سلمان به قولش عمل کرد!

«رادهه» و برخورد دوگانه منتقدان و تماشاگران

سلمان به قولش عمل کرد!

طبق یک سنت دیرینه، سلمان‌خان فیلم‌های مهم خودش را در ایام تعطیلات عید سعید فطر روانه پرده سینماهای هند می‌کند. طبق همین سنت دیرینه، تماشاگران سینما و به‌ویژه دوستداران مسلمان این خان بزرگ بالیوود استقبال خوبی از این فیلم‌ها می‌کنند. سلمان با اکران عمومی کارهایش در این ایام، دین خود را به مسلمانان و روزه‌داران هندی ادا می‌کند. اما در شرایط کرونا و بسته بودن سالن‌های نمایش در این کشور پرجمعیت آسیایی، تکلیف این سنت دیرینه چه می‌شود؟ به‌خصوص که کشور هند در یک ماه اخیر، با بزرگ‌ترین بحران کرونایی خودش روبه‌رو شد و به گفته رسانه‌های گروهی، آمار مرگ‌و‌میر روزانه ناشی از این بیماری مهلک به بالای 4000 نفر هم رسید. با وجود این، سلمان به وعده‌اش عمل کرد و تازه‌ترین محصول سینمایی خود «رادهه» را به‌صورت دیجیتال در ایام جشن‌های عید فطر در معرض دید تماشاگران مشتاق و طرفدارانش قرار داد.

در شرایطی که هیچ‌یک از سوپراستارهای هندی و تهیه‌کنندگان صاحب‌نام بالیوودی حاضر به ارائه محصولات جدیدشان به بازار پخش استریم و اینترنتی نیستند، سلمان اکشن دلهره‌آور رادهه را برای پخش به‌دست مدیران شبکه زی 5 سپرد. اما شرط اول او این بود که فیلم همزمان با تعطیلات و جشن‌های عید فطر پخش شود. زی 5 برای پخش رادهه مبلع 175 کرور (حدود 20 میلیون دلار) به شرکت فیلمسازی سلمان‌خان پرداخت کرد. این بازیگر هم قبل از ارائه فیلمش به این شبکه، آن ‌را حدود
30 دقیقه کوتاه کرد. رادهه جزو معدود بلاک باسترهای بالیوودی است که زمان نمایش آن زیر دو ساعت است.
رادهه نسخه دوباره‌سازی شده و هندی زبان یک بلاک باستر کره‌ای به نام «شورشی‌ها» است. این فیلم که سال 2017 اکران عمومی شد، به‌شدت مورد توجه سلمان قرار گرفت و او بلافاصله امتیاز ساخت نسخه هندی آن‌ را خریداری کرد. اکتبر 2019 در حالی کلید فیلمبرداری فیلم زده شد که سلمان وظیفه کارگردانی آن‌ را به دست دوست خود پرابهو دوا سپرد. این دو قبل از آن در «دابانگ 3» و «تحت تعقیب» با هم کار کرده بودند. در اصل رادهه باید در تاریخ
22 می‌2020 اکران عمومی می‌شد. خبرها حکایت از این می‌کرد که سلمان تدارک وسیعی برای پخش گسترده آن دیده بود. اما شیوع کرونا و تعطیلی سالن‌های نمایش در هند، باعث تعویق چندباره نمایش عمومی آن شد. رادهه در حالی هفته قبل پخش اینترنتی شد که تعداد بسیار محدودی سالن سینما در ایالت‌های بزرگ هند هم آن ‌را اکران عمومی کردند. اما خود سلمان هم اذعان کرد که این کار بیشتر جنبه سمبلیک دارد و با این کار، قصد داشته از قشر سینماداران کشور حمایت و قدردانی کند. البته رادهه در کشورهای حاشیه خلیج فارس، انگلستان، استرالیا و آمریکای شمالی هم روی پرده رفت. فروش روز اول فیلم در این مناطق حدود نیم میلیون دلار بوده است.
سلمان در رادهه، نقشی شبیه شخصیت پلیس خود در مجموعه کمدی اکشن بلاک باستر «دابانگ» دارد. در شرایطی که شهر بمبئی از سوی رانا (راندیپ هودا) یک خلافکار خطرناک و بیرحم مورد تاخت و تاز وحشیانه قرار گرفته، مسؤولان شهر به این نتیجه می‌رسند که باید از رادهه (سلمان) کمک بخواهند. رادهه پلیس وظیفه‌شناسی است که به‌دلیل اعمال خشونت نسبت به خلافکاران از کار تعلیق شده‌است. او باید در دفتر آویناش آبیانکر (جکی شروف) مامور ویژه دولتی کار کند و به‌زودی با دیا (دیشا پاتانی) خواهر کوچک‌تر آویناش آشنا می‌شود. رادهه بعد از نابود کردن گروه و عوامل رانا، باید جان آویناش و دیا را از دست این خلافکار نجات دهد. ماجراها با مرگ رانا به پایان می‌رسد.
با آن‌که رادهه مورد پسند منتقدان قرار نگرفت و تنها دو امتیاز از پنج امتیاز آنها را کسب کرد، اما جادوی سلمان کار خودش را کرد و انبوه تماشاگران را به سمت خود کشاند. مدیران زی 5 اعلام کردند در روز اول پخش اینترنتی فیلم، بیش از چهار میلیون نفر آن ‌را تماشا کرده‌اند. به نوشته نشریات هندی، تعداد مراجعه‌کنندگان به اینترنت برای دیدن رادهه به‌قدری بالا بوده که خط‌های اینترنتی دچار اختلال شده‌اند. منتقدان که داستان فیلم را کلیشه‌ای و تکراری ارزیابی کرده‌اند، می‌گویند فقط نام سلمان بوده که توانسته چنین تعداد بی‌نظیری را جذب رادهه کند. این اکشن با جذب 4 میلیون بیننده در روز اول پخش، لقب موفق‌ترین محصول استریم بالیوودی را گرفت که توانسته به چنین موفقیت بالایی دست پیدا کند. از این نظر، تحلیلگران اقتصادی سینما به رادهه لقب یک فیلم بسیار پرفروش را داده‌اند. رادهه در حالی به این موفقیت دست پیدا کرد که اصلا قرار نبود وارد مرحله تولید شود! سلمان که قرارداد بازی در درام اجتماعی «انشاا...» سانجی لیلا بانسالی را امضا کرده بود، می‌خواست این فیلم را برای ایام عید 2020 آماده نمایش عمومی کند. اما ماجراهایی که بر سر این فیلم آمد و باعث بایگانی شده پروژه شد، سلمان را به سمت تولید و بازی رادهه کشاند. همین نکته باعث شد تا او هر چه سریع‌تر کار ساخت آن ‌را به پایان برساند.