یادآوری بدیهیات

یادآوری بدیهیات

علی رئوف جام‌جم

 کافی است چرخی در سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدئو و شبکه‌های مجازی که کارشان بارگذاری ویدئوست بزنید تا عمق ماجرا برایتان آشکار شود. هر کسی یک دوربین جلوی خودش گذاشته و از هر سوژه و مضمونی که فکرش را بکنید یک ویدئو ساخته است. تا پیش از این که بعضی سایت‌ها برای بازدیدهای بالا، درآمد از طریق تعداد بازدید در نظر بگیرند و شرکت‌ها و آدم‌های مختلف تبلیغات‌شان را به این تولیدکنندگان محتوا بسپارند، شاید تنها انگیزه برای این افراد، دیده شدن و لایک گرفتن بود اما الان دیگر به نوعی شغل تبدیل شده که برای عده‌ای درآمد خوبی هم به هم زده است.
از آنجا که مخاطب محتوای آموزشی در اینترنت زیاد است، این سایت‌ها پر هستند از ویدئوهایی که می‌خواهند چیزی به بیننده‌شان آموزش بدهند و لزوم تولید محتوای جدید و عقب نماندن از رقبا باعث شده بسیاری از این آموزش‌ها دیگر سراغ سوژه‌هایی بروند که فکر کردن به آن هم برای ما و شما طنزآمیز است. برای مثال «چگونه ماسکی که لای دسته لیوان گیر کرده را دربیاوریم؟!»، «چگونه موز را پوست بکنیم؟»، «چگونه در لیوان برعکس آب بریزیم؟» و هزاران چگونه دیگر و قسمت عجیب‌تر ماجرا این است که بسیار هم بیننده دارند و بازدید می‌خورند. یعنی واقعا هزاران نفر مشکل‌شان این است که چگونه ماسک گیر کرده در دسته لیوان را نجات دهند.
حالا در این بین، شخصیتی به‌تازگی در فضای مجازی معروف شده که رسانه‌ها از او با عنوان «آسان کننده سختی‌ها» یاد می‌کنند. خابی لام، جوان سیاهپوستی است که روبه‌روی دوربین می‌نشیند و پس از نگاه کردن به این آموزش‌های عجیب و متداول در اینترنت، راه ساده و روزمره‌ای که به طور طبیعی از آن استفاده می‌کنیم را به شکل طنزآمیزی یادآوری می‌کند. شاید در این دنیایی که همه به دنبال چیزها و روش‌های جدید هستند وجود کسانی مثل خابی لام برای یادآوری بدیهیات لازم باشد.