یعقوب‌دزده!

یعقوب‌دزده!

علیرضا رأفتی روزنامه‌نگار

 زنی با روسری عربی قرمز ایستاده جلوی حیاط خانه‌ای و خطاب به مردی که داخل حیاط است با عصبانیت می‌گوید: «یعقوب، اینجا خانه تو نیست! تو می‌دانی که خانه‌ات نیست.» یعقوب دستی به شکم برآمده‌اش می‌کشد و با بی‌خیالی جواب می‌دهد: «می‌دانم! ولی چرا بی‌خودی داد و فریاد می‌کنی؟ حتی اگر من بروم هم تو به اینجا باز نخواهی گشت.»
زن با صدایی که از شدت عصبانیت می‌لرزد بلندتر فریاد می‌زند: «یعقوب! تو داری خانه من را می‌دزدی!» و مرد صهیونیست باز با همان بی‌خیالی جواب می‌دهد: «اگر من ندزدم هم کس دیگری آن را خواهد دزدید.»
زنی که در این ویدئو فریاد «داری خانه‌ام را می‌دزدی» سر می‌دهد، منی الکرد، فعال رسانه‌ای فلسطینی است. اصلا همین مساله باعث شده که این ویدئو در اینترنت و فضای مجازی بازنشر و هزاران بار دیده شود. این اتفاق برای اولین‌بار نیست که در محله «شیخ جراح» فلسطین می‌افتد اما این‌بار تفاوت این است خانمی که خانه‌اش به‌زور تصاحب شده صاحب رسانه‌ است و توانسته فریادش را به گوش همه مردم جهان برساند؛ فریادی که البته سابقه نشان داده احتمالا به جایی نخواهد رسید و باز زور مجامع جهانی در حمایت از ظلم و زورگویی صهیونیست‌ها به هشتگ «محله شیخ جراح را نجات دهید» خواهد چربید.محله شیخ جراح در قسمت شمالی قدس اشغالی، محله‌ای است که از مدت‌ها قبل صهیونیست‌ها روی آن دست انداخته‌اند و به هر بهانه‌ای می‌خواهند مردم بومی فلسطینی این منطقه را از خانه‌هایشان بیرون کنند. هر بار چند صهیونیست با یک سند جعل‌شده یا با زور نظامی می‌روند سراغ خانواده‌ای در محله شیخ‌جراح و ادعا می‌کنند که زمین خانه‌شان برای آنهاست و باید هر چه زودتر جمع کنند و بروند. خانواده‌هایی هم که مقاومت می‌کنند مشخص است چه عقوبت‌هایی در انتظارشان است.
حالا تصاویر و ویدئوهای کاربران شبکه‌های اجتماعی از وضعیت این روزهای محله شیخ‌جراح نشان می‌دهد که فلسطینی‌های باقیمانده این روزها با تظاهرات و برپایی مراسم افطار عمومی در معابر سعی می‌کنند فریاد مظلومیت‌شان را به گوش مردم جهان برسانند اما خانه‌های صهیونیستی روز به روز بیشتر در زمین‌های به‌زور‌گرفته‌شده این منطقه علم می‌شود.