حمله‌ اشتباهی!

گفت‌و‌گو با سعید مظفری‌زاده به بهانه انتقاد به داوران پس از هر شکست در لیگ‌برتر

حمله‌ اشتباهی!

تقریبا هیچ مسابقه‌ای در فوتبال ایران نیست که تیم‌ها پس از شکست به داوری و مسائل پشت پرده اعتراض نکنند. این موضوع به یک عادت تبدیل شده است. حتی اگر داورها قضاوت خوبی هم داشته باشند باز هم یکی از مقصران شکست در فوتبال ایران هستند. این اعتراض‌ها در هفته‌های اخیر به خصوص در بازی پرسپولیس مقابل استقلال و سایپا مقابل پیکان به اوج خود رسید. دو دیداری که حرف و حدیث‌های زیادی را با خودش داشت. به بهانه همین مشکلات با سعید مظفری‌زاده کارشناس داوری فوتبال ایران به گفت‌و‌گو نشستیم. مظفری‌زاده حرف‌هایی می‌زند که قابل تامل است و نشان می‌دهد که داورها در بیشتر بازی‌ها قربانی ناتوانی تیم‌ها برای رسیدن به پیروزی می‌شوند.
 دربی و قضاوت اکبریان
از نظر چیدمان داوری باید بگویم که انتخاب محمدرضا اکبریان برای این بازی انتخاب بدی نبود زیرا او از داوران با‌تجربه و با‌شخصیت ماست که قدرت مدیریت بالایی دارد. دو کمک داور بازی هم با‌تجربه بودند و درفصل گذشته کمترین اشتباه را داشتند. به دلیل این‌که در دقایق ابتدایی مسابقه آن اشتباه پیش آمد و یک صحنه از چشم داور دور ماند، او کمی تمرکز خود را از دست داد. آن صحنه را باید به حساب بدشانسی داور بگذاریم چرا که یک خطای ظریف بود که تشخیص آن برای داور دشوار است. ما حتی در لیگ‌های معتبر اروپایی دیدیم که این اتفاقات را از طریق VAR متوجه می‌شوند. بعد از این صحنه تا چند دقیقه اکبریان تحت‌تاثیر بود یعنی شک و تردیدی داشت که سبب شد تمرکز کافی در قضاوت نداشته باشد. ما در 20 دقیقه نخست بازی دیدیم که او با تمرکز قضاوت نمی‌کرد اما هرچه از جریان بازی گذشت برآن مسلط شد و توانست نبض بازی را در اختیار بگیرد.
 VAR ‌برای جبران این اشتباهات کافی است؟  
در مجموع فوتبال کشورمان مثل بقیه کشورهای دنیا اگر می‌خواهد ضریب اشتباهاتش کاهش پیدا کند باید از VAR استفاده کند وگرنه اشتباهات داوری  همیشه همراه فوتبال بوده، هست و خواهد بود. با سسیستم‌های آموزشی، تمرینات مرتب و کارهای گروهی برای داوران می‌توان تعداد اشتباهات را کم کرد اما اشتباه وجود دارد و حتی در بزرگترین سطح فوتبال دنیا هم اتفاق می‌افتد.
 بازی سایپا و پیکان با آن اشتباه عجیب!
درباره دیگر بازی پرحرف و حدیث این هفته می‌توانم بگویم که در صحنه پنالتی به دلیل این‌که هردو بازیکن پیراهن یکدیگر را می‌کشیدند، نمی‌توانست پنالتی باشد اما نکته مهم‌تر این‌که داوران چهارم باید توجه داشته باشند که صحنه‌هایی را می‌توانند ورود کنند که از آن اطمینان داشته باشند و آن اتفاق از چشم داور دور مانده باشد. وقتی داور خودش مسلط است و داور چهارم از صحنه دور است نباید قضاوت کند. متاسفانه این اتفاق افتاد و باعث شد تمرکز داور چهارم از بین برود و وظایف اصلی‌اش تحت‌تاثیر قرار بگیرد. مسؤولیت تعویض برعهده کادر سرپرستی تیم‌هاست اما قطعا کمیته انضباطی درباره تعویض ششم پیکان تصمیم‌گیری خواهد کرد.
 ارزیابی وضعیت داوران در لیگ ایران
همان‌طور که اکثر اهالی فوتبال می‌دانند مدیریت درستی در این چند ساله اعمال نشده و داوری ایران بیشتر به شکل ملوک‌الطوایفی اداره شده است. واقعا این لطمه بزرگی به داوری زد و یکی از عواملی که داوری در این چند سال موفق نبود و ضریب اشتباهات بالا رفت همین سیستم بوده است. امیدوارم با تشکیلات جدید فدراسیون که با مسؤولیت آقای افشاریان با‌تجربه شکل گرفته، بتوانند این بی‌نظمی و سیستم نادرست که حکمفرما بود را اصلاح کنند. درباره مسائل مختلف از جمله چیدمان داوران، گزینش داوری، ارتقای داوران، تشویق و تنبیه نیاز به بازنگری جدی وجود دارد.
 فایده بیانیه‌نویسی؟
این اعتراضات و بیانیه‌نویسی‌ها که تیم‌ها به تازگی قبل و بعد بازی انجام می‌دهند به این دلیل است که تلاش می‌کنند داور را تحت‌فشار قرار دهند . کسانی که در فوتبال بودند می‌دانند که قصد این افراد چیزی جز فشار آوردن به داور مسابقه برای کسب منفعت نیست. کمیته انضباطی باید به این مساله ورود کند و اجازه ندهد جو فوتبال با این بیانیه‌ها برهم بخورد. تیم‌ها هم مطمئن باشند که این کارها نه تنها منفعتی برایشان ندارد بلکه باعث برهم خوردن تمرکز داور و بالارفتن ضریب اشتباهات او می‌شود و درنهایت دامان خودشان را می‌گیرد. خوب است مربیان ما مسؤولیتی که دارند را قبول کنند و هر شکست و اتفاقی را برگردن داوری نیندازند. فوتبال در همه جای دنیا با اشتباه همراه است و نباید با این صحبت‌ها فرار رو به جلو داشته باشند و قبل و بعد از مسابقه ایرادهای خودشان را برگردن داورها بیندازند. کمیته انضباطی باید به این مساله ورود کند و برخورد لازم را انجام بدهد. مدیران تیم‌ها هم باید وارد عمل شوند. ما دیدیم تیم‌هایی که به اصل کار خودشان می‌پردازند و از این حواشی دوری می‌کنند، عملکرد بهتری هم در مسابقات دارند. برای مثال محرم نوید‌کیا از جمله مربیانی است که تلاش کرده تیمش حاشیه نداشته باشد و امیدوارم این نمونه مربیان در لیگ بیشتر شوند و سایر مربیان و مسؤولان تیم‌ها هم این مسیر درست را طی کنند و از این‌که برای کسب منفعت به داور هجمه وارد کنند، بپرهیزند.