10 نفر در سیل جان باختند

با وجود هشدار هواشناسی‌، سیلاب دوباره غافلگیرمان کرد

10 نفر در سیل جان باختند

گرفتار شدن تعدادی خودرو و برخی شهروندان در سیلاب، مفقود شدن 11 تن در استان‌های مختلف در اثر جاری شدن سیل، آبگرفتگی برخی منازل و روستاها در استان‌های سیل‌زده، تنها گوشه‌ای از خساراتی است که سیل در چند روز گذشته کشور به بارآورد و تبعات آن نیز همچنان ادامه دارد. گزارش‌های مسؤولان دستگاه‌های مختلف در خصوص آسیب‌های ناشی از سیل و امدادرسانی‌ها در حالی ادامه دارد که از 11 مفقودی سیل، پیکر 10 تن از آنها پیدا شده است.
با این‌که سه ماه آخر سال 99 ‌از نظر میزان بارش‌ها، چنگی به دل نزد و امسال هم فروردین‌ماه خشک و بی‌بارشی را پشت سر گذاشتیم، اما از اوایل ازدیبهشت ماه بود که پالس‌های مثبت بارشی در این ماه، از سوی سازمان هواشناسی ارسال شد و مردم انتظار داشتند روزهای خشک بدون باران به پایان برسد و هوا، شکل و شمایل بهاری و بارشی به خود بگیرد. ششم اردیبهشت ماه بود که سازمان هواشناسی نسبت به ورود یک سامانه بارشی به کشور، وزش باد شدید، رعد و برق و وقوع سیل در
21 استان هشدار داد. هنوز یک روز از صدور این هشدار نگذشته بود که این بار تعداد استان‌های کشور در معرض خطر سیل به 25 استان افزایش پیدا کرد.
یکشنبه 12 اردیبهشت ماه بود که این بار هواشناسی از تشدید فعالیت سامانه بارشی و تاثیر آن بر
17 استان کشور خبر داد که این خبر نشان از وقوع حوادث پیش‌بینی نشده‌ای داشت.
 اولین پس‌لرزه‌های سیل
با هجوم ابرهای سیاه به آسمان اغلب استان‌های کشور از جمله تهران، به تدریج بارش‌ها آغاز شد. بارش‌ها در مراحل اول به صورت رگبارهایی گذرا بود، اما پس از مدتی شدت گرفت و لحظه به لحظه به حجم آب‌های سرگردان افزوده و در نهایت تبدیل به سیلابی ویرانگر شد. سیل وارد برخی منازل شهری و خانه‌های روستاییان شد و خرابی‌هایی به بار آورد، برخی جاده‌ها بسته شد، آبگرفتگی وسیعی در بعضی از معابر ایجاد شد به حدی که امکان رفت و آمد وجود نداشت و امدادگران با استفاده از پمپ‌های مکنده آب ،سعی کردند آب جمع شده در این نقاط را تخلیه کنند.
حوالی ظهر دوشنبه 13 اردیبهشت ماه، اولین تصاویر وگزارش‌های مقدماتی از خسارات سیل و امدادرسانی به سیل‌زدگان مخابره شد. محمد‌باقر محمدی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در اولین اظهارنظر در خصوص حوادث ناشی از سیلاب‌گفت:« از روز نهم تا 13 اردیبهشت ماه، 9 استان آذربایجان شرقی و غربی، خراسان‌های جنوبی، رضوی و شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمان و مازندران درگیر سیل و آبگرفتگی بودند.»
در همین روز -13 اردیبهشت ماه -  هم استان آذربایجان غربی  اوضاع و احوال خوبی نداشت و اهالی برخی شهرستان‌های این استان، درگیر سیل و خسارات ناشی از آن شدند.
در حالی‌که امدادگران در نقاط مختلف کشور در نبرد با سیل و آبگرفتگی بودند، سه شنبه 14 اردیبهشت ماه از استان یزد خبر رسید چند خودرو در سیلاب گرفتار شده‌اند. به گفته  محسن حرازی‌زاده، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر یزد، پس از ریزش باران شدید و جاری شدن سیلاب  در کیلومتر 80 محور اردکان چوپانان، چند خودرو در این محور درگیر سیلاب شدند. البته این حادثه ختم به خیر شد و 9 سرنشین این خودروها نجات پیدا کرده و به پایگاه امداد و نجات جاده‌ای اردکان منتقل شدند. با وجود این‌که این حادثه، تلفاتی در پی نداشت، اما به گفته یکی از نجات‌یافتگان، یک خودروی پژو، زودتر از دیگر خودروها درگیر سیل شده بود، اما با وجود پیشروی عوامل هلال‌احمر در آب در حدود 500 متر، اثری از این خودرو و سرنشین آن مشاهده نشد. در این استان نیز، عملیات جست‌وجو و نجات با حضور چهار تیم امدادی و بیش از 17 نفر از نیروهای هلال احمر، شامل سه تیم از هلال احمر شهرستان اردکان، تیم واکنش سریع استان و دیگر نیروهای امدادی در منطقه همچنان ادامه دارد.
 پیدا شدن 10 مفقودی از 11 مفقودی سیل
مهدی ولی‌پور، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر در باره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان و حادثه‌دیدگان گفت: «در پی هشدارهای هواشناسی از شامگاه دوشنبه تا عصر سه شنبه، 47 روستا و شش شهرستان در هشت استان، شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، تهران، سمنان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی و اصفهان، بیشترین تاثیر را از بارندگی گرفتند.
وی افزود: در این حوادث، ، 11 نفر مفقود شدند که تا صبح سه‌شنبه پیکر 10 نفر از آنان پیدا شد. همچنین به 546 نفر از متاثرین از سیلاب خدمات امداد و نجات ارائه شد، 48 واحد مسکونی که دچار آبگرفتگی شده بودند تخلیه شد و 37 خودرو نیز رهاسازی شدند. در کل، در حدود 80 تیم عملیاتی متشکل از 350 نفر از نیروهای امدادی با استفاده از 76 خودروی امدادی و یک فروند بالگرد همچنان در حال ارائه خدمات امداد و نحات هستند.»


مرگ تلخ 6 کارمند اداره برق کرمان
آخرین عملیات در باران

در بین 11 مفقودی که مهدی ولی‌پور رئیس امداد و نجات هلال احمر خبر آن را اعلام کرد، شش نفر از مفقودی‌ها متعلق به اداره برق گلباف کرمان بودند. رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم در مورد این حادثه گفت:« شامگاه دوشنبه، ریزش باران و همچنین سقوط سنگ از ارتفاعات، موجب قطع ارتباط برق در هرمک و نسک در منطقه گلباف شد و بر همین اساس، شش نفر از پرسنل اداره برق گلباف به منطقه اعزام شدند. در آن لحظه، شرایط جوی مساعدی بر منطقه حاکم بود، اما بدلیل وقوع بارندگی و تگرگ در ارتفاعات، سیل جاری شد و هر شش پرسنل درگیر سیل شده و ناپدید شدند. پس از این حادثه، بلافاصله  14 تیم هوایی و زمینی شامل 76 نیرو از مرکز استان و شهر‌های گلباف، ماهان، شهداد و کرمان به محل حادثه اعزام شدند که جست‌وجوها پس از چند ساعت نتیجه داد و اجساد هر شش نفر پیدا و شناسایی شد.»
مدیرعامل توانیر هم درباره این حادثه گفت: بارندگی شدید در شمال کرمان باعث وقوع سیلاب در منطقه راور و گلباف و قطع برق تعدادی روستا در این مناطق شده بود. در حالی که تعدادی از گروه‌های عمیاتی برق در کرمان برای برق‌دارکردن نقاط آسیب‌دیده به منطقه اعزام شده بودند با تشدید بارندگی در سیلاب گرفتار و شش نفر  از همکاران زحمتکش برق در حال کار روی شبکه برق و با زبان روزه جان خود را از دست دادند.
علیرضا جعفری‌نژاد برقکار اتفاقات، مسلم دهقانی برقکار بهره‌برداری، محسن توکلی مسوول اتفاقات، علی توسلی برقکار بهره‌برداری، محمد میرزاحسینی راننده بالابر و مصطفی ابراهیمی راننده خودرو خدمات شش کارمند فداکاری بودند که در حادثه سیل جان خود را از دست دادند.
در پی جان‌باختن شش نفر از کارمندان اداره‌برق کرمان، معاون اول رئیس‌جمهور ضمن ابراز همدردی از وزیر نیرو و استاندار کرمان خواست به وضعیت خانواده‌های مصیبت‌دیده رسیدگی شود.