمایش کمک کرده‌ایم ضمن این‌که این شیوه هم به‌تدریج مخاطبان خود را پیدا خواهد کرد و می‌توانیم اجراهای روتین داشته باشیم.
او در پاسخ به این‌که چرا بخش دولتی به این ماجرا ورود نمی‌کند، با لحنی نومیدانه می‌گوید: حضور دولت، شوخی است. مگر در این‌یک سال و اندی توانست برنامه منظمی برای خانواده تئاتر طراحی کند؟ بسیاری از «ما» حتی در مواردی مانند بیمه هم دچار مشکل شده‌ایم. اصولا مدیریت دولتی برای هنرمندان صنوف مختلف و نه‌فقط تئاتری‌ها کاری از پیش نبرده است. هرچند در این میان خانواده تئاتر و بعد هم موسیقی و سینما بیشترین آسیب‌ها را متحمل شدند، چون دیگر حوزه‌ها به‌هرحال فعالیت خود را به شکل کج‌دار و مریز ادامه می‌دهند، شاید کمتر از ما وابسته به حضور مخاطب هستند.
پاوه‌نژاد می‌گوید: کارنامه مدیریت دولتی در یک سال گذشته مشخص است. بسیاری از اعضای خانواده تئاتر به کارهایی غیر مرتبط روی آورده‌اند. هر کاری ارزش‌های خود را دارد ولی بحث بی‌برنامگی ماست، چون زندگی هزینه دارد ولی قشر هنرمند چوب چند چهره را می‌خورد که دستمزدهای هنگفتی دارند و در این وضعیت‌تر و خشک باهم می‌سوزند. همه فکر می‌کنند بچه‌های هنری درآمدهای بالا دارند و باید به دیگران هم کمک کنند! درحالی‌که گروه هنری که فقط شامل بازیگران، آن‌هم بازیگران چهره نمی‌شود. جامعه تئاتر متشکل از چند شغل گوناگون است که در این دوره درآمد همه آنان از بین رفته است.