با تشکر از مارلو براندو

با تشکر از مارلو براندو

محمدتقی حاجی‌موسی روزنامه‌نگار

تاثیری که یک دقیقه فیلم روی مغز می‌گذارد به اندازه هزار صفحه متن و 400ساعت سخنرانی است و همین باعث شده نامزدهای ریاست‌جمهوری علاقه بسیاری به ساخت فیلم تبلیغاتی داشته‌باشند. شما هم برای این‌که از این قافله عقب نمانید و به شکل تضمینی رئیس‌جمهوری شوید، حتما باید فیلم خودتان را بسازید که ما بهتان می‌گوییم چه‌جوری.
در باغچه سبزیجات؛ یک عرقگیر آبی و شلوار گرمکن سبز بپوشید. دمپایی قهوه‌ای لاانگشتی را هم فراموش نکنید. سپس شیلنگ را بردارید و باغچه را آبیاری کنید و پس از آن، بروید داخل باغچه و به معرفی سبزیجات بپردازید. نقطه‌عطف فیلم، رسیدن به علف‌های هرز است که باید از سر راه برداشته‌شوند. البته حواس‌تان به تربچه‌ها هم باشد که خب بالاخره می‌توانند نمادی، استعاره‌ای، چیزی باشند. در پایان با یک مشت علف‌هرز از باغچه بیرون بیایید و رو به دوربین بگویید: دوباره پاکت می‌کنم وطن!
الکی مثلا حواس‌تان نیست؛ یک عده جوان را که کاملا تصادفی نماینده اقشار مختلف جامعه هستند، بنشانید دور یک میز و خودتان هم در صدر مجلس بنشینید. جوان‌ها درباره سایز کفش و رنگ موردعلاقه‌تان از شما می‌پرسند و شما در اوج صمیمیت به آنها پاسخ می‌دهید. در این میان دختری، از اول جلسه ساکت است و گره‌های فرش را می‌شمارد. شما هم تا آخر فیلم حواس‌تان به او نیست. لکن یکدفعه از او می‌پرسید چرا ناراحتی و او که توضیح می‌دهد، اشک در چشمان شما حلقه می‌زند و ما به شما رای می‌دهیم.
تلفن آقای رئیس‌جمهوری؛ مثلا نشسته‌اید در دفترتان و کلی کاغذ جلوی‌ شماست و سرتان حسابی شلوغ است. یکدفعه دخترتان زنگ می‌زند به گوشی تلفن همراه‌تان و خیلی طبیعی با استفاده از متد اکتینگ و روش‌های بازی استانیسلاوسکی از شما می‌پرسد چه برنامه‌ای برای آینده کشور دارید؟ شما هم با تاسی به مرحوم مارلو براندو و یک بازی زیرپوستی، همه مشکلات را پشت تلفن حل می‌کنید و وقتی دخترتان، زارت تلفن را قطع می‌کند، خودتان هم شوکه می‌شوید که چی شد که این‌جوری شد؛ ولی خب خونسردی‌تان را حفظ کنید. یک خداحافظی شیک و مجلسی، بلیت شما برای وورد به پاستور خواهدبود.
همچنان پراید؛ اینجا آلمان نیست و شما قرار نیست کبرا 11 بسازید که مردم با دیدن بنز و بی‌ام‌و به وجد بیایند. اینجا ایران است و ما عاشق این هستیم که نامزدها را در حال رانندگی با پراید و چگونگی پارک دوبل و دور دو فرمان ببینیم. پس بی‌خیال این‌که چه خودروهایی در پارکینگ‌تان پارک است و بچه‌ها چی سوار می‌شوند، یک پراید مدل 81 کاربراتوری بگیرید و در محلات جنوب شهر، دور دور کنید. باور کنید تاثیری که چراغ خطر پراید روی آرا می‌گذارد از بازی کلارک گیبل در برباد رفته هم بیشتر است!