نسخه Pdf

آرام مثل  خلیج فارس

قصه شروع به کار مرکز صداوسیمای استان بوشهر

آرام مثل خلیج فارس

در چندسال اخیر اسم بوشهر با احسان عبدی‌پور گره خورده و اهالی رسانه و مخاطبان تلویزیون به‌واسطه این کارگردان و مجری شیرین‌سخن بیش از پیش با لهجه بوشهری و هنرمندان این استان آشنایی پیدا کرده‌اند. البته فقط عبدی‌پور و دوستانش بوشهری نیستند و هنرمندان این استان بسیار بیشتر از آن است که بتوان همه آنها را نام‌ آورد و مطمئن بود که کسی از قلم نیفتاده است. به‌ویژه این‌که رسانه در این استان اهمیت ویژه‌ای دارد و در بزنگاهی مثل سال‌های دفاع مقدس شروع به کار کرده است. در کنار همه اینها یادمان نرود که تاریخ پر از حماسه بوشهر هم دقیقا همینقدر شیرین و با‌شکوه است. در این پرونده که با کمک خبرنگاران استانی جام‌جم در بوشهر تهیه‌شده، سری به این استان می‌زنیم و تلاش می‌کنیم تا صداوسیمای مرکز این استان را بهتر بشناسیم.

 بوشهر نهنگ پیرن
استان مرزی بوشهر در طول 700کیلومتر از نوار ساحلی خود با خلیج همیشه فارس مرز آبی مشترک دارد و از این حیث به جغرافیایی کاملا منحصر به فرد در کشور تبدیل شده که فرصت‌های بی‌نظیری در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای این استان به بار آورده است. صنایع نفت و گاز در جنوبی‌ترین نقطه استان یعنی عسلویه تا شمالی‌ترین نقطه یعنی بنادر تجاری گناوه و دیلم قرار گرفته‌اند. تراکم جمعیت یک میلیون و500هزار نفری پراکنده در روند توسعه این استان در مشاغل صیادی، دریانوردی، تجاری، کشاورزی و صنعتی نقش‌آفرینی ویژه دارد. مردمان این سامان در طول بیش از 2قرن مبارزات ضداستعماری خود در مقابل بیگانگان هرگز اجازه تجاوز به آنان را ندادند. از شهید رئیسعلی دلواری گرفته تا شهید نادر مهدوی که نماد استکبار‌ستیزی شناخته می‌شوند به عنوان طلایه‌دار مبارزات این مردم شناخته می‌شوند.
 روزهای جنگ
آغاز جنگ تحمیلی در شهریور 59 که با تهاجم هوایی دشمن بعثی به جغرافیای بوشهر به دلیل وجود نیروگاه اتمی و مناطق نظامی همراه بود پخش آژیر قرمز و اطلاعیه‌های جنگی و اطلاع‌رسانی به مردم که تا قبل از این ‌از صدا و سیمای فارس انجام می‌شد به درخواست مردم بوشهر از صدا و سیمای فارس مستقل و با پخش ( آژیر قرمز ) رسما فعالیت‌های صدا و سیمای مرکز بوشهر آغاز شد. اولین برنامه‌های تلویزیونی بوشهر در سال‌های اولیه دوران دفاع مقدس با پخش آژیر قرمز و اطلاعیه‌های جنگی و یک بخش خبری آغاز و در سال 83 شبکه استانی سیمای بوشهر افتتاح شد  همچنین برنامه‌های رادیویی( اصحاب خون) و (بوشهر در جنگ) اولین برنامه‌های تولید رادیویی بوشهر در سال‌های اولیه دفاع مقدس بودند که پخش می‌شدند.
در تیرماه سال ۱۳۷۶ شبکه استانی صدا با همت مدیرکل وقت و پشتکار هنرمندان و برنامه‌سازان رادیو افتتاح شد و فعالیت خود را از طریق فرستنده ۵۰ کیلووات با وسعت بیشتری انجام داد. برنامه‌سازان رادیو تاکنون توانسته‌اند در جشنواره‌های تولیدات مراکز و جشنواره‌های کشوری افتخارات بسیاری در زمینه تهیه‌کنندگی‌، نویسنگی‌، بازیگری‌، موسیقی بی‌کلام و باکلام و همچنین در جشنواره نهم و دوازدهم کسب مقام دومی در بین مراکز ۳۰ گانه کشور را به خود اختصاص دهند. در حال حاضر صدای مرکز بوشهر روزانه
۱۲ ساعت برنامه تولید و ۲۰ ساعت برنامه پخش می‌کند و تعهد سالانه آن ۳۰۰۰ ساعت است. موفقترین برنامه‌های مرکز بوشهر «سی مو سی تو»‌، «گنجینه خلیج فارس»‌، «سلام بوشهر» ‌و «خانه و خانواده»  هستند که بیش از ۵۱‌درصد مخاطب را
به خود اختصاص داده‌اند.
 سیما بعد از صدا
تولید سیمای مرکز بوشهر در سال ۱۳۶۸ با پخش اذان محلی مغرب کار خود را آغاز کرد و یک سال بعد نیز پخش خبر از شبکه استانی و تازه تاسیس بوشهر آغاز شد.
 تا قبل از افتتاح شبکه استانی برنامه سیمای صبح جمعه در واحد تولید سیما‌، هر هفته با نیروهایی که در ا‌ین واحد فعالیت می‌کردند تولید و پخش می‌شد. با جذب نیروهای انسانی و گسترش امکانات فنی علاوه بر انجام تعهدات سالانه تولید سیما‌، برنامه‌هایی نیز برای پخش از شبکه‌های سراسری تهیه شده که برخی از این برنامه‌ها شامل فیلم‌های مستند: پنجره‌، بندر پیر‌، سیراف‌، حرا‌، گسار و موج‌، نایبند‌، جزایر مند‌، فیلم‌های داستانی خانه شیشه‌ای‌، در دبستان‌، همیشه سبز‌، برگ‌های دفتر‌، خیری‌، آخرین سکانس‌، عباس و یونس و فیلم ترکیبی دایره و سریال‌های تلویزیونی آبادی ما‌، ماجراهای آقا حسن و روستای ما است. تولید سیمای محلی بوشهر در سال ۷۸ و ۸۰ و ۸۳ موفق به کسب عنوان برتر در میان مراکز کل کشور گردید.
 در مهر ماه ۱۳۸۳ شبکه استانی سیمای مرکز با همت مدیرکل وقت و همراهی معاونت امور مجلس و استان‌ها و استانداری بوشهر و با حضور
ریاست وقت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.
ضمیمه قاب کوچک