هنر تمام جهان برای فلسطین

هنر تمام جهان برای فلسطین


روزگار مردم فلسطین و اشغال سرزمین مقدس داستانی نیست که فقط برای هنرمندان اهل فلسطین یا فقط هنرمندان منطقه اهمیت داشته باشد. هنرمندانی از سراسر جهان به این تراژدی بزرگ توجه کرده و آثاری درباره‌اش آفریده‌اند. برخی آثار این هنرمندان در خود فلسطین نیز به نمایش درآمده که از آن جمله می‌توان به نمایشگاه کاریکاتور «از جهان به قدس» اشاره کرد که سال 1397 شهرداری رام‌ا... در اعتراض به اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برگزار شده بود.
حمایت هنرمندان نقاش و کاریکاتوریست از مردم فلسطین هم به لحاظ سابقه و هم میزان فعالیت قابل اعتناست. مثلا در کشور خودمان هنرمندی چون سیدمسعود شجاعی طباطبایی بارها نمایشگاه‌های آثار هنری مرتبط با فلسطین و روز قدس را تدارک دیده و خودش برای خلق اثر هنری در این باره آستین بالا زده و نیز هنرمندانی مانند مسعود نجابتی، علی وزیریان، عبدالحمید قدیریان، حسن روح‌الامین، رضا بدرالسماء و بسیاری دیگر برای حمایت از مردم فلسطین دست به خلق اثر هنری زده‌اند.
در آن سوی جهان هم هنرمندانی هستند که بارها آثارشان را در نمایشگاه‌های بین‌المللی مرتبط با روز قدس دیده‌ایم و البته بسیاری از آنها به جنبش بزرگ بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم با نام مخفف BDS پیوسته‌اند که از آن جمله می‌توان به ولید رعد، هنرمند مشهور لبنانی اشاره کرد که به‌دلیل پیوستن به همین جنبش از دریافت جایزه نلی‌زاکس و دریافت مبلغ نزدیک به 10 هزار دلار محروم شد.
از میان همه هنرمندانی که در سراسر جهان درباره سرزمین‌های اشغالی آثاری خلق کرده‌اند، بنکسی یک پدیده است، نه صرفا به این دلیل که کسی او را ندیده و به چهره نمی‌شناسد بلکه از این بابت که این هنرمند انگلیسی، بارها به فلسطین رفته و به‌صورت ناشناس روی دیوارهای سرزمین‌های اشغالی آثاری خلق کرده‌است. 20 اثر از بنکسی در فلسطین و چهار اثر هنری از او در شهر غزه وجود دارد که قدیمی‌ترین آنها مربوط به 16سال پیش است و چه‌بسا همین روزها دوباره اثری از او در یکی از ویرانه‌های سرزمین‌های اشغالی یا مثلا یکی از فضاهای عمومی شهر ظاهر شود.