در خانه بمانید و سیارک کشف کنید!

ثبت‌نام برای پویش ایرانی جست‌وجوی سیارک آغاز شد

در خانه بمانید و سیارک کشف کنید!

کیوان سلیمانی‌فر هماهنگ‌کننده دوازدهمین و سیزدهمین پویش ایرانی جست‌وجوی سیارک



در شرایط همه‌گیری کرونا و درزمانی که نمی‌توان به‌راحتی به رصد آسمان شب رفت و از دیدن زیبایی‌های آن لذت برد، می‌توانید در شرایط ایمن در خانه بمانید و با پیوستن به دوازدهمین و سیزدهمین پویش ایرانی جست‌وجوی سیارک به ماجراجویی و کشف سیارک‌ها بپردازید. چه‌بسا شما هم شانس کشف یک سیارک را داشته باشید،چنان‌که پیشتر نیز گروه‌های زیادی در کشورمان طی سال‌های مختلف موفق به کشف و گزارش سیارک‌ها شده بودند.
موسسه همکاری جست‌وجوی بین‌المللی نجومی (IASC) با همکاری مجله نجوم طبق روال سال‌های گذشته «پویش ایرانی جست‌وجوی سیارک» را در کشور برگزار می‌کنند و فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به آسمان شب فراهم می‌آورند تا در قالب گروه‌های سه تا پنج نفره و بدون نیاز به تلسکوپ و خارج شدن از خانه، فقط با داشتن رایانه و دسترسی به اینترنت به جست‌وجوی سیارک مشغول شوند.
در این برنامه، داده‌های علمی با بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان تهیه و برای تمام شرکت‌کنندگان در برنامه ارسال می‌شود تا مشارکت‌کنندگان در پویش به کمک نرم‌افزار استرومتریکا (Astrometrica) به تحلیل و گزارش آنها بپردازند. در صورت تایید نهایی جرم گزارش‌شده و پس از گذشت زمانی مشخص، افراد می‌توانند نام پیشنهادی خود را برای سیارک خود انتخاب کنند.آخرین‌مهلت ثبت‌نام در دوازدهمین دوره، ۲۶ اردیبهشت و مهلت ثبت‌نام در سیزدهمین دوره،۲۶خرداد۱۴۰0 است.پویش‌های جست‌وجوی سیارک به ترتیب در 12خرداد و 12تیر1400 آغاز می‌شود.پس از ثبت‌نام، آموزش‌های لازم در اختیار گروه‌ها قرار خواهد گرفت. برای نام‌نویسی در پویش و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی الکترونیکAll.Iran.Asc@gmail.com ایمیل بفرستید.