توضیح بی‌خود، ممنوع!

توضیح بی‌خود، ممنوع!

محمدتقی حاجی‌موسی روزنامه‌نگار

 جملات تاکیدی نقش غیرقابل انکاری در موفقیت بشریت دارند و همین الان اگر شما بروید زندگی نامه انسان‌های موفق را بخوانید می‌بینید دائم یک چیزی زیر لب می‌گفته اند مثل این‌که « من به جهان لبخند می‌زنم پس جهان هم به من لبخند می‌زنه» و این جور عبارات که طبق آخرین تحقیقات انجام گرفته در اینستاگرام، بالای صددرصد بازده دارند. لذا یکی از راه‌هایی که می‌تواند شما را رئیس‌جمهوری کند همین جملات تاکیدی است.
باید درست شود؛ ما مردم عادی که عقل‌مان به این چیزها نمی‌رسد ولی شمایی که کاندیدا هستید حتما می‌دانید یک‌سری چیزها باید درست شود. مثلا هر روز به خودتان و ما بگویید اقتصاد کشور باید درست شود. وضعیت دریاچه ارومیه باید درست شود. اصلا کلا همه چیز باید درست شود. حالا این‌که کی باید درست کند و چه‌جوری باید درست کند اصلا مهم نیست. مهم این است که شما هم همین حرف‌ها را تکرار کنید و تا چند وقت دیگر ساکن خیابان پاستور شوید.
باید افزایش پیدا کند؛ چی؟ هر چی که خوب است. مثلا عمر ایرانی‌ها باید افزایش پیدا کند؟ چه‌جوری؟ هر جوری. بالاخره همه چیز را که شما نباید به مردم یاد بدهید. بروند و خودشان تحقیق کنند ببینند چه‌جوری بیشتر زندگی کنند که بیشتر از همه چیز لذت ببرند. یا مثلا یارانه باید افزایش پیدا کند. چه‌جوری؟ حالا بالاخره یک راهی پیدا می‌کنیم دیگر. از قدیم گفته‌اند به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل. همین که شما تشخیص بدهید یارانه کم است یعنی نصف مسیر را رفته‌اید. نصف دیگرش با بقیه.
باید کاهش پیدا کند؛ رسیدن به چنین بینشی، یک مرحله بالاتر از «باید افزایش پیدا کند» است. چرا که همه می‌دانند چی می‌خواهند اما نمی‌دانند چی نمی‌خواهند. لذا شما باید به مردم بگویید که مثلا فقر باید کاهش پیدا کند. روش‌های مختلفی هم دارد که طی میلیون‌ها نفر ساعت کار کارشناسی مشخص شده‌است اما خب اگر می‌خواهید بهتان بگویم باید اول رای بدهید؛ چرا که بی‌مایه فطیر است.
باید یک تکانی داد؛ این مقوله از آن مواردی است که شما عمق نگاه استراتژیک‌تان را نشان می‌دهید و بقیه عمرا به گرد پای شما برسند. در این مرحله برای مثال سفره انقلاب را نشان می‌دهید. سپس دو سر آن را گرفته و همین طور باقیمانده غذاها را با یک تکان در تمام خانه پخش و پلا می‌کنید. هرکس هم به شما گفت داداش داری اشتباه می‌زنی! یک نگاه عاقل اندر سفیه بهش بیندازید و بگویید این حرکت استعاری است. یعنی باید یک تکانی داد و همین که شما داری درباره‌اش حرف می‌زنی یعنی ما به مقصود خود رسیده‌ایم. والا!