فدراسیون و پرسپولیس مستاجر شستا شدند!

جزئیاتی از اتفاق جنجالی فوتبال و بلایی که تاج و ویلموتس سر ما آوردند

فدراسیون و پرسپولیس مستاجر شستا شدند!

  روز سه‌شنبه سند تک‌برگ ساختمان پنج طبقه فدراسیون فوتبال و سه‌دانگ از باشگاه پرسپولیس به نام شرکت دولتی «شستا» صادر شد. این پایانی بود بر تمام ادعاهای مسؤولان فدراسیون درباره حل شدن مشکل طلب دو میلیون دلاری به این شرکت. از سال گذشته تا امروز، از مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون گرفته تا صادق درودگر رئیس کمیته اقتصادی فدراسیون، ادعا کردند مشکل حل شدنی است و نهایتابا یوروی 14 هزار تومانی به ریال پول شستا را می‌پردازند. برآورد مسؤولان فدراسیون هم زمین تا آسمان با آنچه این شرکت روی آن نظر داشت، تفاوت می‌کرد. شستا از 30 فروردین سال 99 با تاکید روی این موضوع که عین دو میلیون یورو را می‌خواهد و ریال قبول نمی‌کند، آب پاکی را روی دست مسؤولان فدراسیون ریخت. با وجود این دوباره مدیرانی بودند که بگویند طبق نامه‌ای که از شستا دارند، قرار بوده ریال پرداخت کنند نه یورو.
فدراسیون فوتبال به شستا و به دولت قول داده بود بعد از دریافت پول‌های فیفا، طلب شستا را بپردازد اما تحریم‌ها مانع از این اتفاق شد. البته که مردم عادی هم خبر داشتند تحریم‌ها اجازه انتقال پول را نمی‌دهد، الا مسؤولان وقت فدراسیون فوتبال. آنها حتی به شرکت شستا پیشنهاد دادند به جای پول، تبلیغات تیم ملی را تمام و کمال به آنها بسپارند اما این شرکت اعلام کرد پول متعلق به کارگران است. اتفاقات دیگری هم در این بین افتاده که می‌تواند موضوع را روشن کند.
خطری که از سر مدیران شستا گذشت
شرکت شستا به توصیه یکی از وزرای دولت روحانی و به درخواست وزیر ورزش، آبان سال 98، دو میلیون یورو به فدراسیون پرداخت کرد. این پول ابتدا به امارات و از آنجا به ترکیه ترانسفر شد. دو میلیون یورو نقد در چند کوله‌پشتی در اتاق مدیریت بانک زراعت مقابل ویلموتس قرار گرفت و این مربی با دیدن آنها ذوق‌زده شد و سلفی‌های زیادی برای همسرش گرفت. حالا سرنوشت آن پول مشخص نیست. ویلموتس در فیفا ادعا کرده نمی‌تواند پول را از بانک زراعت منتقل کند و تنها می‌تواند از کارت اعتباری خود برای خریدها پول بکشد. در ایران، شستا به فدراسیون فوتبال می‌گوید تا روز 31 فروردین سال 99 زمان دارد پول را بپردازد، در غیر این‌صورت به ازای هر روز دیرکرد مبلغی به عنوان جریمه در‌نظر گرفته می‌شود. 31 فروردین می‌رسد و خبری از پول نیست. شستا که خود دولتی است، به‌دليل عدم بازگشت ارز، به‌شدت تحت فشار سازمان‌های بالادست قرار می‌گیرد. مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره این شرکت برای پاسخگویی احضار می‌شوند. آنها حتی به این نتیجه می‌رسند در صورتی که پول برنگردد همه باید روانه زندان شوند. از اینجا به بعد کار را جدی می‌گیرند و بعد از بررسی اموال فدراسیون به ساختمان آنها می‌رسند. یک منبع آگاه در این شرکت می‌گوید: «مشکلات زیادی برای مدیریت و اعضای هیات‌مدیره شستا به‌وجود آمد به شکلی که اگر نمی‌توانستند ساختمان را مصادره کنند احتمال بازداشت و برکناری‌شان وجود داشت. بحث این بود که پول متعلق به کارگران است. حقوق‌های معوقه هم برای ما مشکلاتی به‌وجود آورده بود. متاسفانه مسؤولان فدراسیون فوتبال هم در چند مقطع نسبت به این مسأله بی‌تفاوت بودند. حتی بارها به عزیزی خادم پیام دادیم که موضوع جدی است.»
چرا سراغ استقلال نرفتند؟
این‌که چرا سه‌دانگ از ساختمان پرسپولیس هم به نام شستا شده سوالی است که جواب روشنی ندارد. طبق برآورد شستا مبلغی که باید به آنها بازگرداند می‌شد به ریال معادل 620 میلیارد ريال (62 ميليارد تومان) بود. کارشناسان روی ساختمان فدراسیون ارزش 65 میلیارد و 500 میلیونی گذاشتند. قاعدتا سه‌دانگ از باشگاه پرسپولیس هم در خیابان روبه‌روی خیابان فدراسیون ارزش بالایی دارد. ظاهرا میزان سودی که روی پول شستا آمده در یک سال گذشته بسیار چشمگیر بوده که آنها را در ساختمان پرسپولیس هم سهم‌دار کرده است. این‌که رقم به چه عددی رسیده، هنوز مشخص نیست. دیروز آن فرد آگاه در پاسخ به این سوال که چرا ساختمان استقلال به شستا نرسید، جواب داد: «ارزش ششدانگ ساختمان استقلال به اندازه سه‌دانگ ساختمان پرسپولیس است. باید ساختمان آنها تمام و کمال گرفته می‌شد. به همین دليل سه‌دانگ باشگاه پرسپولیس گرفته شد.»
ساختمان جدید فدراسیون، روی هوا
فدراسیون فوتبال سال 97 تصمیم گرفت تا کلنگ ساختمان جدیدی را در کمپ تیم‌های ملی بزند. این ساختمان همان مقر جدید فدراسیون فوتبال است که از سال 97 تا امروز یک آجر روی آجرش نرفته است! عزیزی خادم به اطرافیانش گفته، باید هر چه زودتر این ساختمان را بسازند ولی آیا کمتر از دو سال دیگر آماده خواهد شد؟ پول ساخت آن را چه کسی می‌دهد؟!




فدراسیون باید اجاره بدهد
حالا تکلیف چیست؟ آیا فدراسیون فوتبال باید تخلیه شود؟ آیا باشگاه پرسپولیس باید اجاره سه‌دانگ را بدهد؟ پاسخ سوال اول منفی است ولی سوال دوم مثبت. مقر فدراسیون فوتبال می‌تواند تا دو سال آینده در سئول باقی بماند. شرکت شستا حاضر شده آن را به فدراسیون اجاره دهد و علاوه بر پول پیش، ماهانه کرایه دریافت کند. قرمزها هم باید برای آن سه‌دانگ کرایه پرداخت کنند.