قهرمانی با فکر سیمئونه و ساق‌های سوارز

قهرمانی با فکر سیمئونه و ساق‌های سوارز

می‌گویند تاریخ بهترین معلم انسان است و هر فردی باید سعی کند از گذشته و تاریخی که داشته بهترین تجربه را به دست آورد. در این میان به نظر می‌رسد این جمله را بیش از همه باید برای مدیران باشگاه بارسلونا تکرار کرد. ابتدای فصل 14-2013 لالیگا آنها داوید ویا، مهاجم اسپانیایی و زهردار خود را در فهرست خروجی باشگاه گذاشتند و اتلتیکو مادرید خیلی زودتر از بقیه تیم‌ها این بازیکن را جذب کرد. اتلتیکو همان سال با درخشش ویا توانست به قهرمانی در لالیگا برساند. حالا همین اتفاق امسال به یک شکل دیگر تکرار شد. مدیران و کادرفنی بارسا در ابتدای فصل لوئیس سوارز را نخواستند و باز هم این اتلتیکو بود که مشتری این مهاجم اروگوئه‌ای شد. نتیجه باز هم مشابه شد و اتلتیکو با گلزنی سوارز توانست به یازدهمین قهرمانی‌اش در لالیگا برسد.
وقتی هم نگاهی به آمار می‌‌اندازیم، می‌بینیم سوارز نقش مهمی در قهرمانی این فصل روخی بلانکو داشته است. او در دو بازی آخر لالیگا گل‌های پیروزی بخش تیمش را زد تا از 86 امتیاز کسب شده اتلتیکو در این فصل، 26 امتیاز را سوارز آورده باشد. او در اولین فصل حضورش در این تیم 21 گل به ثمر رساند تا بعد از فالکائو و گریزمن، سومین بازیکن موفق اتلتیکو در اولین فصل حضورش باشد. در این میان، از نقش دو بازیکن دیگر اتلتیکو نمی‌توان به راحتی گذشت.
یکی از آنها یان اوبلاک است که عنوان بهترین گلر این فصل لالیگا را به دست آورد. او از 125 شوتی که در این فصل به سمت دروازه‌اش شلیک شد، 103 شوت را مهار کرد و رکورد فوق‌العاده 80 درصد سیو را از خودش ثبت کرد. در واقع اوبلاک توانست بهترین عملکرد را بین گلرهای پنج لیگ معتبر اروپایی داشته باشد. بازیکن دیگر مارکوس یورنته است که در ابتدای فصل رئال مادرید او را در فهرست خروج قرار داد و اتلتیکو به سرعت جذبش کرد. او در 23 گل تیمش در این فصل تاثیر مستقیم داشت ( 12 گل و 11 پاس گل ) و بعد از برونو فرناندز، هافبک منچستریونایتد با تاثیرگذاری روی 30 گل، دومین هافبک تاثیرگذار لیگ‌های معتبر اروپایی شد.
موضوع دیگری که بیش از همه خودش را نشان داد، تاثیر بی‌بدیل دیگو سیمئونه در این تیم بود. روخی بلانکو حالا برای 9 فصل متوالی توانسته فصل را در جمع سه تیم بالایی به پایان برساند. همچنین در طی چهار فصل گذشته، این تیم توانسته به طور میانگین 8/77 امتیاز در هر فصل کسب کند؛ این رقم برای رئال مادرید 8/78 بوده است. از سوی دیگر، این قهرمانی اتلتیکو ثابت کرد در دورانی که بارسا و رئال به دلیل بدهی‌های سنگن اوضاع خوبی ندارند، این تیم توانسته به خوبی توازن قوا را به هم بزند.