زیست تخریب‌گر کنکوری

امتحانات و استرس مدام برای دانش‌آموزان یک سبک زندگی تخریب‌گر می‌سازد

زیست تخریب‌گر کنکوری

امتحانات مدارس یک نوع استرس مدام برای دانش آموزان ایجاد می‌کند. استرس و اضطرابی که اگر بخواهیم دقیق‌تر به آن نگاه کنیم باید بگوییم برآمده از یک نوع زیست خاص است. «زیست کنکوری» که سازمان بزرگ تولید پول از کنکور آن را برای
دانش‌آموز ما می‌سازد. در واقع کنکور امروز به یک سیستم و نظام بزرگ تولید درآمد تبدیل شده است و این سیستم بزرگ دائما از طریق ساخت «زیست کنکوری» برای دانش‌آموزان، خودش را بازتولید و بقای خودش را تضمین می‌کند. این نوع زیست خاص و وضعیتی که این سیستم برای دانش آموز می‌سازد شکلی خاص و چند مؤلفه دارد.
  مؤلفه اول: رویا پروری
این سیستم بزرگ در زیست کنکوری مدام به دانش آموزان وعده می‌دهد و برایشان رویا می‌سازد. رویاهایی بزرگ که همه هم می‌دانند که قرار نیست برای همه در چهارچوب کنکور محقق شود، اما همه بچه‌ها باید برای این رویاپردازی، پول پرداخت کنند.

  مؤلفه دوم: ترس
در این نوع زیست، بچه‌ها دائما باید ترس بخرند. ترس این که ممکن است از بین بروند. ترس این که ممکن است چیزی به دست نیاورند و هزار جور ترس دیگر که با قرار گرفتن در زیست کنکوری به سراغ دانش آموزان می‌آید و مدام برایشان تنش روحی و استرس می‌سازد و یک لحظه جدا نمی‌شود. ترسی که دانش آموز باید برای خرید آن پول هم بپردازد.

  مؤلفه سوم: رقابت وحشیانه
در این نوع زیست بچه‌ها خواه ناخواه به طرف یک رقابت وحشیانه سوق داده می‌شوند. بچه‌ها در این سیستم به رقابتی تشویق می‌شوند که بی‌توجه به مبانی اجتماعی است. این شکل از رقابت دانش آموز دانش‌آموز را به برنده شدن به هر قیمتی تشویق می‌کند. به طور پنهان به او می‌گوید که تو باید هر کاری بکنی که برنده شوی، حتی اگر می‌توانی تقلب کن! برنده شو حتی با تقلب! همه این مؤلفه‌ها و خصلت‌ها دست به دست هم می‌دهند تا دانش آموز با سیستمی سر و کار داشته باشد پر از فشارهای روانی و پر از استرسی که یک لحظه گریبان نوجوان را رها نمی‌کند و نتیجه این سیستم هم می‌شود تولید داده‌های به درد نخور و بی فایده‌ای
 مثل «تست زدن». یکی دیگر از نتایج این سیستم، افسردگی بعد از کنکور است که اگر معضلی بزرگ‌تر از استرس مدام دانش آموزان نباشد، کوچک‌تر نیست. این سیستم که نمادی است از روز به روز سرمایه‌دارانه‌تر شدن نظام آموزشی و وابستگی هر چه بیشتر این نظام به پول که نتیجه‌اش نابود شدن آینده طیف وسیعی از نوجوانان این کشور است. کاش روزی مسؤولان بدانند که با سپردن پول به کنکور، دارند چه بر سر دانش‌آموزان این کشور می‌آورند.