طرحی که باعث کاهش جنگ‌طلبی آمریکا نمی‌شود

طرحی که باعث کاهش جنگ‌طلبی آمریکا نمی‌شود


مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را که خواستار لغو اختیارات اعطاشده به رئیس‌جمهوری برای آغاز جنگ بدون مشورت با کنگره است، به تصویب رساند اما مواضع مقامات آمریکایی حاکی از آن است که حتی در صورت تصویب نهایی این طرح، تغییری در تنش‌آفرینی آمریکا در نقاط مختلف جهان ایجاد نخواهد شد، چرا که جنگ‌طلبی میان سیاستمداران آمریکایی نهادینه شده و بخش عمده‌ای از اقدامات نظامی آمریکا حاصل اجماع نهادهای مختلف در آمریکا اعم از کنگره و کاخ‌سفید است.
به گزارش یورونیوز، رای‌گیری درباره لغو مجوز جنگ عراق در مجلس نمایندگان تنها یک روز پس از اعلام آمادگی چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنا برای بررسی این موضوع از سوی این نهاد طی سال جاری صورت گرفت. چاک شومر گفت: جنگ عراق نزدیک به یک دهه پیش تمام شد و اکنون در سال ۲۰۲۱ به مجوزی که سال ۲۰۰۲ تصویب شد، نیازی نیست.
مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق، مصوب سال ۲۰۰۲، قانونی است که قانونگذاران آمریکایی قبل از حمله نظامی به عراق به تصویب رسانده بودند. این قانون به رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد در برخی شرایط معین بدون کسب تأیید کنگره دستور اقدامات نظامی در منطقه غرب آسیا را صادر کند.
طرح لغو این اختیارات، پنجشنبه با رأی موافق ۲۶۸ و مخالفت ۱۶۱ عضو دیگر مجلس نمایندگان به تصویب رسید. این رأی به معنی تبدیل شدن طرح مذکور به قانون نیست. برای تبدیل شدن به قانون، طرح موازی مصوبه مجلس نمایندگان باید در مجلس سنا هم به تصویب برسد و سپس به امضای جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برسد.
کاخ‌سفید چند روز پیش اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از این طرح که توسط باربارا لی، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا ارائه شده حمایت می‌کند.
نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا از مدت‌ها پیش به دنبال لغو این قانون و قانون دیگری که سال ۲۰۰۱ اجرایی شده و هر دو به رئیس‌جمهور اختیارات جنگی خاصی اعطا می‌کند، بوده‌اند.
دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که بر خلاف بایدن از حزب جمهوریخواه بود از همین اختیارات جنگی برای توجیه حمله تروریستی به سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شماری از همراهانش در بغداد استفاده کرد.قانونگذاران کنگره می‌گویند استفاده مکرر روسای‌جمهور آمریکا از این قانون‌ها به معنای آن است که کنگره مرجعیت قانونی خود را برای اعلان جنگ از دست داده است.دولت جو بایدن هم اسفندسال گذشته بدون مشورت با کنگره دستور یک عملیات نظامی در شرق سوریه علیه گروه‌های مقاومت را صادر کرده بود که با انتقادهای قانونگذاران آمریکایی مواجه شد.سال ۲۰۱۱ هم باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا ابتدا دستور خروج نظامیان کشورش از عراق را صادر کرد، اما سال ۲۰۱۴ به بهانه مقابله با داعش از اختیارات همین قانون برای بازگرداندن نظامیان آمریکایی به خاک عراق استفاده کرد.
تیم کین، یک قانونگذار حزب دموکرات در مجلس سنا که طرحی را در این مجلس برای لغو اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا معرفی کرده اسفند گذشته در بیانیه‌ای درباره دستور بایدن برای حمله به گروه‌های مقاومت بدون مشورت با کنگره گفته بود: حمله هوایی در سوریه نشان می‌دهد قوه مجریه، صرف‌نظر از این‌که کدام حزب قدرت را در دست دارد از اختیارات جنگی خود استفاده خواهد کرد.
عملیات نظامی ادامه خواهد داشت
اما شواهد نشان می‌دهد طرح فعلی باعث پایان جنگ‌طلبی آمریکا نمی‌شود و به گفته طرفداران لغو مجوز جنگ عراق اتخاذ چنین تصمیمی بر آن دسته از ماموریت‌ها و عملیات نظامی آمریکا که هم اکنون در جریان است، تاثیری نخواهد گذاشت.
کاخ‌سفید اعلام کرده هیچ‌کدام از ماموریت‌ها و عملیات نظامی فعلی آمریکا تنها با استناد به مجوز سال ۲۰۰۲ کنگره در جریان نیست.
سخنگوی کاخ‌سفید هم درباره دلایل حمایت از این طرح گفت: از این طرح حمایت می‌کنیم چون ایالات متحده در حال حاضر هیچ فعالیت نظامی به خصوصی ندارد که صرفا به اتکای این قانون انجام شود و ابطال این قانون اثرات ناچیزی روی عملیات‌های نظامی فعلی خواهد داشت.